"Conferintele lui Kent, o sutã de ani mai târziu..."

 

PREZENTAREA LUI

  JAMES TYLER KENT (1849-1916)

 IN CONTEXTUL SAU CULTURAL

 pentru o mai bună întelegere a “Prelegerilor de filozofie homeopatică

( IV )



4. Emmanuel Swedenborg (1688 - 1772)

 

a. Portret biografic

 

Emmanuel Svedberg, care nu a luat numele de Swedenborg decât atunci când regina Ulrika Eleonora i-a acordat un titlu de nobleţe, este de la început un student neobosit, care se lansează cu pasiune în cercetarea celor mai variate domenii : matematici, fizică, limbi străine (el posedă zece limbi la 25 de ani, dintre care patru limbi orientale, şi va învăţa mai târziu ebraica şi armeana), ştiinţe naturale, muzică, astronomie...

 

 Înafara erudiţiei sale, care ar fi putut evoca un Leonardo da Vinci, dacă nu i-ar fi lipsit domeniul picturii, el avea de asemenea gustul invenţiilor şi a conceput la 26 de ani : o maşină cu vapori, o maşină de zbor cu aripi fixe şi elice, un aparat submarin, o puşcă cu aer comprimat, un nou model de ecluză, un pendul cu apă reproducând mişcarea planetelor... şi în 1718 (la sediul din Fredrikshald), el a conceput un mijloc de a parcurge 60 km. pe solul a două galere, o corvetă şi cinci şalupe.

 

     Acest personaj ieşit din comun a creeat prima revistă ştiinţifică suedeză, demonstrând că partea orientală a coastei ţării era inundată şi că ea urcă mereu ; el multiplică publicaţiile ştiinţifice şi călătoriile de studii. 

 

     Apoi s-a ivit o întorsătură la maturitate : către vârsta de cincizeci de ani, el resimte ameţeli cu pierderea vederii, urmate de somn şi de vise, pe care el le notează cu scrupulozitate, gândind că o să le poată interpreta, găsind în ele semne ; a fost ca un fel de invitaţie la un studiu al spiritului. El publică "visele" sale, în care gândea că realizează o comunicare cu spiritele şi îngerii ; de aici încolo clocotul său intelectual se apleacă exclusiv pe subiecte de reflexie legate de mistică şi suflet. Încearcă de aceea să analizeze viziunile sale, să le pună în ordine şi să sistematizeze semnele prin care el credea că le vede, vrând să facă din aceasta ceva coerent.  Tinând cont de caracterul foarte particular al acestei evoluţii, noi vom rezerva ceva mai încolo, un loc de discuţie şi continuăm consideraţiile biografice.

 

     Swedenborg este celebru în toată Europa : în 1766, Kant (1724 - 1804) publică Gândurile unui vizionar explicate prin visele metafizicii. În 1768, vechiul nostru om de ştiinţă, devenit teozof, publică o lucrare asupra căsătoriei (titlul francez : Les Délices de la sagesse par l’amour conjugal) din care Balzac (1799 - 1850) se va inspira în Séraphita et Louis Lambert.        Baudelaire (1821 - 1867) va fi de asemenea sedus de gândirea lui Swedenborg.

   Prezicând căderea bisericii actuale şi înlocuirea sa printr-un creştinism bizuit pe revelaţiile sale personale (ultima sa lucrare importantă este : Adevărata religie creştină) el este declarat eretic în Suedia şi reia călătoriile sale pe care le va termina în Anglia, unde va muri, la Londra, la data pe care şi-a prezis-o.

 

 

b. Discuţie asupra ideilor

 

     Autorul acestei lucrări nu este sigur că ar fi acceptat să o scrie, dacă ar fi avut cunoştinţă, în prealabil, de dificultatea de a conduce un studiu critic în faţa amplorii misticismului vizionar al lui  Swedenborg ! Singuri, câţiva adepţi ai unor curse pe rute muntoase cu ghiaţă şi curbe, situate abrupt pe marginea unor prăpastii, ar fi găsit o plăcere să stea la volanul unui automobil cu pneurile roase de drum... 

 

     Pentru un medic al anului 2000, prima reacţie în faţa unui pacient care ar povesti aceleaşi viziuni, ca cele ale lui Swedenborg, ar fi să se asigure mai întâi de un aviz diagnostic din partea unui psihiatru. După câţiva ani de practică, noi toţi am văzut pacienţi, al căror aspect intelectual "prea strălucitor", survine după o perioadă de "clocot" cerebral, şi riscă să anunţe un delir de aliură maniacală, în care nu este rar să observăm o tematică religioasă.

 

    Dar lucrurile nu sunt aşa de simple : ar trebui, aici, să adăogăm, competenţei în psihopatologie şi o cunoaştere socio-istorică : criteriile diagnostice sunt modulate de contextul cultural al subiectului examinat.  Un Auvergnat, care se teme ca cerul să nu-i cadă în cap, nu e bolnav dacă el se numeşte Vercingetorix, şi a trăit cu 2052 de ani înaintea noastră. O viziune mistică, pentru un Suedez al începutului secolului XVIII, nu are aceiaşi valoare semiologică cu aceiaşi viziune a unui Francez al anului 2000.

 

     Să ne fi fost oare preferabil să insistăm şi mai mult pentru a pune în gardă cititorul de azi al lui Swedenborg, contra pericolului derivelor delirante (generatoare de atâtea suferinţe şi de o astfel de excludere socială şi afectivă !), decât de a ţine să stabileşti bilanţul de sănătate mintală a misticului suedez ? Ajutaţi de această punere în gardă, noi putem să propunem argumentele care se înscriu în apărarea lui  Swedenborg.

 

     Acest om care gândea că are acces la revelaţii divine, nu a tras, cu toate acestea, niciun profit personal : el a publicat sistemul filozofic şi teologic pe care şi-l dedusese, dar n-a înfiinţat Noua Biserică (sau Biserica Swedenborgiană) cea care a fost fondată în Anglia după moartea sa.

 

     Pe de altă parte, el n-a făcut niciodată ocultism nici misticism, ca atare : el a încercat să aplice metodele raţionale, care i-au reuşit atât de bine în domeniile materiale, pentru a studia fenomenele subiective şi iraţionale aşa cum le trăia în experienţa sa individuală. Nu se poate vorbi de luciditate, în măsura în care el accepta viziunile sale ca şi când ele  ar fi fost fapte obiective. Se poate probabil vorbi de curaj, căci este foarte greu şi periculos pentru un om să-şi asume o asemenea soartă ; şi se pare că el a făcut-o cu serenitate.

  

    Originalitatea lui Swedenborg constă în a fi plecat de la un cartesianism materialist (el este cel care scria în 1721 : "toate proprietăţile materiei sunt determinate de principii matematice şi fizice"), pentru a evolua  apoi spre o practică cel puţin îndrăzneaţă a raţiunii : explorarea lumii prin viziunile sale mistice, utilizând aceleaşi metode ca şi când ar fi vorba de ştiinţe naturale. Am putea apropia această mişcare de concesiile pe care le făcea Descartes în domeniul religios ? Da, dacă se consideră că Descartes exprima bine părerea lui, atunci când avansa teoria sa a "ideilor native (înăscute)" ("seminţe de adevăr aruncate în spiritele noastre de Dumnezeu") ; nu, în măsura în care filozoful francez nu relatează viziuni, nu publică niciun studiu cu privire la acest subiect, şi aplică teoria sa, a ideilor înăscute (native) în domeniul gândirii.

 

     Noi trebue să subliniem aici cele două mişcări inverse în evoluţia lui Swendenborg. La începutul vieţii sale, el încearcă să observe, şi de aici, să înţeleagă lumea exterioară, cea a naturii ; scopul este astfel de a percepe legile care guvernează lumea materială ; înţelegând că un gânditor din epoca sa este puternic înclinat să-şi închipuie că natura este plasată sub autoritatea unei acţiuni divine. Plecând de la aceste prime viziuni, el caută să examineze acest material subiectiv iraţional, în speranţa că va deduce din el legile care guvernează spiritul ; această a doua mişcare, readuce un om al acestei epoci, la Dumnezeu, într-un fel cum cultura secolului XX readucea pe Freud, la încercarea de a explora inconştientul individual, plecând de la vise, sau aşa cum Jung încerca să identifice arhetipuri constitutive ale inconştientului colectiv, atunci când se interesa de fenomene, cum ar fi visele premonitorii, tradiţie alchimică, credinţe de diferite tradiţii, etc...

 

    Dar, în cazul lui Swedenborg, această a doua mişcare devine inversă faţă de prima : el speră că dacă reuşeşte să înţeleagă legile divine care guvernează universul, şi că va putea atunci să le aplice în mod direct asupra lumii fizice şi biologice, şi din acest fapt, cercetarea (în sensul ştiinţific al termenului) nu va mai avea nicio raţiune de a fi. Iată în mod exact "capcana" în care noi credem că s-a lăsat prins Kent, atunci când el tuna fulminant asupra microscopului, spunând : "Atâta vreme cât în toate lucrurile un om nu se încrede decât în ochii săi şi în degetele sale, el se bizuie pe o falsă ştiinţă şi pe teorii, el judecă lucrurile invers, plecând de la sfârşit pentru a ajunge la început ; cu alte cuvinte, el pleacă de la sine-însuşi şi este un nebun.".

  

    Putem, fără îndoială să înţelegem punctul de vedere al lui Kent în măsura în care medicina "ştiinţifică" din timpul său era una de o mare carenţă. Acest lucru nu mai este valabil în zilele noastre ; şi totuşi vedem cum unii medici care-şi zic homeopaţi  cad în această greşeală şi continuă să gândească şi azi, despre medicină, aşa cum ar fi spus-o, la vremea lor,  Hahnemann, Kent sau alţii din acea perioadă. Ei aplică un raţionament depăşit, fără a vedea că, între timp, condiţiile s-au schimbat radical.   Adepţii curselor pe ghiaţă ar trebui să ştie că, în situaţia automobilului care rulează în acest fel, cum am arătat mai sus, nu mai există nici zonă de securitate, nici alt traseu de rezervă, pentru că au dispărut chiar marginile lui !

 

     Adeziunea lui Kent la ideile lui Swedenborg este atât de puternică, atât de susţinută de propria sa nevoie mistică, încât totul readuce pe Kent la religie, în percepţia sa asupra lumii şi a medicinii ; şi acest lucru este afirmat de numeroase ori:

"Psora este consecinţa voinţei omului, ispăşirea ultimă a păcatului său"

 "Se poate, dacă meditezi , să devii ateu ? Un om care nu poate crede în Dumnezeu nu poate deveni un homeopat".

 

 "Dumneavoastră nu puteţi să despărţiţi medicina de teologie. Întâlnim omul de-a lungul drumului care coboară din planul său spiritual , cel mai profund  la planul său fizic natural, cel mai exterior."

 

   Este motivul pentru care noi ne simţim mai bine cu Hering, care frecventa şi el, de asemenea, biserica swedenborgiană, dar cu o cât de mare distanţă personală : "Atunci când există o excelentă raţiune care ne poate face să preferăm în locul swedenborgienilor, tratamentul homeopatic, nu există cu adevărat niciuna pentru care toţi homeopaţii să-şi dorească să fie swdenborgieni". Acest citat din Hering este reprodus de E. Van Galen.

 

     Influenţa organizatoare a lui Swedenborg asupra gândirii lui Kent este de aşa manieră încât homeopatul nostru, pasionat cu totul de simptomele psihice, trece complet dincolo de partea unei şcoli ale cărei progrese se dezvoltă totuşi sub ochii săi.

 

În citatul care urmează trebue dat cuvântului "afecţiuni" sensul de  "afecte". Se vede aici că Kent observă puterea afectelor în raport cu cea a raţiunii, dar nu pare dispus să meargă până la capătul constatării sale : viziunea sa asupra psihismului uman este astfel pecetluită ; Kent se face că nu vede că o altă teorie despre om se iveşte la ordinea zilei, nici măcar pentru a o contesta. "Inteligenţa omului îl pune în contact cu lumea ; el păstreză afecţiunile în mare parte pentru el însuşi. Un om poate avea afecţiune pentru tot felul de obiecte, şi perversiune pentru aceste afecţiuni, dar inteligenţa sa îl va sfătui de a nu arăta restului lumii simpatiile şi antipatiile.  Afecţiunile nu se pot vedea, în timp ce inteligenţa este supusă inspectiei. Omul nu-şi poate ascunde inteligenţa sa. Noi vom vedea că afecţiunile sunt interioare, că ele sunt acoperite ca de un mantou, că ele sunt ceea ce este mai intim şi sunt ascunse privirilor ; din contră, înţelegerea (judecata) este veşmântul cel mai extern, ea înveleşte şi ascunde afecţiunile exact cum îmbrăcămintea pe care o purtăm pe corp ascunde corpul.".

 

    La o primă lectură a acestui pasaj (extras din conferinţa de materie medicală despre Aurum metallicum) întrebarea care se pune este următorea : cum se face că Kent nu s-a interesat de curentul psihologic şi psihanalitic al acelei epoci ? Şi aceasta cu atât mai mult cu cât trebue amintit că în 1909, universităţile din coasta de Est a USA primeau cu toate onorurile o delegaţie  constituită din trei mari personalităţi venite din vechea Europă : Sigmund Freud, Carl Gustav Jung şi Sandor Ferenczi. Această călătorie vrea să spună că opera psuhanalitică avea deja în USA un anume impact de mai mulţi ani...

 

c. Trei mari principii ale lui Swedenborg aplicate în homeopatie

 

Legea corespondenţelor :

     Această doctrină a corespondenţelor este comună cu tradiţiile ancestrale şi pare că s-a născut din efortul de a face legătura dintre cele două mişcări inverse, evocate mai sus. Astfel, lumii materiale îi corespunde spiritul (sufletul) ; omului interior (de esenţă divină) îi corespunde omul exterior (corpul) ; vieţii terestre finite îi corespunde cea de dincolo infinită; celor trăite în viaţa terestră le corespunde o  altă calitate dincolo ; şi aşa mai departe...

 

     Imediat, ca homeopaţi, noi ne imaginăm că Kent a stabilit corespondenţă între "omul interior" şi "învelişul care îl găzduieşte" , şi deci necesitatea de a îngriji "forţa vitală dereglată" şi nu organele purtătoare de simptome.

 

     Din păcate, spusele lui Kent sunt întunecate de faptul că corespondenţele sunt de o astfel de evidenţă pentru el încât el trece de la un aspect la altul fără a preveni auditoriul. Când Kent spune că boala este centripetă, el vrea să spună că o cauză imaterială provoacă de la început o atingere centrală ("energia vitală dezacordată" a lui Hahnemann, sau "afecţiune dinamică"). Când Kent spune că boala este centrifugă, el o înfăţişează, atunci, ca o consecinţă secundă a primei perturbaţii dinamice, interioare.  Această consecinţă este atingerea anatomică a organelor, care începe totdeauna printr-o localizare periferică (de exemplu, erupţia cutanată). Iar când spune că evoluţia bolii devine centripetă, el evocă agravarea pacientului, cronică, cea marcată de o suită de atingeri locale mergând din ce în ce mai mult spre organele "nobile" (de exemplu : pacientul eczematos devine astmatic). 

 

     Să rezumăm înţelegerea evoluţiei unui caz : ca şi Hahnemann, Kent vede debutul bolii în alterarea forţei vitale (Kent califică această alterare centrală drept "cauză"), în timp ce consecinţele terminale sunt tisulare. Apoi el devine mai precis decât Hahnemann, afirmând că aceste leziuni tisulare debutează la periferie şi evoluţia naturală va fi centripetă (cu o accelerare a acesteia, dacă se produc supresii ale localizărilor anatomice apărute). Vindecarea va fi în ordine inversă (atât ca direcţie cât şi ca cronologie), deci centrifugă, şi ultimele simptome apărute vor dispărea primele (erupţia apărută prima va fi vindecată ultima ; şi va reapărea dacă ea fusese suprimată). Cura nu este terminată decât atunci când toate simptomele vor fi dispărut în ordine inversă, este o vindecare centrală, internă, ceea ce se manifestă printr-o excelentă stare mentală, durabilă. Am prezentat aici un caz ideal, pentru claritatea expunerii, prea perfect pentru a putea fi regăsit în practică, deci a fost vorba de claritate în teorie. Această problemă este fundamentală, pentru că ea permite să se înţeleagă bine capitolele privind cea de a doua prescripţie şi cele douăsprezece eventualităţi ale lui Kent, care pe plan practic, aduc foloase.

 

     Un alt exemplu de confuzie exprimând până la ce limită problema corespondenţelor a devenit o evidentă pentru el : când vorbeşte de "substanţă originală", trebue înţeles că el se referă la ceea ce poate fi conceput ca cel mai imaterial...cel mai infim ca substanţă !  Studiul lui Swedenborg trebuia să facă mai clară problema acelei "substanţe originale". Cu toate acestea, este posibil să trecem peste capitolul în impas, consacrat substanţei originale, fără a pierde ce e util din învăţământul tehnic al lui Kent. 

 

     Iată alte citate având tangenţă cu "corespondenţele" :

"Homeopatia există, ca lege şi doctrină şi operează în lumea cauzelor. Dacă n-ar fi aşa, ea n-ar putea acţiona în lumea celor determinate."

"Nu căutaţi niciodată o cauză în faptul-însuşi. Cauza trebue să fie anterioară faptului sau  în interiorul organismului" (...).

"Nu spuneţi că pacientul este bolnav pentru că el are o tumoră albă, ci că tumora albă este acolo pentru că ele este bolnav." (a 6-a conferinţă). (...).

"Expresia boală înseamnă în realitate semnele şi simptomele care preced apariţia bolii organice. (...). Creşterea stărilor patologice arată creşterea bolii ; amplificarea simptomelor denotă adesea o diminuare a bolii.  (...). Dacă anatomia patologică a luat locul simptomelor, nu mai e nici o şansă de vindecare. Atunci când au loc distrugeri organice, micile simptome indicatoare par împinse în umbră şi simptomele primitive care existau înaintea modificărilor patologice sunt uitate. Ghidul a dispărut ; nu mai există o altă modalitate de a le recunoaşte." 

 

Seria gradelor :

     Pentru Swedenborg, există o serie continuă de grade succesive în toate fenomenele. Dar aici, corespondenţa se face de o manieră diferită : gradele sunt infinite în lumea divină şi finite în lumea materială. Tocmai din această noţiune, de serii, Kent şi-a extras ideea sa privind scara de diluţii ascendente. Să nu ne înşelăm  prin asta : Kent nu este printre cei care gândesc că acţiunea remediului creşte când creşte diluţia : "Puterea este în raport cu similitudinea şi nu cu cantitatea şi deci ea nu creşte decât în funcţie de similitudine. (...). Numai un număr mic de droguri vor fi suficient de asemănători pentru a vindeca şi nu va fi decât unul singur simillimum.".

    Ideea lui Kent era mai degrabă de a prezenta omul ca o serie de planuri succesive, cărora trebue să le corespundă succesiv, tot o serie de diluţii ascendente (adesea el o urca de două ori în urmărirea cazului cronic, atâta vreme cât pacientul reacţiona bine la acelaşi remediu). 

 

Forţa afinităţilor :

     Această noţiune de afinitate este cea care îi permitea lui Swedenborg, celibatar care nu avusese probabil decât o scurtă idilă, să scrie o lucrare privind amorul conjugal. El concepea că persoanele care se atrăgeau reciproc aveau afinităţi pe planuri spirituale foarte profunde şi din acest motiv se regăseau în mod necesar pe lumea de dincolo. Fidelitatea amoroasă, într-o asemenea concepţie, nu este un imperativ moral, nici măcar un criteriu de reuşită conjugală : este o veritabilă ascensiune către planurile divine... 

 

     Kent : "Ştie cineva ce este afinitatea chimică,dacă aceasta nu este cumva atracţia pe care anumite substanţe caută să o manifeste unele faţă de altele ? (...). Orice obiect posedă Aura sa sau atmosfera (...). Cu ajutorul acestei "Aure" Sferele intră în contact ; la fel plantele şi obiectele, animalele şi persoanele. Obiectele sunt în raport unele cu altele şi o manifestă. Prin această Aură noi descoperim afinitate şi respingere.".

 

    Exact această noţiune de afinitate este reluată de Kent de-a lungul simptomelor, prin intermediul dorinţelor şi aversiunilor  alimentare, prin faptul că un subiect caută căldura sau aerul liber ; de aceea putem găsi atâtea rubrici în repertoriul lui Kent legate de dorinţe şi aversiuni în sensul larg al cuvântului.   El, nu numai că face o diferenţă de natură între simptomele pe care un observator neglijent le-ar putea confunda ("wants to be quiet" nu corespunde aceleiaşi liste cu remedii ca "quiet disposition", după cum în secţiunea "fever", conţinutul rubricilor diferă între "uncovering, aversion to" şi "chilliness with fever") ; mai mult, se ştie că Kent acorda avantaj mai degrabă simptomelor care exprimau o afinitate decât modalităţilor, chiar celor generale.

 

     Kent dezvoltă adesea ideea după care, atunci când un subiect reacţionează puternic la un remediu dinamizat, în experiment sau în terapeutică, aceasta însemnează că el are o nevoie profundă de acea substanţă, ceea ce ne plasează exact în acest context al "afinităţilor" : "Dacă n-ar exista nicio Idiosincrazie, n-ar fi existat nicio Homeopatie. Fiecare individ este sensibil la anumite lucruri ; el este de asemenea susceptibil de a cădea bolnav şi de a se vindeca. (...). Sensibilitatea nu este decât o denumire desemnând o stare supusă oricărei boli posibile şi oricărei vindecări posibile.".

 
 



continuare ---->>>

 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet (Franta)

traducere:  Dr. Ioan Teleianu