3. Kent este american, cu particularitate religioasă
americană
În
mijocul autohtonilor înfloritori, apoi
în
sânul altor valuri de imigraţie, se găseau puritani. Dacă în
vorbirea curentă, "puritan" denotă o conduită aferată, mai degrabă
ostentativ moralizatoare decât cu sinceritate profundă, cuvântul
defineşte, la origine, persoane care încearcă o mare puritate în
credinţa şi practica lor. Puritanii de origine engleză puteau să
aibă diverse motive de a emigra : fiind consideraţi puţin dezirabili
în ţara lor de origine, unde particularismul lor îi îndepărta uneori
de ierarhia lor protestantă anglicană ; sau simplu, nutrind
speranţa de a fonda o societate nouă, răspunzând mai bine
aspiraţiilor lor religioase. Rezultă de la această origine că
mişcarea puritană, îzvorâtă din rigoarea sa morală, cunoştea în USA
o importanţă pe care nu ne-o imaginăm totdeauna la Estul
Atlanticului.
Ca
titlu de comparaţie, în Franţa se poate descoperi viaţa extraconjugală a
unui Preşedine al Republicii, fără ca aceasta să inflenţeze cariera omului
politic, pe când acelaşi fapt în USA pune în mişcare imediat discutarea
unei eventuale destituiri...
Anumiţi sociologi gândesc de asemenea că puritanismul a fost un motor
al reuşitei economice americane, în măsura în care doctrina calvinistă a
predestinării a putut să-i facă să gândească, pe puritani, că reuşita
socială şi financiară este un semn al alegerii divine. Numeroşi americani,
potrivit tezei lui Weber, ar fi făcut avere pentru avântul lor religios
mai degrabă decât pentru adjudecarea materialistă ca atare. Ar fi fost
vorba mai degrabă de un capitalism de producţie decât de unul de
speculaţie. În Franţa, păreţi necioplit dacă cereţi cuiva să vă spună la
cât se ridică veniturile sale ; în SUA, acesta este un subiect de
conversaţie perfect admis. Cu toate că aceste remarci ne îndepărtează de
personalitatea lui Kent, ea poate totuşi să contribue la explicarea
prevalenţei puternice a fenomenului religios în Lumea Nouă, faţă de
bătrâna Europă.
Grija
privind moralitatea pare mult mai importantă dincolo de Atlantic decât pe
vechiul continent, şi chiar atunci când cineva ar fi tentat să gândească
că este vorba aici poate de o aparenţă, faptul că atâtea persoane vor să
lase o atare aparenţă de moralitate, ne face să acceptăm că există o
diferenţă profundă de mentalitate între Europa şi SUA. Ori, în mod regulat
în conferinţele sale, fie că e vorba de Materie Medicală fie de teorie,
Kent brodează cuvintele sale cu consideraţii morale, totdeauna unele mai
rigide decât altele. Nu încape nicio îndoială că Kent a primit o educaţie
morală riguroasă, dar că aşa ceva a trebuit să pară obişnuit pentru un
american al ultimului secol. Ce contrast cu reacţia epidermică a unui
francez de după anii şaizeci şi opt ! Noi n-am crezut bun să cităm aici
cuvinte atât de asemănătoare celor cu care bunicele noastre ne pisau
urechile în prima noastră tinereţe...
Ca
origine,
Kent
era "baptist".
Baptismul
este o
mişcare protestantă,
tot de origine engleză, numită astfel din cauza importanţei date
ritualului botezului care nu are valoare decât dacă este cerut de cel
fidel la vârstă adultă, astfel încât baptiştii sunt în general
re-botezaţi. Acest considerent, punând mai întâi de toate actul voluntar
al credinciosului, nu face decât să întărească imaginea lui Kent, ale
cărui texte sunt de o rigoare inflexibilă. Este ceea ce transpare tot atât
de bine pe plan moral, cât şi intelectual, de-a lungul conferinţelor.
Noi
am remarcat deja de mai multe ori că Hahnemann vorbeşte ca vitalist, Kent
supralicitându-l ca spiritualist. La vârsta matură, (după moartea primei
soţii ? Cu cea de a doua ? Către începutul anilor 90 ?) Kent adoptă
punctele de vedere ale unei alte biserici pe care este bine să o situăm cu
mai mare precizie dacă vrem să redăm percepţia globalizantă pe care Kent a
avut-o despre viaţă, om, medicină : biserica
swedenborgiană.
continuare ---->>> |