"Conferintele lui Kent, o sutã de ani mai târziu..."

 
PREZENTAREA LUI

  JAMES TYLER KENT (1849-1916)

 IN CONTEXTUL SAU CULTURAL

 pentru o mai bună întelegere a “Prelegerilor de filozofie homeopatică

( II )

 

2. CARE SUNT ORIGINILE LUI KENT?

                          (CONTINUARE)


 

     Vitaliştii, printre care şi Paul Joseph Barthez (1734-1806), susţineau că unicitatea “corpurilor vii” este cea care le diferenţiază, până la un anumit punct, de “corpurile inerte”, care astfel nu se pot supune aceloraşi legi. Ei nu au ajuns până la descoperirea acestora, mulţumindu-se astfel să vorbească despre “forţa (sau energia) vitală”, pe care nu o defineau decât prin prisma efectelor sale, ea fiind cea din care decurg toate proprietăţile caracteristice fiinţelor vii: formare, reglare, reparare şi reproducere. Suntem deci în faţa unei teorii care nu oferă explicaţii în privinţa vieţii, dar refuză să o supună unei cuantificari, în contrast cu matematizarea fizicii practicată de unul ca Newton.
Hahnemann opteaz
ă fără rezerve pentru vitalism şi expune doctrina energiei vitale în aforismele 9-16 (din ediţia a 6-a a Organon-ului).

 

§ 9 : “Forţa vitală spirituală care animă corpul material (organismul) în starea de sănătate şi îi conferă dinamism (independenţă) este nelimitată şi reuşeşte să menţină toate părţile organismului într-o activitate remarcabilă ca armonie, atât sub raportul senzaţiilor cât şi al funcţiilor acestuia, astfel încât spiritul dotat cu raţiune din noi poate să se folosească liber de acest instrument viu şi sănătos pentru a atinge cele mai înalte ţeluri ale existenţei”.

 

§ 11 : “Când fiinţa umană se îmbolnăveşte, această forţă vitală (principiul vieţii) spirituală, prezentă în intregul organism şi activă prin ea însăşi, care este perturbată în primul rând de către influenţa dinamică a agentului morbid ostil vieţii. Numai principiul vital, tulburat şi desincronizat poate să producă în organism acele senzaţii dezagreabile care îl vor determina să dezvolte procese neobişnuite pe care noi le numim boli, deoarece această forţă în sine invizibilă şi care poate să se facă cunoscută numai prin efectele sale asupra organismului, nu îşi exprimă perturbarea morbidă decât prin manifestarea bolii asupra senzaţiilor şi funcţiilor acestuia (singura parte a organismului accesibilă simţurilor unui observator şi unui medic), adică prin simptomele morbide, singurele care permit recunoaşterea ei”.

 

   Nota anexata, § 11, precizează: “Care este modalitatea prin care forţa vitală determină apariţia manifestărilor morbide în organism? Cum dă naştere ea bolii? Răspunsul la aceste întrebări nu poate fi de nici un ajutor medicului, căruia nu i se vor dezvălui legile Universului. Creatorul vieţii nu i-a permis să cunoască decât ceea ce îi va fi absolut necesar să ştie despre boală şi ceea ce îi este de altfel suficient pentru a o putea vindeca”.

 

   Mai apoi, în § 14, Hahnemann scrie: “Nu există afecţiuni şi nici modificări morbide, invizibile în corpul uman, care să nu poată fi vindecate şi pe care observatorii atenţi la semnele şi simptomele bolii să nu le poată recunoaşte; iată o dovadă în plus a bunatăţii infinite şi a marii înţelepciuni a Ocrotitorului vieţii.”

 

   După cum se poate observa, Hahnemann face referiri la “Creator”, aspect ce va fi comentat mai departe. Kent este mai îndrăznet în afirmaţiile sale şi adaugă noţiunea de suflet la teoria sa vitalistă: “Luaţi ca exemplu cea mai simplă formă de viaţă cunoscută. Dacă o supunem acţiunii forţelor fizice şi chimice o vom omorî ; nu se va mai mişca, nu se va mai reproduce, nu se va mai hrăni, nu va putea fi omorâtă din nou ".

 

   Există deci ceva ce poate fi îndepărtat prin intermediul unei forţe fizice. Nu putem atunci să apreciem că există, pe lângă aceste forţe, ceva care îi dă viaţă, formei respective? Nu este vorba numai de mişcarea acestei forme, din moment ce oricât am mişca-o va rămâne tot moartă. A fost extras ceva a cărui percepţie nu poate aparţine decât inteligenţei.(…) Nu este vorba nici de celule nici de ţesuturi, atât de mici,dealtfel,  încât nu pot cuprinde Sufletul şi  forţa vitala  ”.

 

   In prima prelegere Kent afirmă: ”Se spune că omul moare, fără îndoială că moare, dar murind el lasă corpul său aici, în lumea fizică. Noi îl disecăm şi putem astfel să regăsim toate organele sale. Astfel tot ce poate fi apreciat cu ajutorul simturilor constituie omul fizic, este tot ceea ce aparţine fiinţei sale şi poate fi atins cu degetele noastre şi văzut cu ochii noştri şi este ceea ce lasă în urma sa, în urma morţii sale; dar ceea ce reprezintă cu adevărat omul bolnav, precede trupul său bolnav şi astfel ajungem la concluzia că omul bolnav trebuie să se afle, putem pune, undeva înafara sicriului său.”

 

   Să deschidem o paranteză de ordin istoric. Vitalismul este prezent în gândirea lui Hahnemann chiar de la început, dar în mod explicit numai începând cu 1833 (în § 10-12, ale ediţiei a 5-a a Organon-ului). În 1796 dovada prezenţei sale se găseşte deja în § 64-66 ale "Eseului asupra unui nou principiu pentru descoperirea virtutilor curative ale substantelor medicinale, urmat de cateva aprecieri asupra principiilor admise pana în zilele noastre". Aceste trei paragrafe vorbesc despre antagonismul dintre efectele succesive primare şi secundare ale substanţelor medicinale experimentate pe omul sănătos, ceea ce implică existenţa unei succesiuni: “acţiunea substanţei/reacţia subiectului”. De asemenea, în ediţia a 2-a a Organon-ului (prima tradusă în franceză, de către Von Brunnow), se regăsesc încă din prefaţa autorului (datată 1818), noţiunile de “putere invizibilă”, “proprietate dinamică” (pagina XLIX), iar în cuprinsul lucrării, noţiunile de “afectare dinamică” (§ 20), “alterări dinamice ale existenţei noastre” (nota anexată § 25) şi de “forţă vitala”, numită ca atare în § 308.

 

   O completare asemănătoare priveşte drumul parcurs de Hahnemann în privinţa diluţiilor. La început el vorbeşte despre folosirea de doze experimentale sau terapeutice netoxice (înca din Eseul din 1796, putem identifica substanţe pe care le mai folosim încă, cum ar fi cele trei varietăţi de cucută, arsenicul, belladona, etc…a căror toxicitate era deja cunoscută). Mai târziu, constatarea agravării homeopatice iniţiale l-a condus pe Hahnemann către trei diluţii înalte utilizate şi în prezent (in editia a 2-a a Organon-ului acestea sunt denumite “rarefieri”, caracterizate mai târziu ca “imateriale”, precum şi “dinamizări”). În plus, concepţia vitalistă permitea teoretizarea observaţiilor experimentale: Hahnemann nu a identificat niciodată o limită superioară a diluţiilor de la care nici un remediu nu ar mai fi avut efect. Mai mult, cercetările sale au demonstrat că acţiunea diluţiilor-dinamizări nu era niciodată “dependentă de doză” (cum se susţine astăzi), dar nici nu se supune “legii tot sau nimic” (o expresie încă actuală), ci, pentru a încerca o nouă formulare, acţiunea este ăntotdeauna “dependentă de similitudine”.

 

   Ideea lui Hahnemann privind posologia era de a găsi cea mai mică doză capabilă să producă o boală artificială superioară ca forţă celei naturale, astfel încât prima să o poată îndepărta pe cea de a doua, fără a provoca o agravare iniţială foarte marcată. Această idee se regăseşte şi în nota anexată, § 62, al Eseului din 1796 (“…remediul se va administra la o astfel de doză încât boala artificială pe care o provoacă să se manifeste într-o manieră aproape imperceptibilă…”) şi este amplu dezvoltată în § 300-305 din ediţia a 2-a a Organon-ului. In ultimele scrieri ale lui Hahnemann, fenomenul diluţie-dinamizare este considerat ca o cale de trecere din planul fizic în cel dinamic, în timp ce Kent îl vede în mod decis ca o trecere din planul material în cel spiritual.

   Opozitia punctelor de vedere mecanicist şi vitalist reprezinta un vast subiect de dezbatere care l-a facut pe unul din epistemologii zilelor noatre, Dominique Lecourt să se întrebe:

Claude Bernard

Trebuia deci negată specificitatea materiei vii, “mecanizând-o” pentru a face ştiinţă? Sau trebuia să se renunţe la a face ştiinţă, în sens modern, dacă se dorea păstrarea acestei specificităţi, şi mai ales a finalităţii care părea să caracterizeze raportul dintre structuri şi funcţiile acestora? Această dilemă filozofică a “otravit” istoria fiziologiei şi, în sens mai larg, a biologiei moderne, până la mijlocul secolului trecut”. Acelaşi autor arată cum Claude Bernard a conceput modele experimentale (demers reductiv absolut necesar) pentru studiul fiziologiei, cu condiţia indispensabilă ca, în momentul desprinderii concluziilor să fie luate în considerare condiţiile reale specifice materiei vii (lui Claude Bernard îi datorăm dealtfel conceptul de “ mediu intern“).

 

   Mai târziu, biologia moleculară va reînnoi speranţa unei explicări fizice a vieţii, odată cu înţelegerea proceselor de reglare a sintezei proteice care au permis în sfârşit să se stabilească o legatură puternică între evoluţia speciilor, ereditate, fiziologie celulară şi embriologie. Această descoperire de la mijlocul secolului al XX-lea este contemporană cu aparişia informaticii: “dacă materia vie este structurată ca şi un limbaj, limbajul nu este structurat ca şi materia vie? Bucla părea închisă aici, mergând da la biologie la lingvistică şi invers.” (Dominique Lecourt).

 

   Acelaşi autor afirmă: “ Trăsătura caracteristică a materiei vii este de a se prezenta ca o “morfogeneză” pereptuă: evoluţie şi dezvoltare a formelor. Aceste procese se pot explica exclusiv pe baza principiului general al cauzalităţii (“nu există efect natural fără cauză naturală”), dar această cauzalitate nu trebuie redusă la una de tip mecanicist şi cu atât mai mult nu se poate “îngloba“ într-o viziune finalistă asupra naturii. Cauzalitatea morfogenetică nu intervine (în dezvoltarea indivizilor) decât în conformitate cu o gamă de posibilităţi care sunt ele însele rezultatul unei imense succesiuni de “selecţii” şi care o situează la contingenţa fenomenelor adaptative”. Am ţinut să prezentăm acest fragment deoarece susţine în sfârşit existenţa unei compatibilităţi între regulile sistemelor fizico-chimice şi regulile interne care guvernează materia vie; ori homeopaţii secolelor precedente au adoptat adeseori un vitalism fără rezerve.

În concluzie, nu mai trebuie să alegem între teoriile mecaniciste şi vitaliste (diametral opuse şi incomplete în mod simetric) asupra fenomenelor vieţii; totodată nimeni nu este obligat să se limiteze la vitalism pentru a şti să prescrie un remediu asemănător fiecărui caz individual.

Studierea vitalismului (care pune în evidenţă limitarea inerentă unui anumit punct de vedere) permite înţelegerea operei lui Hahnemann până în miezul contradicţiei sale majore. De la prima apariţie a Organon-ului autorul anunţa răspicat că nu trebuie căutate explicaţii privind esenţa ascunsă a fenomenelor, ci trebuie să se tină cont numai de manifestările bolii (simptome), multumită relaţiei de similitudine care permite trecerea prin inducţie directă de la observaţie la alegerea remediului.

Dar atunci când Hahnemann s-a confruntat cu dificultăţile ridicate de bolile cronice (în cazul cărora aplicarea unei gândiri inductive simple devine insuficientă în ceea ce priveşte eficienţa terapeutică), strădania lui de a explica bolile cronice printr-o teorie miasmatica, pe cât de contestabilă pe atât de complexă, a rămas zadarnică. Din aceste două tendinţe (opuse dar în strânsă legătură) rezultă în primul rând  bogăţia, dar şi limitele punctului de vedere vitalist (care singur nu poate oferi o bază teoretică suficientă pentru elaborarea unei fiziologii şi patologii complete). Hahnemann nu a explicat niciodată această contradictie: nu a putut; ar fi trebuit să depăşească o dihotomie care s-a dovedit sterilă de-abia după două secole de cercetări şi reflecţii asupra constituirii ştiinţelor vieţii…

 

 

 

Hahnemann, gânditor la hotarul dintre secolele XVIII şi XIX

 

   Perioada cea mai fecundă a lui Hahnemann se întinde de la filozofii prerevoluţionari până la romantism.

De la secolul Luminilor, autorul a preluat două caracteristici fundamentale: efortul raţional sistematic în studierea cunoştinţelor epocii sale, însoţit de spiritul verificării experimentale.

Hahnemann

Gândiţi-vă la munca impresionantă pe care a solicitat-o fondarea patogenezei şi prescrierii la pacienţi în vederea adunării unui număr suficient de cazuri, înainte de a afirma că ipoteza similitudinii este verificată… S-au scurs şase ani de muncă susţinută de la formularea ipotezei homeopatiei (1790, nota despre China, în traducerea Materiei medicale a lui Cullen) pâna la afirmarea sa (1796, Eseu despre un nou principiu). Adaugaţi faptul că această muncă ar fi putut fi un eşec… Era nevoie de multă încredere în natură, dar nu numai în natura însăşi, ci în natura studiată de raţiunea umană.

   Acest Hahnemann, convins că, dacă bolile se găsesc în natură şi remediile vor face la fel, şi că omul va fi capabil să le identifice numai printr-un efort propriu de gândire, reprezintă cu siguranţă un spirit modelat în concordanţă cu cultura secolului al XVIII-lea ! In § 38, al “Eseului…” sau: “…este o consolare credinţa că pentru fiecare bolnav, pentru fiecare stare morbidă particulară, există remedii specifice, precum şi un mod raţional de a ajunge la descoperirea lor”.

Cu un optimism care evocă o tendinţă specifică lui Rousseau, Hahnemann vedea până şi în armonia naturii un efort propriu, în vederea vindecării bolilor. Simptomele bolii nu i se păreau a fi o expresie a maladiei în sine, ci a reacţiei pe care bolnavul o opunea bolii sale. Principiul similitudinii nu propune altceva decât identificarea substanţei care declanşează în mod artificial aceleaşi mecanisme de reacţie ca şi cele ce pot fi observate în lupta naturală a pacientului împotriva bolii sale. Această viziune justifică în mod egal atât vindecarea cât şi agravarea iniţială care nu sunt “dependente de doza”.

 

   Ideea aceasta a naturii, care are “bunăvoinţa”, dar trebuie să primească “o mână de ajutor” din partea omului, este în concordanţă cu concepţia deista atât de răspândită printre intelectualii sfârşitului de secol XVIII. Să notăm că, dacă teismul acceptă ideea unui Dumnezeu unic, prezent şi activ în lume, ce poate fi revelat, deismul admite existenţa “fiinţei supreme”, dar fără revelaţie, dogmă sau ritual. Găsim aici o diferenţă privind subiectul energiei vitale între Hahnemann deistul şi Kent, teistul.

 

   Apartenenta lui Hahnemann la francmasonerie, într-o perioadă de transformări sociale majore în Europa, pare caracteristică unei clase intelectuale care revendică importanţa meritelor individuale şi lua parte fără violenţă la sfârşitul epocii privilegiilor obţinute prin naştere. Din “subiect” în sensul în care acest cuvânt era folosit prin prisma prerogativelor regale, individul sfârşitului de secol XVIII devine “subiect” în sens gramatical… Se regăseşte aici importanţa fiinţei umane văzută ca subiect al propriei sale existenţe în conceptia individualizării, la fel cum o putem observa şi în perioada exaltării romantice.

 

   Privind şi alte domenii ale vieţii intelectuale vom putea vedea că legendarii virtuozi aparţin aceleiaşi perioade: Paganini, mort în 1840 (la Nisa), Hahnemann în 1843 (la Paris) şi Chopin în 1849 (tot la Paris); Franz Liszt, mai tânăr ca Chopin cu doar un an, a uimit sălile pariziene până la plecarea sa din acest oraş în 1835, etc… În teatru se poate vorbi de asemenea, la fel de bine, despre evoluţia rolurilor de servitori începând cu teatrul vesel al clasicilor secolului al XVII-lea până la sfârşitul secolului al XVIII-lea, marcat de Beaumarchais (1732-1799). Pe parcursul acestei evoluţii, servitorii, care la început nu erau decât nişte confidenţi care permiteau eroilor principali să îşi dezvăluie stările sufleteşti în faţa spectatorilor, vor deveni martori critici, apoi intriganţi, înainte de a deveni ei înşişi eroi (Figaro, mai înzestrat decât contele Alma Viva).

 

   Homeopatia îşi găseşte izvoarele în perioada emancipării individului în societate. În acelaşi mod, înainte de căderea regimurilor comuniste, homeopatia s-a confundat în ţările Europei de Est cu o modalitate de contestare conspirativă, în timp ce acum cunoaşte o dezvoltare spectaculoasă în aceste ţări. Care era situatia înainte de instaurarea comunismului? Korsakov (care a dat numele său diluţiilor korsakoviene) era un homeopat aflat în serviciul Tarului… Câţi medici homeopaţi există într-o ţară atât de întinsă şi cu o populaţie atât de numeroasă cum este China? şi nu este cazul să fie invocată noţiunea de barieră culturală între Orient şi Occident, din moment ce în India se găsesc cei mai mulţi homeopaţi…

 


 

continuare ---->>>

 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet (Franta)

traducere:  Dr. Ioan Teleianu, Dr. Anca Ţicu