"Conferintele lui Kent, o sutã de ani mai târziu..."

Conferinta nr. 29 

IDIOSINCRAZIILE (Organon § 117)


 

   Idiosincrazia constă într-o sensibilitate exagerată la unul sau un număr redus de lucruri.

 

   Organon § 117. “Acestei ultime categorii îi aparţin aşa-numitele idiosincrazii. Prin acestea înţelegem acele constituţii particulare care, deşi dealtfel sănătoase, prezintă tendinţa de a se lăsa aduse într-o stare mai mult sau mai puţin pronunţată de boală de către anumite lucruri care nu par să determine nici un efect şi nici o modificare asupra multor altor persoane. Dar această lipsă de acţiune asupra unei persoane sau a alteia este numai aparentă. De fapt, cum producerea tuturor modificărilor morbide la un individ presupun pe de-o parte existenţa capacităţii de acţiune a substanţei medicinale şi pe de altă parte, disponibilitatea forţei vitale de a fi afectată de aceasta, pertubările manifeste ale stării de sănătate prezente în idiosincrazii, nu pot fi puse exclusiv pe seama constituţiei particulare a subiectului. Ele trebuie totodată atribuite şi lucrurilor care le-au dat naştere şi în care trebuie să se afle capacitatea de a exercita aceeaşi influenţă asupra tuturor oamenilor, cu singura diferenţă că, printre subiecţii perfect sănătoşi, nu există decât un număr mic de indivizi care prezintă tendinţa de a se lăsa aduşi într-o stare atât de evident morbidă. Ceea ce dovedeşte că aceste substanţe au acelaşi efect asupra tuturor oamenilor, este faptul că ele au un efect de vindecare de tip homeopatic asupra tuturor bolnavilor cu simptome identice celor pe care par să le producă numai la subiecţii idiosincrazici.”

 

   Este vorba de o hipersensibilitate la unul sau la un număr restrâns de substanţe date. Acest lucru nu se referă însă la susceptibilitatea generală a constituţiilor fragile, care se extinde asupra tuturor lucrurilor, pacienţii fiind hipersensibili şi hiperreceptivi la cele mai mici inconveniente.

 

   Homeopatia recunoaşte un domeniu larg de susceptibilităţi, inclusiv idiosincrazii acute faţă de agenţi “infecţioşi” acuţi (fân, mirosuri de flori,…). Această hipersensibilitate este foarte importantă şi explică într-o oarecare măsură susceptibilitatea la remediul care va determina vindecarea, căci dacă nu este prezentă idiosincrazia faţă de remediul respectiv, pacientul nu va fi suficient de susceptibil la acţiunea curativă a acestuia. Starea în care el devine suficient de sensibil la un medicament este foarte asemănătoare cu stările de idiosincrazie mai sus menţionate, dacă ne gândim la diluţiile infinitezimale pe care le folosim.

 

   Există idiosincrazii dobândite în timpul vieţii (aşa-numitele sensibilităţi) şi idiosincrazii prezente din momentul naşterii (încă denumite congenitale). Acestea din urmă sunt idiosincraziile propriu-zise şi împreună cu cele determinate de substanţele toxice, sunt cele mai greu de tratat. Această sensibilitate congenitală este foarte tenace şi poate persista câteodată, în ciuda celor mai mari eforturi, până la sfârşitul vieţii individului. Dacă însă poate fi eradicată, acest lucru va fi realizat numai cu ajutorul unui antipsoric, singurul care poate pătrunde până în profunzimea sa. 

 

   În cazul corizei spasmodice de exemplu, chiar dacă subiectul a putut identifica alergenii, psora este de fapt cea care se află la baza problemelor sale. Pacienţii aflaţi în perioada de convalescenţă după boli infecţioase ca febra tifoidă sau scarlatina, dezvoltă adesea idiosincrazii de care sunt responsabile tot “miasmele cronice”. În mod similar, toate sechelele sunt de origine miasmatică; ele reprezintă doar una din modalităţile de “exprimare la suprafaţă” a miasmelor cronice.

Există indivizi care nu sunt sensibili doar la unul sau câteva lucruri, ci la tot ce îi înconjoară, de la potenţele înalte, până la gust, la lumină şi la alte multe lucruri. Este vorba de o stare constituţională înnăscută.  

 

   Există persoane la care sensibilitatea se observă numai când se trece de la planul nutriţional (ponderal putem spune noi acum), la cel dinamic. De exemplu persoanele care prezintă o dorinţă exagerată de sare şi care adaugă cantităţi impresionante de sare la alimente, riscă o agravare puternică a stării lor dacă li se administrează o potenţă înaltă de sare (Natrum mur). Astfel de efecte se obţin când substanţa alimentară, modificată prin modul de preparare la care o supunem, poate să îşi manifeste proprietăţile curative sub formă de remediu, pe un plan de acţiune mult mai elevat şi mult mai subtil. Remediul dinamizat nu determină o creştere de ordin material a produsului de bază, ci o corectare a dezechilibrului intern existent şi o restabilire a ordinii în interiorul organismului.

 

   Homeopaticitatea reprezintă relaţia dintre pacient şi remediul homeopatic care l-a vindecat. Când remediul similar a acţionat corespunzător, (adică a vindecat bolnavul), a demonstrat că se află într-o relaţie de similitudine cu acesta de asemenea natură, încât această corespondenţă poate fi denumită homeopaticitate. Există o homeopaticitate normală şi una exagerată. Aceasta exagerare are loc atunci când pacientul este hipersensibil la remediul dovedit curativ, care nu numai că determină vindecarea, dar înainte de obţinerea ei produce o exacerbare a simptomatologiei.

 

   Un remediu îşi demonstrează similitudinea cu un pacient prin vindecarea acestuia. Medicii homeopaţi folosesc noţiunea de simillimum pentru remediul care a vindecat pacientul.

Există o diferenţă semnificativă între acţiunea unei substanţe toxice din punct de vedere cantitativ şi din punct de vedere dinamic. În timp ce în primul caz, o substanţă toxică nu are decât o acţiune superficială, în special asupra părţilor externe ale corpului, pe plan dinamic însă, efectul toxic poate dura întreaga viaţă. Şi agenţii patogeni (incluşi în noţiunea de miasme), au aceeaşi caracteristică. Totuşi, anumite substanţe toxice pot produce chiar şi pe plan nutriţional, datorită susceptibilităţii individuale, un efect care de asemenea se poate prelungi de-a lungul întregii vieţi.

 

   În general, pentru a determina îmbolnăvirea unui pacient cu potenţe înalte este necesară o receptivitate particulară a acestuia, (în timp ce pentru intoxicarea sa nu este necesară această susceptibilitate). Se mai poate face încă o diferenţiere: substanţele inerte şi cele care pot fi utilizate ca aliment pot deveni nocive pe plan dinamic pentru indivizii receptivi. Deci pentru aceşti indivizi nu există practic nici o substanţă care să nu poată provoca apariţia de simptome când sunt administrate în potenţe înalte sau foarte înalte, lucru care ne ajută să înţelegem diferenţa dintre substanţele toxice în stare brută şi cele dinamizate.

 

   Toate aceste consideraţii ne conduc la ideea că dacă organismele vii nu ar prezenta această stare de receptivitate particulară numită idiosincrazie, nu ar mai exista boli şi implicit, nici raţiunea de a fi a homeopatiei. Susceptibilitatea este cea care stă la baza tuturor afecţiunilor, cât şi a vindecării acestora.

 

   Toate substanţele capabile să se insinueze suficient în economia organismului pentru a putea deregla, apoi altera funcţiile vitale (şi în final de a distruge viaţa), se pot numi “toxice”. Această definiţie se aplică atât substanţelor toxice în stare brută cât şi celor dinamizate, dar care îşi păstrează încă configuraţia spaţială.

 

   Spre deosebire de substanţelor aflate în stare brută, materială, procesul dinamizării nu poate fi apreciat din punct de vedere al caracteristicilor măsurabile (masă, dimensiuni), ci numai din punct de vedere calitativ. De fapt, acesta este punctul de plecare către un alt subiect, cel al protecţiei faţă de îmbolnăvire.

 

   Cea mai importantă formă de profilaxie este reprezentată de remediul homeopatic. Pentru   profilaxia bolilor epidemice este necesar un grad mai mic de similitudine decât în cazul vindecării. Dacă de exemplu, vă veţi afla timp de câteva săptămâni în plină epidemie, veţi depista probabil cinci sau şase remedii care se repetă în mod constant printre cele recomandate zilnic, iar utilizarea zilnică a acestor remedii va face posibilă protejarea a unui mare număr de persoane împotriva bolii. De aceea homeopatia poate fi considerată atât un mijloc profilactic, cât şi unul curativ.

 

 


 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet (Franta)

traducere:  Dr. Ioan Teleianu, Dr. Anca Ţicu