"Conferintele lui Kent, o sutã de ani mai târziu..."

Conferinta nr. 28 

EXPERIMENTE PE OMUL SĂNĂTOS (PROVING-URI)

(Organon § 105 - 107 - 108 - 112 - 113)


 

 

   După studierea bolilor şi a consemnării atente a simptomelor de la pacienţi, în propriul lor limbaj, trebuie să fie cunoscute şi instrumentele adecvate de combatere a maladiilor umane.

 

   Organon § 105.”Al doilea obiectiv al adevăratului medic este să identifice instrumentele destinate vindecării afecţiunilor naturale, să studieze puterea de vindecare a medicamentelor, astfel încât, când este vorba de vindecarea unei boli, să poată găsi pe baza simptomelor care constituie o maladie artificială, pe cea mai asemănătoare posibil cu ansamblul principalelor simptome ale bolii naturale care trebuie vindecată.

 

   Organon § 107.”Dacă, pentru a realiza acest obiectiv nu vom administra medicamente decât persoanelor bolnave, chiar dacă sunt prescrise în doză unică şi în mod individual, nu se va putea afla nimic, sau se vor dobândi prea puţine date exacte privind acţiunea lor veritabilă, pentru că simptomele maladiei naturale deja existente se vor amesteca cu cele produse de agenţii medicinali, fiind de aceea foarte rare cazurile în care le vom putea observa în mod clar pe acestea din urmă.”

 

   Organon § 108.”De aceea, pentru a determina efectele proprii ale medicamentelor asupra omului, nu există cale mai sigură şi mai naturală decât administrarea lor separată, în doze moderate, la persoane sănătoase şi consemnarea schimbărilor, simptomelor şi semnelor rezultate din exercitarea acţiunii lor primare asupra stării fizice şi mentale, adică a elementelor patogenezice pe care le pot produce aceste medicamente; pentru că, aşa cum s-a arătat mai sus (vezi §24-27), toate virtuţile curative ale medicamentelor se bazează exclusiv pe puterea lor de a modifica starea individului şi reies din observarea efectelor rezultate din această capacitate.”

 

   Ştim foarte bine că în cadrul şcolii clasice nu există altă modalitate în scopul dobândirii cunoştinţelor despre medicamente, decât experimentarea lor pe oameni bolnavi. Acest lucru este condamnat de Hahnemann, ca fiind primejdios deoarece presupune oameni aflaţi în suferinţă şi datorită nesiguranţei pe care o implică. Deşi acest sistem a funcţionat multe sute de ani, el nu a revelat niciodată un principiu sau o metodă care ar putea fi folosită în folosul vindecării bolilor umanităţii.

Experimentele de proving a medicamentelor, ale lui Hahnemann, au fost făcute înainte de studierea bolilor. Cu alte cuvinte, el a elaborat mai întâi Materia Medica şi abia apoi a luat în considerare planul de examinare al pacientului pentru a vedea cărui remediu i se aseamănă boala respectivă; în timp ce, în momentul de faţă, dupa ce homeopatia ca şi Materia Medica s-au definitivat, examinarea pacientului precede consultarea Materiei Medica. În scop didactic însă, ele se realizează împreună.

   Putem spune că înainte ca Hahnemann să poata studia Materia Medica, a trebuit să o elaboreze, pentru că nu avea pe cine să examineze, nu se făcuseră încă proving-uri; acum avem aceste instrumente în faţa noastră pentru a le studia, avem descrise proving-urile remediilor.

   Când Hahnemann a fost pe deplin conştient de limitările vechii şcoli medicale, când a fost dezgustat de metodele acesteia în momentul în care copiii săi erau bolnavi şi când s-a aşezat în calea Providenţei şi şi-a afirmat credinţa că Dumnezeu nu i-a creat pe aceşti micuţi ca să sufere, pentru ca apoi starea lor sa fie agravată de aceste tratamente violente, mintea sa era de fapt pregătită pentru a face o mare descoperire.

  Era vorba de nemulţumire şi dezgust faţă de lucruri dovedite de atâtea ori inutile, sentimente care l-au făcut conştient de starea de ignoranţă existentă şi necesitatea renunţării la tot ceea ce ţinea de propriile păreri ale oamenilor. Toate aceastea l-au adus într-o stare de umilinţă şi de conştientizare a Providenţei Divine, iar starea de umilinţă deschide mintea omului.

   Atâta timp cât omul are incredere în sine, se va crede un zeu; se va crede infailibil; se va privi pe sine fără să poată vedea dincolo de propria persoană; astfel mintea sa se va inchide. Când însă omul realizează în sinea sa că a eşuat, că de fapt se află de-abia la începutul cunoaşterii în orice domeniu, atitudinea sa este opusă celei care închide mintea şi îndepărtează omul de cunoaştere.

   Este o atitudine greşită, pentru că nimic nu va orbi omul mai mult decât automulţumirea, care îl va face incapabil să folosească mijloacele de vindecare şi îl va impiedica să se familiarizeze cu Materia Medica. Medicul homeopat, trebuie să se păstreze într-o stare de puritate, de simplitate, de umilinţă, de inocenţă. Numai astfel va putea pătrunde în domeniul homeopatiei.

   Pentru a putea începe elaborarea unei Materia Medica, Hahnemann a început prin a-şi administra lui însuşi scoarţă de arbore de chinină şi i-a simţit efectele pe propriul organism. Substanţa a fost lăsată să îşi manifeste simptomele caracteristice şi când proving-ul acestei substanţe (numită apoi China) s-a terminat, se poate spune că a fost descoperit primul remediu şi primul efect de tip medicinal. Hahnemann a cercetat apoi toate efectele Chinei descrise în literatura epocii sale şi în final, pe baza tuturor acestor date, a putut realiza că acţiunea chininei era foarte asemănătoare cu tabloul aşa-zisei febre intermitente, că există deci cea mai evidentă relaţie de similitudine între China şi paludism. Acest lucru l-a făcut pe Hahnemann să formuleze următoarea întrebare fundamentală:

   “Poate fi posibil ca afecţiunile produse în mod artificial de diferite substanţe să poată vindeca boli naturale similare ca simptomatologie?"

   Fiecare dintre auto-experimentările făcute ulterior, a confirmat totdeauna cu prisosinţă această mare Lege, şi în acest fel ansamblul de simptome culese a stat la originea lucrării sale  Materia Medica Pura .

   Cea mai bună cale de studiere a unui remediu este efectuarea proving-ului său. Iată care este procedura:

·        fiecare experimentator va dedica o săptămână studierii atente a simptomelor pe care le prezintă sau pe care le-a prezentat în cursul ultimelor luni. Ele vor fi notate şi ordonate cu mare grijă. Este desemnat apoi un coordonator al proving-ului, care va decide substanţa care va fi experimentată, fiind dealtfel singurul care o cunoaşte. Se va începe cu prima formă de administrare a substanţei, putând fi vorba de tinctura-mamă, pe care coordonatorul o va potenţa până la 30 C şi din care va pune în câte un flacon separat, pentru fiecare experimentator; aceştia nu ştiu ce substanţă iau şi sunt rugaţi să nu îşi comunice simptomele între ei.

·        pe măsură ce simptomele individuale îşi fac apariţia, se noteaza efectele remediului (vindecare, agravare, sau statu-quo). Dacă un remediu are un efect foarte puternic asupra subiectului (prover), simptomele sale specifice vor avea tendinţa să mascheze simptomele personale ale subiectului. Dacă însă substanţa are numai un efect modest asupra individului, ea va determina numai apariţia unui număr restrâns de simptome. Aceste simptome reduse ca număr, prin adăugare la simptomele demonstrate de ceilalţi proveri, vor contribui la descrierea acţiunii cronice a remediului respectiv asupra rasei umane.

·        câteva precizări referitoare la metodă: fiecare prover va lua o singură doză de substanţă medicinală (trei granule sau cinci picături) şi va aştepta să vadă dacă aceasta îşi va face efectul. Dacă individul este sensibil la substanţa respectivă, o doză unică va fi suficientă pentru apariţia simptomelor, care însă trebuie lăsate să evolueze în mod natural, fără a se interveni în nici un caz prin repetarea intempestivă a dozei. Remediile acute, ca Aconit, Nux vomica sau Ignatia acţionează rapid, în timp ce, de exemplu, Alumina Silicata necesită cel puţin 30 de zile, pentru a-şi începe acţiunea. Este foarte important să se aştepte până când este sigur că a fost depaşită perioada prodromală a unui remediu dat. Atât când studiem Materia Medica, cât şi când studiem miasmele, trebuie să avem clare în minte cele trei perioade: prodromală, de evoluţie şi de declin. În mod obişnuit, prover-ul coordonator va putea da indicaţii anticipat dacă trebuie să aştepte un timp mai lung sau mai scurt inainte de administrarea unei noi doze. Din această indicaţie experimentatorii vor putea afla dacă remediul experimentat poate fi considerat acut sau cronic.

   Dacă prima doză de substanţă medicinală nu produce nici un efect şi a trecut suficient timp încât să fim siguri că subiectul nu mai este sensibil la ea, următorul lucru recomandat este să se creeze o sensibilizare.

 

   Dacă examinăm cu atenţie efectele substanţelor toxice, vom observa că cei care au intrat deja în contact cu ele devin mult mai sensibili (de cca 10 ori) decât înainte, la această substanţă, cu condiţia ca înainte de repetarea prizei să se aştepte până când primele efecte ale primei sensibilizări, au dispărut în totalitate. Dacă însă remediul este repetat prea devreme şi prea des, subiectul, va deveni din ce in ce mai puţin sensibil şi se va imuniza, astfel încât va fi nevoie de doze din ce în ce mai mari pentru a se obţine un efect.

 

   Pentru a se înlătura această insensibilitate, substanţa se dizolvă în apă şi se administrează câte o lingură la fiecare trei ore timp de 3 până la 4 zile. Imediat ce simptomele incep să apară, administrarea remediului trebuie întreruptă şi se aşteaptă ca efectele să se accentueze, apoi să diminue şi să dispară de la sine, fără să fie influenţate în vreun fel.

 

   Dacă se vrea să se intervină pentru un motiv sau altul, trebue intervenit printr-un antidot veritabil.  Altfel, încercarea de influenţare a efectelor în cursul experimentării este periculoasă. Câteodată unii experimentatori, dorindtrezească sau excite reacţia, sunt tentaţi să repete priza sau să crească doza. Procedând în acest fel ei nu vor face decât să implanteze diateza remediului în organism, cu riscul de a nu o mai putea înlătura până la sfârşitul vieţii. Dacă însă nu se va interveni şi intoxicaţia iniţială este lăsată să dispară, ea se va remite integral, iar prover-ul se va simţi adesea mai bine după aceea. Un proving bine condus nu va face decât să îmbunătăţească sănătatea tuturor participanţilor; ajutând ca ordinea şi armonia să fie restabilite în organism.

 

   O altă parte a experimentatorilor nu va prezenta nici un simptom, chiar dacă s-ar repeta prizele sau s-ar creşte dozele administrate, ceea ce ar conduce la absorbţia unor cantităţi masive, chiar toxice de substanţă. Efectele toxice apărute nu ne pot furniza prea multe informaţii pentru că sunt cele mai frecvente şi comune, fără să ofere nici un fel de fineţe a detaliilor (de exemplu dacă nu am cunoaşte decât efectele dozelor masive de Opium, nu am putea să îl utilizăm homeopatic decât în condiţii similare apoplexiei…).

 

   Re-experimentarea remediilor are o mare valoare. Ea permite întregii societăţi medicale de bună credinţă să constate apariţia de netăgăduit a simptomelor, câteodată foarte intense şi eventual să verifice întregul proving. Astfel ea îşi poate reconsidera prejudecăţile, să analizeze evidenţele, să recunoască şi să accepte propriile sale rezultate, iar în final să îşi flexibilizeze şi să îşi lărgească capacitatea de înţelegere.

 

   Organon § 112. ”În descrierile făcute de autorii mai vechi, ale efectelor de multe ori funeste determinate de ingestia unor doze exagerate de medicamente, se remarcă şi simptome care nu sunt prezente de la debutul unor asemenea cazuri triste, ci numai la sfârşitul lor şi care sunt de natură cu totul opusă celor prezente la început. Aceste simptome total opuse efectului primar (vezi §63) sau acţiunii propriu-zise a medicamentului asupra organismului, se datorează reacţiei forţei vitale. Ele constituie efectele secundare (vezi § 62-67), care sunt însă rar perceptibile când se folosesc experimental doze moderate şi nu apar niciodată, sau aproape niciodată când dozele sunt mici, pentru că, în curele homeopatice, reactivitatea organismului viu nu va depăşi nivelul minim strict necesar menţinerii stării naturale de sănătate (vezi §67).”

Organon  113.”Substanţele narcotice sunt singurele care fac excepţie în această privinţă. Cum, în cadrul efectului lor primar, ele determină atât inhibiţia sensibilităţii şi senzaţiilor, cât şi a iritabilităţii, se întâmplă frecvent, chiar când sunt folosite în doze experimentale moderate şi la persoane tolerante, să determine o creştere reacţională a sensibilităţii şi a iritabilităţii.”

 

   După inceperea unui experiment, când pacientul se află sub influenţa toxică a unui medicament, acesta nu pare iniţial să afecteze in vreun fel direcţia acţiunii vitale, dar la un moment dat, in mod lent, efectele incep să îşi facă apariţia, iar cu cât aceasta este mai lentă, cu cât ele se vor interfera mai mult cu fluxul energiei vitale. Simptomele apărute in acest moment, sunt dealtfel de o calitate excelentă, printre cele mai bune. De aceea este necesar ca in proving-ul unei substanţe să se utilizeze numai această parte a acţiunii medicamentoase, care este perturbatoare (dar nu şi inhibitoare) şi care va acţiona in sensul forţei vitale, determinând doar modificări blânde in economia organismului. Ea produce şi apariţia unor alte simptome, dar fără ca aceasta să determine intreruperea acţiunii in curs, aşa cum s-ar întâmpla de exemplu, folosind o doză mare de Opium.

   Când există o stare de inhibiţie in dinamica organismului, toate activităţile sale vor fi estompate. De aceea, administrarea unei doze mari de substanţă pentru atenuarea durerilor şi suferinţelor, va provoca intotdeauna disfuncţii ale forţei vitale şi reprezintă un adevărat pericol, deoarece nu se va suprapune sensului influxului vital.

Homeopatia are ca scop administrarea unor medicamente care

·        fie să restabilească ordinea şi armonia, intotdeauna prin intermediul potenţelor inalte,

·        fie să tulbure această ordine, cu ajutorul potenţelor medii şi joase, ca in cazul efectuării experimentelor.

Nu trebuie să folosim niciodată doze masive (substanţe brute) pentru proving-uri, pentru că  informaţiile furnizate de acestea sunt parţiale, incomplete şi fără valoare ştinţifică practică.


 


 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet (Franta)

traducere:  Dr. Ioan Teleianu, Dr. Anca Ţicu