"Conferintele lui Kent, o sutã de ani mai târziu..."

Conferinta nr. 19

BOLILE CRONICE : PSORA (continuare)



 

     În tratatul său de "Boli Cronice" (Vol. 1, p.55), Hahnemann vorbeşte despre Psora ca fiind boala cronică "miasmatică" universală cea mai veche şi cea mai dăunătoare, şi, totuşi, cea mai necunoscută şi mai greşit înţeleasă.
 

     Cele trei "miasme" cronice, psora, sifilisul si sicoza sunt toate contagioase. În natura fiecăreia din ele, există ceva care precede manifestările pe care noi le vedem şi le denumim boli. Există diferite categorii de caractere morbide aparente pe care noi le grupăm sub acest termen de psoră. La fel, înainte de şancrul primar al sifilisului, există o astfel de stare anterioară fără de care el n-ar fi existat.
 

     O afecţiune n-ar putea să se producă fără un teren "receptiv favorabil". Psora evoluează atâta vreme cât specia umană prezintă această stare favorabilă dezvoltării ei. Psora, fiind prima dintre aceste trei "miasme" (celelalte două ne apărând decât după ea), este necesar să se studieze această chestiune a terenului, acest mediu propice înfloririi (devenirii) psorei. Va fi trebuit să se întrunească, în natura speciei umane, factori speciali, proprii extensiei ei, fără de care ea n-ar fi putut dăinui la indivizii sănătoşi.  Probabil, a trebuit să existe ceva, o stare morbidă anterioară fiecăreia din cele pe care noi le recunoaştem ca "miasme cronice". Un fel de stare haotică, de confuzie şi dezordine, căreia ar fi raţional să-i căutăm origina şi natura ei adevărată.
 

     În cazul sifilisului, omul contractă boala veneriană prin voinţa lui : este rezultatul unei intenţii, unei acţiuni. El poate fi transmis şi perpetuat. Totdeauna există, la om, o stare de spirit şi anumite condiţii definite care preced actele, şi dacă sifilisul corespunde acţiunii sale personale respective, există forţamente o stare anterioară acestei acţiuni, o stare "bolnăvicioasă" care îl condiţionează şi care se traduce prin dorinţă şi voinţă.
 

     Nu este acelaşi lucru cu psora, pe care omul n-o "caută" deloc. Ea nu se asociază în urma unui act voluntar, la cei atinşi de ea.
 

     Dorinţa şi voinţa stabilesc la fiinţa umană o atitudine care identifică persoana sa. În mod ideal, el este liber şi protejat faţă de boală, eliberat de orice susceptibilitate capabilă de a provoca o contagiune sau de a deveni receptiv. Unui fel de "falsă gândire" şi de "falsă acţiune" pare că îi succede o stare morbidă corespunzătoare. Expresia şi aparenţa exterioară a omului sunt reflectări ale voinţei şi înţelegerii sale, ale gândurilor şi dorinţelor sale intime. Se stabileşte o corespondenţă strânsă între corpul său fizic, intenţiile, dorinţele şi comportamentul său în viaţă. Înteriorul şi exteriorul formează un tot.
 

     De acum înainte, această stare dereglată a spiritului şi corpului ajunge la pierderea  imunităţii naturale, şi creiază predispoziţia morbidă.. Această stare dereglată face individul apt să contracteze bolile, agravate de transmiterile ereditare ale răului consimţit şi provocat de gândurile sale.
 

     Tot acest ansamblu constitue receptivitatea morbidă şi psora nu este deci decât materializarea a ceea ce preexistă în om. Ea nu este rezultatul unui act fizic, ci consecinţa unui influx provenind dintr-o stare care a progresat şi s-a implantat pe pământ, până la acel punct care ne permite să descoperim, prin manifestările exterioare, adevărata natură a omului.
 

     Fiecare copil care se naşte este un nou subiect de contagiune. Psora se acumulează, secol de secol, iar receptivitatea nu face decât să crească. Acest lucru este valabil pentru fiecare "miasmă". La fel este şi pentru fiecare medicament : aproape intoxicaţi cu o substanţă, subiecţii devin atât de sensibili la ea că nu mai pot suporta nici cea mai mică emanaţie,  simţindu-i influenţa chiar la distanţă. "Impregnarea psorică" îl face pe om din ce în ce mai sensibil. Această predispoziţie, care vine din interior, creşte din generaţie în generaţie şi pregăteşte "patul" pentru sifilis.  Fără psoră omul n-ar putea contracta această boală, ea n-ar putea nici să apară, nici să se dezvolte.
 

     Dorinţa şi intenţia, ca şi inteligenţa şi raţionamentul, preced acţiunile umane, adică voinţa de a acţiona, de a face ceva. Acest lucru este fundamental. Intenţia precede acţiunea, omul vrea mai întâi ceea ce el pune, mai apoi, în practică (altfel ar fi un automat).
 

     Starea internă a fiinţei umane preexistă în mediul în care el trăieşte. Ca atare, ambianţa nu este o cauză, ea este doar o masă de armonie sau un scaun de rezonanţă care nu face decât să reflecte vibraţiile acestei stări interne.
 

     Cel care este atins înăuntru, este apt să sufere de ceea ce, eventual, se manifestă mai apoi la exterior. Individul vede atunci revărsarea şuvoiului din interior şi manifestarea efectelor sale asupra organelor. Această invadare se face totdeauna în sensul în care rezistenţa este mai mică sau nulă, în aşa fel încât ea urmează totdeauna direcţia înclinărilor şi dorinţelor umane. Lucrurile se scurg astfel, în sensul ales voluntar de om : bolile corespund sentimentelor afective şi împlinirilor lor, ele reprezintă forţe latente în interiorul economiei. Starea de spirit este simbolizată şi pusă în imagini, de boli.
 

     Pe forma simplă şi originală a psorei, au venit să se grefeze sifilisul şi sicoza. Acestea din urmă, prin dezvoltarea lor, au creat o predispoziţie particulară genului uman, care a devenit receptiv, în spaţiul a numeroase generaţii, în faţa celor mai neînsemnate afecţiuni acute. Ne putem imagina perfecţiunea sa iniţială, observând pe cele din regnul vegetal sau animal. Numai gândirea şi dorinţele sale l-au făcut să "piardă" libertatea sa. 
 

     "Miasmele" (principii morbide de natură necunoscută, cauze ale tuturor bolilor contagioase) sunt complicate de surplusul multiplelor tratamente alopatice administrate, care nu fac decât să refuleze şi să mascheze toate reprezentările exterioare ale bolilor interne.
 

     Problema tratamentului "miasmelor", cu complicaţiile lor, nu poate fi decât şi mai încurcat de formele refulate ale acestora, de sute de ori mai rele decât forma originală. Aceste forme ajung la afecţiunile organice cele mai periculoase, atingând organele nobile, printr-un proces distructiv care minează, progresiv, economia umană. 
 

     Tentativele de a instaura învăţământul homeopatic pe temelii alopatice, ignorând "miasmele", nu este în stare să oprească progresul psorei. Aceasta nu face obiect de niciun studiu total în facultăţi. E de temut ca efortul de a cerceta cauza fundamentală a bolilor, în vederea obţinerii unei vindecări reale şi permanente, să nu dispară în urma tratamentelor supresive.
 

     Specia umană este astăzi intens receptivă la psoră, sifilis şi sicoză. Dacă psora ar putea reparcurge, din etapă în etapă, drumul până la forma sa iniţială, aspectul corpului ar fi hidos privirii, dar interiorul ar fi cu siguranţă într-o stare optimă. Anumite dermatoze sunt adesea oribile când le vezi, dar este adesea indispensabil să fie lăsate să evolueze şi să se dezvolte, pentru bună-starea finală a economiei, pentru că numai astfel ele pot aduce corpul într-o stare de eliberare relativă.
 

     Tratamentele homeopatice nu vindecă totdeauna în mod instantaneu erupţiile, pentru că este necesar să se aştepte mai întâi vindecarea prealabilă a cauzelor profunde, care să fie alungate spre periferie. Necunoaşterea acestor principii îl fac pe terapeut să-şi piardă rapid capul, iar exemplele abundă, în Tratatul Bolilor Cronice (p.29), în susţinerea acestor afirmaţii.

 


 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet (Franta)

traducere:  Dr. Ioan Teleianu