"Conferinţele lui Kent, o sută de ani mai târziu..."

Conferinţa nr. 9 

PRINCIPIUL VITAL



 

    Capitol deasemenea de natură filozofică, care enunţă esenţialul cu privire la conceptul original al homeopatiei.

 

     Organon § 10

 

     "Organismul material lipsit de forţa vitală, nu poate nici să simtă, nici să funcţioneze, nici să-şi asigure propria sa conservare. Numai acestei fiinţe imateriale (principiul vital), singura care-l animă în stare de sănătate şi de boală, i se datorează sentimentul şi forţa de menţinere a funcţiilor sale vitale".

 

     Organon § 11

 

     "Când omul cade bolnav, numai ea, această forţă imaterială, activă prin ea-însăşi şi prezentă peste tot în corp, este cea care, în primul rând, resimte influenţa dinamică a agentului ostil vieţii. Numai ea, după ce a fost dezacordată din starea sa, poate produce organismului acele senzaţii neplăcute manifeste şi acele entităţi (acţiuni) insolite pe care noi le numim boli. Fiind invizibilă prin ea-însăşi, şi  făcându-se cunoscută numai prin efectele pe care le-a produs în corp, această forţă nu poate să exprime şi nu poate face cunoscut dezacordul său decât printr-o manifestare anormală a modului de a simţi şi a acţiona a acelei componente din organism care este accesibilă percepţiei observatorului şi medicului, adică prin simptomele bolii." 

 

     Principiul vital este o energie, o forţă imaterială care animă corpul uman în mod armonios. Un om viu este un cadavru însufleţit de o forţă vitală imaterială, nemăsurabilă, invizibilă, nelocalizabilă, necuantificabilă. Cu toate acestea ea există, ea animă fiinţa umană în totalitatea ei. În stare de boală, există o dereglare a principiului vital care precede schimbările obiective vizibile la nivelul corpului. Altfel spus, atunci când principiul vital este perturbat de o cauză morbidă, el emite manifestările reactive ale prezenţei acesteia.

 

     Simptomele subiective şi obiective sunt provocate de o dereglare a diverselor funcţii vegetative şi afective ale fiinţei umane. Senzaţiile constitue limbajul care traduce aceste disfuncţii. Principiul vital imaterial care animă fiinţa umană în integralitatea ei, dă alarma apariţiei acestor infiltrări şi perturbări în stare de boală. Elementul reactiv iniţial al dereglării survine cu mult timp înainte de primele modificări patologice celulare. Prin propriile sale senzaţii, pacientul poate să-şi dea seama de aceste modificări, care sunt incompatibile cu viaţa. 

 

     Viaţa, sănătatea în sensul ei cel mai larg şi cel mai complet, însemnează a fi liber.

 

     Orice cauză morbidă îmbracă o formă care există într-o stare de materie acorporală. Orice cauză morbidă se amestecă cu toate formele substanţei fizice  pe cale centrufugă, şi rezultatul unor astfel de acţiuni creiază gradat o patologie mai puţin subtilă, mai grosieră, până la manifestarea cea mai materială şi mai obiectivă.  Tot ce se poate vedea nu este decât efectul şi diversele mijloace de care ne servim pentru a explora materia, nu servesc la nimic pentru examinarea acestei substanţe imateriale. Adevărata cauză morbidă este mult mai ascunsă (subtilă), ea este totdeauna intrinsecă şi se situează într-un plan imaterial şi invizibil. Microbii sunt rezultatul condiţiilor interioare.

 

     Tocmai această perturbare cu caracter imaterial şi invizibil este cauza (bolii) : când aceste senzaţii se fac cunoscute (se înfăţişează) medicului, el trebuie să le descifreze, interpreteze, să le înţeleagă pentru că ele sunt importante. Ele sunt cele care fac evidente o perturbare, o "dezordine".

 

     Singurul mijloc, singura călăuză pe care o avem pentru a percepe perturbarea vitală prezentată de bolnav este examenul acestor senzaţii subiective şi obiective anormale prezente.

 

     Când se instalează o stare incurabilă într-un organ vital, totalitatea, dacă nu majoritatea simptomelor utile care erau prezente, dispar. Numai simptomele anterioare (cele de care se plângea bolnavul înainte, cu care la un moment dat se obişnuieşte şi le neglijează)  sunt în mod expres cele ce puteau sugera medicului natura remediului corespunzător, pentru că ele exprimă imaginea reală a bolii.

 

     A vindeca un cancer este mai întâi şi totdeauna a vindeca un bolnav, plecând de la simptomele sale caracteristice. Când întregul organism este invadat, durerile fac adesea ca bolnavul să nu mai fie capabil să mai gândească ce anume caracterizează propria sa personalitate. Cu toate acestea, limbajul simptomelor subiective care existau înainte de alterarea morbidă este cel mai important. Să vezi şi să observi această imagine personală, să o distingi ca o boală în sine, adică să descifrezi noţiunile de cronologie şi de ierarhie, acestea sunt cele care te conduc spre remediu. Similitudinea medicamentului cu condiţiile patologice actuale nu este deloc aceiaşi cu cea care corespunde simptomelor pe care le înfăţişează pacientul anterior, de la originea reală a bolii şi în cursul evoluţiei sale până în perioada actuală.

 

     Organismul a fost mai întâi în stare de sănătate ; apoi sunt semnalate medicului senzaţiile anormale ca semne prevestitoare ale distrucţiilor localizate şi finalmente mortale. Nu ajută la nimic dacă subiectul prezintă consecinţe patologice, este esenţial ca acesta să prezinte simptome.

 

     Desigur, nu este posibil totdeauna să faci să dispară consecinţele materiale ale bolii, dar, cu toate acestea, bolnavul poate să-şi recapete  sănătatea ; chiar dacă persistă aderenţe fibroase, de exemplu, contează mai mult starea de linişte finală care se produce şi se menţine an de an : este o veritabilă stare de sănătate profundă.

 

     Un individ aflat în bună stare de sănătate nu este conştient de nici o parte a organismului său. Când resimte o jenă, o durere..., aceste senzaţii constitue simptome. Există simptome obiective pe care medicul, totuşi, le poate descoperi cu ocazia unui examen medical, şi altele pe care bolnavul nu ştie să le exprime : completarea datelor necesare poate fi adusă de cei din anturajul său.

 

     Să ştii să separi manifestările anterioare, apărute (observate) poate cu mulţi ani în urmă, de cele care sunt actuale şi recente, să deduci cum şi dece ele s-au schimbat (droguri...), iată munca medicului, a cărui perspicacitate va permite, adesea cu nimic altceva decât ascultând pacientul, să stabilească un pronostic al economiei vitale a acestuia.

 

     Homeopatul va trebui deci, totdeauna, să facă un studiu chibzuit şi minuţios al simptomatologiei. Simptomele nu înşeală şi valoarea lor nu are nimic de a face cu opiniile oamenilor care fac bune diagnostice organice.

     În rezumat, condiţiile esenţiale şi primordiale cerute medicului homeopat sunt :

  • competenţă în interpretarea simptomelor; 

  • capacitate de a judeca sfera de acţiune şi de evoluţie progresivă a bolii, un examen fizic şi o auscultaţie (absolut indispensabile), care totuşi nu înlocuiesc studiul  real al omului bolnav;:

  • o analiză discriminativă a diagnosticelor, cu ceea ce spune bolnavul, permite înţelegerea profundă a diferitelor simptome;

  • cunoaşterea (şi discuţia) perfectă a simptomatologiei umane, cea a anatomiei şi fiziologiei sistemului nervos central şi periferic. Prin ele, el obţine informaţii asupra sistemelor circulator, nervos şi muscular, sisteme care semnalează simptome revelatorii.


 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet

traducere:  Dr. Ioan Teleianu