Acest
capitol mai abstract ne prezintă energia vitală şi ne expune
filozofia acesteia.
Organon
§ 9
"În starea de sănătate, forţa
vitală care animă în mod dinamic partea materială a corpului exercită
o putere nelimitată. Ea întreţine toate părţile organismului într-o veritabilă
armonie vitală, sub raportul afectivităţii şi activităţii, în aşa fel încât
spiritul dotat de raţiune care sălăşluieşte în noi poate folosi liber aceste
instrumente vii şi sănătoase pentru atingerea înaltului scop al existenţei
noastre."
Ideea
de origine şi conceptul de energie vitală s-au ivit din cadrul ştiinţelor zise
oficiale. Există o substanţă, sau esenţă imaterială, care, în forma iniţială,
este una din variatele stări ale materiei. Care ar fi caracterul şi calitatea
acestei energii vitale ?
Energia
este ceva substanţial, dotat cu o natură proprie. Este ideea unei forţe, unui
esse, realitate vie, care posedă ea-însăşi ceva premergător, anterior, o
origine înainte de începutul obiectivizări ei.
Acest
ceva substanţial este conceput ca având o finalitate şi o limită terminală. El
se prezintă după tipicul unei serii în care cauzele se tot înlănţuie şi
antrenează efecte. Este însăşi concepţia şi natura profundă a influxului, ca şi
a noţiunii de perpetuitate care se văd avansate aici.
Această
idee de succesiune neîntreruptă de la o origine, trecând prin faze intermediare,
până la rezultat (împlinirea sa), este chiar fundamentul gândirii. Se poate
simbolic gândi în termeni de lanţuri, de verigi, de interdependenţa care există
de la prima până la ultima verigă. Nu există ruptură în niciun punct oarecare al
acestui lanţ, şi prin urmare, există un raport necesar ale lucrurilor între ele,
o unitate care reuneşte toate lucrurile, un flux continuu între ele.
Fiinţa
umană este concepută cu un scop, ea este precedată de un influx, supus acestuia
în mod constant şi continuu de la origina sa, influx graţie căruia el subsistă.
Nu există nimic care să nu conţină această forţă activă în permanenţă, care să
nu-i menţină durata: este vorba chiar de o esenţă foarte puternică şi dotată cu
inteligenţă.
Spre
deosebire de raţionamentul materialist, raţionamentul homeopatic recunoaşte
existenţa unei esenţe, supremă, înaintea tuturora, izvorul din care derivă toate
celelalte. Există o serie (înşiruire) întreagă care merge de la imaterial până
la materia cea mai intimă şi cea mai diferenţiată, ca într-un lanţ neîntrerupt.
La cel mai mic hiatus, continuitatea încetează de a mai exista.
Două lumi se
înfăţişează minţii noastre: cea a gândirii şi cea a materiei, cu alte cuvinte
cea a esenţei imateriale şi cea a substanţei materiale. Orice lucru făcut de
mâna omului se deteriorează şi sfârşeşte prin a cădea în ruină. Cele care sunt
săvârşite de influxul vital sunt ordonate şi armonioase în timp şi în
eternitate.
Esenţei universale i se atribue zece calităţi :
1)
Inteligenţa formatoare :
această activitate inteligentă guvernează procesul evolutiv al tuturor
regnurilor: animal, vegetal, mineral. Ea conferă oricărui lucru existenţa sa
proprie (caracterele sale distinctive, identitatea sa, afinitatea sa specifică),
şi fiecare lucru transmite, perpetuează, starea sa primitivă.
Aşa
se întâmplă şi cu omul, care e parcurs de un influx continuu de la naştere până
la moarte. Supus legilor influxului, omul păstrează liberul-arbitru de a se
menţine într-o stare de ordine şi de armonie, de a adopta o atitudine contrară,
sau, dacă asta îi place, de a abandona orice raţiune.
2)
Această esenţă este expusă unor variaţii,
ea poate să se manifeste de o manieră ordonată şi armonioasă sau nu, şi omul,
prin al său liber-arbitru, poate fi chiar el cauza acestei dezordini.
3) Esenţa poate pătrunde masa unui
obiect material, fără a-l dezorganiza şi fără a-l deplasa. Esenţa primitivă
există în toate formele concrete în stare de creştere fără să perturbe, nici să
deplaseze, nici să altereze materia.
4)
Esenţa originală domină şi controlează corpul
pe care-l ocupă. Fără această energie corpul nu poate nici să gândească, nici să
acţioneze. Energia derivată din această esenţă menţine toate lucrurile în
ordine. Ea întreţine în mod armonios toate funcţiile organice, ca şi perpetuarea
formelor şi proporţiilor, în fiecare animal, vegetal sau mineral. Esenţa este o
veritabilă sursă de cooperare între toate lucrurile, de coordonare şi reglare a
voinţei, inteligenţii şi activităţii.
5)
Materia este expusă reductibilităţii (redusă
în masa sa până la un punct în care nu mai rămâne decât esenţa originală) ;
din contră, ea nu este expusă restituţiei. Nu stă în puterea
omului de a transforma lucrurile din starea iniţială în starea finală, adică să
facă esenţa primitivă să evolueze până la epilogul ei. La originea unui lucru se
găseşte intenţia care l-a creat, raţiunea sa de a fi. Termenul este deja în
prima verigă a lanţului, şi de asemenea în fiecare din înlănţuirile
intermediare.
6)
Specificitatea :
esenţele originale nu vin niciodată să tulbure armonia
substanţelor pe care le pătrund. Când substanţele primitive în armonie se
combină după afinităţile lor reciproce, niciuna nu distruge baza celeilalte.
Fiecare îşi conservă propria sa identitate, şi poate fi adusă la starea sa
primitivă. Aceasta constitue un ansamblu de forţe menţinute în echilibru de
către viaţă, esenţele originale sunt astfel supuse unele celorlalte, după
finalitatea lor. Energia vitală, ea-însăşi esenţă originală, este de asemenea
sub dependenţa alteia care-i este superioară : sufletul. Aceste noţiuni de
esenţă universală depăşesc noţiunile restrictive de spaţiu şi timp.
7)
Singur conceptul de calitate, de fineţe
şi de micime se potrivesc pentru a califica esenţa originală.
Această proprietate este la baza principiului dinamizării. Remediile acţionează
curativ în diverse grade, din ce în ce mai puţin dense.
8)
Adaptarea :
esenţa originală se adaptează la ambianţa ei înconjurătoare şi
adaptează învelişul ei material la ce o înconjoară. Mediul exterior nu
acţionează, dar reprezintă numai conjuncturi şi circumstanţe. Sufletul adaptează
corpul uman la toate scopurile care îi sunt cuvenite, inclusiv cele mai elevate.
Esenţa originală menţine acest corp viu însufleţit, reglează mişcările,
perfecţionează funcţiile sale, domină şi conduce toate părţile sale. Cea mai
mică perturbare este urmată imediat de o incoordonare.
9)
Această energie vitală este constructivă : ea
întreţine în mod continu procesul său de creştere şi favorizează pe cel de
regenerare. Absenţa sa însemnează distrugere şi moarte. Forma cea mai primitivă
a vieţii organice este capabilă de a se reproduce, de a se mişca, de a se hrăni,
şi poate fi distrusă. Această substanţă vitală este deci,
în acelaşi timp, dotată şi cu proprietăţile cele mai primitive şi cu cele mai
transcedentale, care o identifică. Această identitate nu poate fi demonstrată
prin analiză chimică : energia vitală care o animă nu poate fi decelată, nu
poate fi cântărită. Nu i se pot aplica noţiunile obişnuite de greutate, de timp
sau spaţiu.
10)
Această forţă sau
Dynamis este prezentă în fiecare
element inert în diferite grade şi îl identifică. Se întâmplă acelaşi lucru şi
cu organismul nostru : gradele cele mai subtile (înalte) corespund voinţei şi
inteligenţei, cele mai dense se adaptează ţesuturilor celor mai grosiere. Există
o serie calitativă continuă care merge de la intimitatea celulară până la
manifestările cele mai exterioare ale corpului uman. Fiecare celulă conţine
această ierarhie care merge, grad cu grad, de la nivelul
mai interior la nivelul mai exterior, de la centru la periferie. Învelişurile
exterioare sunt regizate de esenţele mai puţin fine, părţile cele mai esenţiale
şi cele mai intrinseci, de esenţele cele mai delicate şi mai rare.
Gradul
esenţei originale al unei substanţe inerte poate fi descătuşat şi dezvoltat
printr-un procedeu de dinamizare utilizat de homeopatie. Prin acest procedeu,
această substanţă poate fi divizată, redusă, şi printr-un proces continuu făcută
să se adapteze la gradele din ce în ce mai ridicate şi subtile ale organismului
uman. Similitudinea calitativă (stare de rafinament a materiei) poate fi
obţinută, recurgându-se la infinitesimalitate şi imponderabilitate.
Emanaţia
ascunsă care înconjoară fiecare corp, îi conferă acestuia o influenţă, îl
influenţează. Ceea ce, la animal, corespunde instinctului (care dirijează
conduita sa şi îi permite să descopere hrana într-un fel în care omul nu o poate
gasi) este analog percepţiei la om, acest sentiment interior, independent de
judecată (reflexie).
Această
concepţie ocupă un loc foarte important în studiile homeopatice.
Anumite
substanţe degajează o putere incredibilă când ele se găsesc în prezenţa altor
elemente care le sunt antagoniste ; din contactul lor violent şi destructiv iau
naştere noi procese. Raporturile conştiente, respective
şi pertinente dintre două esenţe originale, formează realmente acea atmosferă
(mediu) graţie căreia se disting una de alta şi în care se evidenţiază orice
afinitate şi orice repulsie dintre esenţele originale respective.
Există
două lumi :
cea a cauzelor şi cea a consecinţelor.
Aceasta din urmă este fizică, obiectivă, în timp ce prima este invizibilă, cea a
gândirii, care nu poate fi percepută decât prin
raţionament (înţelegere) şi inteligenţă. Noi suntem, totuşi, apţi de a percepe
natura intimă şi profundă a ceea ce există. Este foarte important însă de a
încerca să cunoaştem şi să ştim noţiunile tuturor lucrurilor prealabile lumii
fizice şi de a descoperi esenţialul celor ce se apropie de cauzele imateriale.
Toate
cauzele patologice îşi au originea lor în esenţa originală. Nu există cauză
morbidă reală în substanţa materială şi concretă, care să fie luată în
considerare inafara esenţei originale. Noi dinamizăm de asemenea medicamentele
noastre pentru a le atenua până în punctul când ajung, printr-un fel de
dezintegrare, în starea ascunsă (subtilă) a acestei esenţe originale. Se
atinge astfel acel plan care este similar planului morbid, trecându-se din
planul spaţial în cel non-spaţial, adaptându-l astfel, la calitatea şi natura
specifică remediului. Pentru a fi homeopatic, orice medicament trebuie să fie
asemănător în calitate (dinamizare) şi în energie (comparaţie riguroasă a
patologiei cu patogenezia) cu cele ale cauzei bolii.
-------------------
Nota
Societăţii de Homeopatie din
Normandia :
Noi am ezitat să reproducem această conferinţă a lui Kent. Ni
se pare totuşi că ea are interesul istoric de a pune în evidenţă intruzia în
modelul teoretic al homeopatiei Hahnemanniene, a unor concepte ce nu-i aparţin
lui. Acest risc există încă şi în acest sfârşit al celui de al 20-lea secol.
|