Un individ
are perioade de indispoziţie, provocate în mod unic de cauze
externe evidente.
Organon
§ 7, nota 1:
"Este de la sine înţeles că orice medic
raţional începe prin a îndepărta cauza ocazională ; răul încetează de obicei
după aceea singur…".
Excesele
sau abaterile alimentare pot imita o "miasmă", cu diferenţa că, în general,
simpla suprimare a cauzei externe respective permite restabilirea bolnavului.
Eşecurile
în afaceri, frământările deprimante, afectările în urma neîmplinirilor,
constitue cauze aparente de boală. În realitate acestea nu sunt decât cauze
provocatoare de indispoziţie : cauza profundă sălăşluieşte în interior şi ea
este cea predispozantă. Fără aceasta din urmă, individul ar fi capabil să se
elibereze el-însuşi de grijile de afaceri sau de altele, şi echilibrul ar rămâne
stabil. Trebue deci să ştim distinge cauzele exterioare aparente, evidente, de
cauzele profunde, veritabile, care exercită presiunea lor centrifugă.
De
exemplu, o mai bună igienă de viaţă permite să nu se ivească nicio indispoziţie.
Schimbarea mediului, şederea în condiţii climatice favorabile, prin ele nu duc
la vindecarea bolnavului, ci îl pun în condiţii care fac să dispară cauzele
ocazionale, cauze care de altfel nu fac altceva decât să agraveze tulburările.
Organon
§ 7, nota următoare:
"Neştiind adesea la ce procedeu să
recurgă, vechea şcoală, de multe ori, în boli, a căutat să combată şi să suprime
prin medicamente, doar unul din diversele simptome apărute ale bolii. Această
metodă este cunoscută sub denumirea de medicină simptomatică. Ea a trezit
dispreţul general, nu numai pentru că nu vine realmente cu niciun avantaj
terapeutic, ci şi pentru că dezvoltă, aduce cu sine, multe inconveniente. Un
singur simptom, luat separat dintre toate simptomele prezentate de pacient, nu
mai e boala întreagă propriu-zisă, tot aşa cum un singur picior nu constitue
întregul corp. Metoda era cu atât mai rea, cu cât, atacând un simptom izolat, cu
un remediu opus (adică în mod paliativ), după o posibilă amendare de scurtă
durată, boala reapărea într-o formă tot mai gravă decât în trecut".
Tratamentul
simptomatic nu se aplică totalităţii subiectului. Prin această metodă, bolnavul
nu este niciodată
vindecat cu
adevărat. Suprimarea simptomelor regionale nu este o vindecare reală, sau, din
contră, bolnavul după aceea se va regăsi într-o stare mai rea. Cei mai robuşti
vor rezista mai mult timp, dar niciodată definitiv. Manifestările externe au
raţiunea lor de a fi, rolul util de emonctorii, de "supapă". Ele dispar după
vindecarea pacientului şi de aceea, suprimarea lor prin orice procedeu extern,
trebue evitată.
Atâta
vreme cât nu există cauză evidentă de înlăturat, care provoacă sau întreţine
boala, este clar că singure simptomele trebuie să servească drept ghid în
alegerea mijloacelor proprii ale vindecării. Trebue totusi să nu se neglijeze
prezenţa posibilă a unei diateze morbide şi a unor situaţii accesorii.
Orice
boală curabilă se prezintă cu o totalitate de simptome subiective şi obiective
pe care medicul le poate percepe. Analiza unei lungi serii de simptome aduce
imediat în minte un ansamblu patogenetic, care este produs de o perturbare
internă. Este singura cale care permite găsirea remediului necesar.
Astfel,
homeopatia se scindează în două părţi: ştiinţa şi arta. Ştiinţa, ce trebue
studiată în primul rând, se ocupă de principii şi de procesul vindecării, pentru
a-l distinge cât mai bine de camuflajul simptomatic şi de supresii. Apoi,
urmează aplicarea sa, care constitue arta homeopatică.
Fiecare
medic trebue deci să facă efortul de a acumula cunoştinţe asupra naturii
medicamentelor (calităţi, aparenţe, fizionomie morbidă, relaţii cu individul
bolnav), asupra naturii bolii; apoi să ştie să compare simptomele şi să cunoască
legea vindecării. Alături de această ştiinţă, trebue de asemenea să se treacă la
practică, cu scopul de a perfecţiona şi verifica cunoştinţele acumulate.
Atenţia metodică şi susţinută în munca sa ascute percepţia a ceea ce se petrece
în economia unui individ, percepţia a ceea ce se numeşte "imaginea reflectată la
exterior" a pacientului.
Organon
§ 7:
"…Într-un cuvânt, totalitatea
simptomelor este principalul sau singurul lucru de care trebue să se ocupe
medicul, într-un caz morbid oarecare, singura pe care o are de combătut prin
puterea artei sale, în scopul de a vindeca boala şi de a o transforma în
sănătate".
Aceasta
este modalitatea de a restabili armonia şi orice vindecare raţională trebue să
se stabilească de sus în jos, dinăuntru înafară şi în ordinea inversă a
apariţiei simptomelor.
|