"Conferinţele lui Kent, o sută de ani mai târziu..."

Conferinţa nr. 5 

DIAGNOSTICUL CAUZELOR EXTERNE ŞI

CAZURILOR CHIRURGICALE



 

      Primul rol al medicului este acela de a fi un bun igienist. El poate astfel şi în mod simplu să apere sănătatea.

 

     Organon § 4

     "Medicul este în acelaşi timp apărătorul sănătăţii, atunci când el cunoaşte lucrurile care o stânjenesc, care produc şi întreţin bolile şi care ştie să le îndepărteze de omul sănătos. "

 

     Una din precauţiile cele mai elementare este aceea de a o rupe cu proastele obiceiuri sau condiţii de viaţă.

 

     "Omul-fiinţă gânditoare" se distinge de "Omul-corp", cel care îi serveşte ca structură de susţinere. A recurge la chirurg când reparaţia are de a face cu structura de susţinere este atât necesară cât şi justificată, ca şi cea de a solicita medicul când forţa vitală (internă) este afectată. Cu toate acestea, dacă efectele traumatismului material, din cauze externe, se complică cu reacţii interne, medicaţia internă este cea care devine necesară. O stare în care simptomele (aparente) vin din interior, justifică restabilirea mai întâi a cauzelor interne (prin remediu). Medicul trebuie să fie capabil să facă o asemenea discriminare. El trebuie să diferenţieze cauzele, să îndepărteze pe cele externe şi să restabilească ordinea în rândul cauzelor de origine internă.

 

     Administrarea remediilor la exterior în acelaşi timp cu cele din interior  este explicată în paragrafele 194-197 şi 285 din Organon.

 

     Organon § 5

   "Când este vorba de a realiza o vindecare, medicul se foloseşte de tot ce poate fi ştiut în raport, fie cu privire la cea mai adevărată cauză ocazională a bolii acute, fie cu privire la fazele principale ale bolii cronice, care îi vor permite să găsească cauza fundamentală a acesteia, datorată cel mai adesea unei miasme cronice.  În cercetările de acest fel, trebue acordată atenţia constituţiei fizice a bolnavului, în special dacă e vorba de o boală cronică, modificării psihismului şi caracterului său, ocupaţiilor sale, a modului de viaţă, a obiceiurilor sale, relaţiilor sociale şi casnice, vărstei, sexului, etc.".

 

     Afecţiunile acute, cele adevărate, de cauză infecţioasă (în sens miasmatic) evoluează în trei faze: prodromică (invazie), progresie centrifugă (stare) , defervescenţă (vindecare) : rujeola, scarlatina, variola sunt exemple de "miasme acute".

 

     Aceste afecţiuni acute trebuie distinse de falsele boli acute, datorate influenţelor exterioare (igienă, atmosferice, griji, locuinţă).

     Afecţiunile cronice denumite "miasme cronice" (psora, sifilisul şi sicoza) nu au cel de al treilea stadiu. Activitatea lor este calmă şi ele stau latente când circumstanţele sunt favorabile, pentru a se redeştepta atunci când condiţiile sunt defavorabile. Fiecare nouă redeşteptare este mai rea decât cea precedentă. "Agenţii infecţiosi cronici" predispun organismul la acţiunea "agenţilor acuţi". Aceştia din urmă n-ar exista fără primii: aceasta este noţiunea de predispoziţie morbidă a omului în faţa bolilor acute. Această predispoziţie este rezultatul cooperării dintre cauzele specifice şi receptivitatea morbidă. Fără subiect receptiv, noi nu vom cunoaşte anumite boli; fără agent cronic nu va fi receptivitate morbidă.

 

     Ideea Hahnemanniană despre Psoră:

     Psora, "agent infecţios cronic", este cauza oricărei contagiuni. Este cea mai veche dintre "miasme", care devine terenul propice al dezvoltării celorlalte două. Psora este baza afecţiunilor cronice; ea corespunde acestei stări în care omul şi-a tulburat şi degradat economia organismului său în aşa măsură încât a devenit susceptibil la cea mai mică influenţă vătămătoare din mediul înconjurător.

 

     Această stare, tulburată şi dereglată, a economiei umane este de fapt elementul fundamental. Când un om îşi pune în cap o idee "aberantă", puţin câte puţin, în măsura în care se tot gândeşte la ea şi o pune în practică, el sfârşeşte chiar prin a crede cu convingere că această idee este o realitate fiabilă. Ajunge la un moment dat când aparenţa sa exterioară devine tot atât de morbidă ca şi el. Cu o astfel de stare psihică, nu este decât o chestiune de timp ca şi corpul său să reflecte rezultatele aberaţiei sale. Corpul va deveni şi el, in mod cert, anormal, după imaginea spiritului său.

 

     În concluzie, cauza bolilor nu poate fi decât internă. "Conştiinţa" este cea perturbată, iar tot ceea ce se înfăţişează în faţa ochilor noştri nu este decât reprezentarea finală post-cauzală. Cauzele sunt prea delicate şi prea fine pentru a fi observate cu nişte instrumente oarecare de precizie: ele sunt într-atât de imateriale încât corespund numai naturii intime a omului. Ele îl afectează şi acţionează din interior iar rezultatele lor se obiectivează materialmente după aceea: prin manifestările organice tisulare.

 

     Această înţelegere fundamentală privind ce anume este cauza morbidă, ce este boala şi de aici, ce anume reprezintă dinamizarea unui remediu, permite medicului  să pătrundă sau să recunoască care este natura proprie vieţii. Cea mai mare atenţie trebuie dată stării mentale a pacientului. Trebuie căutate întotdeauna simptomele de debut ale bolii exact în momentul "deviaţiei" de la starea psihică, reprezentată de simptomele mentale sau fizice.

 

     Atenţie, cu cât boala avansează, cu atât ea se materializează, se obiectivează şi mai puţin manifestările exterioare vor servi ca ghid pentru remediu. Cu cât există mai multe simptome mentale, cu atât mai mult există şi indicaţii pentru a dirija medicul către remediul cel bun.

 

     Organon § 5

     "...Să se tină seama de constituţia fizică a bolnavului.." 

 

     Două lucruri trebuie să fie examinate cu minuţiozitate: natura bolii, pe de o parte şi aparenţa bolii, pe de altă parte. Lucrările clasice nu descriu bolile decât după aparenţele lor. Aceste diagnostice nozologice nu exprimă nimic despre omul bolnav. Nu trebuie să se confunde secvenţa cu consecinţa, efectul şi cauza, şi să se construiască în acest fel teoriile microbiene. A distruge microbii, fără a anihila boala, nu modifică cu nimic receptivitatea morbidă şi cei care vor rămâne, din această cauză, susceptibili, vor face recăderi. Microbii au raţiunea lor de a fi. A studia Bolile prin cauzele lor fundamentale şi cauzele lor aparente constitue un subiect foarte important.

 

     Planul consistă în a înfăţişa lucrurile de la punctul lor de pornire şi a le urmări în evoluţia lor până la sfârşit. Ordinea se stabileşte de la centru către periferie.

 

     Nu este inutil, nici pe departe, ca homeopatul să reflecteze asupra propriilor sale capacităţi intelectuale şi asupra propriei sale vieţi, înainte de a începe să se ocupe de cele ale  celorlalţi. Nici un om nu reprezintă autoritatea: numai principiile şi legea similitudinii sunt notorii. Înţelegerea acestor noţiuni permite să întrezăreşti necesitatea armoniei, după un sens centrifug, de la centru spre periferie. Dacă nu, aşteptarea medicului va fi decepţionantă: el va realiza că alopatia a reuşit, e bine să se ştie, să aducă confuzia în economia organismului uman.

 


 

Sub redactia:  Dr. Jacques PRAT (Franta),         Ilustratii :  Sylvain Cazalet (Franta)

traducere:  Dr. Ioan Teleianu