Medicul practician trebuie să se ghideze după
principii fundamentale solide în munca sa de fiecare zi. Experienţa
nu va putea decât să confirme faptele
compatibile cu aceste principii şi legi. Fără aceste baze,
există riscul de a face false-descoperiri, inclusiv în homeopatie, risc
care poate conduce la pseudo-invenţii a căror durată de
supravieţuire nu depăşeşte nici măcar pe cea a
autorului lor.
Organon
§ 3 (partea finală)
"
....când, în sfârsit, în fiecare caz special, el cunoaste obstacolele în calea
revenirii sănătătii, si stie să le îndepărteze, astfel încât restabilirea ei să
fie durabilă, numai atunci el actionează efectiv de o manieră ratională si
conform scopului pe care si l-a propus să-l atingă, numai atunci el merită
titlul de adevărat medic."
Trebuie să ne familiarizăm, şi să insistăm din nou
asupra noţiunii de "guvernare interioară" a
fiinţei umane, pentru a sesiza cum anume ia naştere boala şi cum
evoluează ea.
Tot
ceea ce compune
omul şi tot ce se produce în interiorul lui, depinde
în primul rând de acest centru (cu localizare encefalică) care, de acolo,
se întinde la periferia organismului până la părţile cele mai
exterioare şi cele mai îndepărtate. Toate bolile propriu zise
evoluează în sens centrifug, de la centru spre periferie.
"Guvernarea"
umană este reprezentată
mai întâi de voinţă şi de raţiune (judecată) care
constitue
omul intern; apoi energia vitală, care este imaterială.
Boala trebuie să îşi urmeze cursul său în această ordine,
dinăuntru înafară, pentru că nu există, în cazul ei,
niciun fel de flux centripet. Omul este protejat contra acestei influenţe
care s-ar îndrepta
de la periferie către centru. Atâta vreme cât substanţele
medicamentoase nu vor fi suferit o preparare specială (dinamizare), pentru
a opera în acelaşi plan subtil ca şi cauza imaterială a bolilor,
ele nu vor putea să aducă omul bolnav (experimente) în condiţia
de a fi vindecat (tratamente).
Există
entităţi morbide ("miasme", pe care le vom studia mai târziu)
acute şi cronice, care au drept nume "psora", "sicoza",
"lueza", şi care nu au nicio tendinţă naturală
spre vindecare. Aceste "miasme" sunt contagioase, acţiunea lor
este centrifugă. Ele se propagă de la interior către exterior,
şi deşi ele există în organe, ele sunt invizibile şi
imperceptibile, inaparente. Prezenţa lor nu este viabilă decât sub o
formă suficient de ascunsă
pentru a putea exercita acţiunea lor asupra părţii celei mai
intime a naturii fizice.
Ceea
ce reprezintă această natură intimă, profundă
(voinţa sa, înţelegerea sa) nu poate fi descoperit nici cu ajutorul
ochilor, nici a degetelor, nici prin alt organ senzorial, tot aşa după
cum nicio cauză morbidă fundamentală nu poate fi decelată cu
ajutorul microscopului. Numai prin consecinţele sale ultime, prin rezultate
(efecte) boala se lasă descoperită simţurilor noastre. Ea
evoluează, pe ascuns, dinăuntru înafară, din centru la
periferie, şi de aceea vindecarea trebuie să fie de asemenea
centrifugă.
Nicio
verigă nu trebuie să fie întreruptă. Aceste notiuni de
ordine şi direcţie sunt de neclintit. Nimic
din ceea ce este exterior nu poate să se propage către interior,
către partea profundă, intimă, esenţială a fiinţei
umane vii şi să o facă bolnavă.
Tocmai ceea ce zdruncină economia centrală în
intregul ei, ceea ce deranjează, şi pune în încurcătură
"guvernul central" al sistemului nostru este cea care merită
numele de boală.
Un
deget ars, o mână tăiată, nu dezorganizează deloc sistemul
vital. Centrii principali şi de comandă se mobilizează pentru a
repara stricăciunile cauzate dar structura organică nu este
zdruncinată. Aparenţele exterioare sunt eminamente înşelătoare
şi dacă e vorba de a vedea expresia materială a unei
entităţi morbide, natura sa ne scapă şi nu poate fi
descoperită de niciunul din cele cinci simţuri.
Ceea
ce ţine de un principiu care vine din centru, se derulează în
conformitate cu "ordinea" supremă şi poate fi confirmat doar
prin experienţe. Experienţa consolidează principiile, făcându-le
de nezdruncinat. O bază solidă este absolut esenţială
oricărei discipline ştiinţifice. Legea Similitudinii este
stabilă, contrar omului, în special medicului.
Un
agent contaminant material şi grosier nu poate traversa bariera
cutanată. Omul nu este protejat contra substanţelor imateriale decât
atunci când este în perfectă stare de sănătate. Într-un moment
de minimă rezistenţă, el este atins şi cade bolnav. Aceasta
este natura etiologiei morbide. Totul se petrece ca şi când boala ar
începe printr-o perturbare a centrului vital şi s-ar dezvolta de la centru
spre periferie. A tulbura "guvernul central" este egal cu a tulbura
"ordinea" şi a provoca "dezordinea" : iată ceea ce
condiţionează boala.
"Toate
lucrurile (mirosuri, insuficienţe alimentare, lipsa
de aer curat....) care exercită o anumită acţiune pot avea
influenţe asupra organismului, el fiind în conexiune şi în conflict
cu toate componentele universului, producând organismului schimbări tot atât
de variate cum sunt înseşi cauzele care le determină."
(S. Hahnemann, Medicina
experienţei).
Orice
boală curabilă se înfăţişează medicului prin
simptome subiective şi obiective. Atunci când boala nu se declară
prin niciun simptom homeopatic şi când ea progresează în interiorul
economiei organismului, este vorba, foarte probabil, de o stare incurabilă.
Este
perfect logic, pentru orice medic, să elimine la bolnavii săi toate
cauzele sau lucrurile exterioare care ar putea face rău, păstrând în
minte totuşi ideea că aşa ceva nu e boală.
Organon
§ 4
"Medicul
este în acelaşi timp apărătorul sănătăţii,
atunci când el cunoaşte lucrurile care o stânjenesc, care produc şi
întreţin bolile şi care ştie să le îndepărteze de
omul sănătos. "
Cu
toate acestea, toate lucrurile exterioare trebuie să fie considerate ca
obstacole, fără a constitui boli, dar făcând omul mai receptiv
la "miasmele" acute.
Ceea
ce întreţine boala este în mod mai deosebit în raport cu factorii
exteriori
(cauze ocazionale şi non fundamentale).
În viaţa fiinţei umane sunt numeroase
condiţiile care menţin sau favorizează o dezordine a
sănătăţii.
Organon
§ 5
"Când este vorba de a realiza o vindecare, medicul
se foloseşte de tot ce poate fi ştiut în raport, fie cu privire la
cea mai adevărată cauză ocazională a bolii acute, fie cu
privire la fazele principale ale bolii cronice, care îi vor permite să
găsească cauza fundamentală a acesteia, datorată cel mai
adesea unei miasme cronice...".
Cauza
provocatoare probabilă, sau cauza ocazională, este constituită de
un flux centripet "al unei substanţe invizibile şi
imateriale" care se "infiltrează, apoi se fixează" pe
centrii vitali. După aceea, pe cale centrifugă, ea se propagă în
părţile exterioare ale economiei, creind, prin aceasta, noi dezordini.
Fiecare "miasmă" are nevoie de un timp determinat, sau fază
prodromală latentă, pentru a acţiona asupra centrilor vitali.
Atâta timp cât influxul se îndreaptă către centrii vitali, nimic nu
ne permite să-l decelăm. Imediat ce el începe să acţioneze
în mod centrifug, apar caracteristicele sale. Fiecare dintre "miasme"
produce, asupra organismului, un geniu particular
(caracteristici distinctive, originale), tot aşa
cum fiecare medicament, experimentat pe omul sănătos, manifestă
proprietăţile sale individuale.
Medicul
homeopat trebuie să cunoască bine această noţiune de
cauză morbidă, de simptome patologice şi de reacţii
medicamentoase asupra omului sănătos, pentru a fi capabil să le
facă să dispară la bolnavi, potrivit unor principii fixe şi
sigure. Încă odată, medicul trebuie să cunoască perfect
simptomele bolilor (în sens alopatic) pentru a demara studiul Materiei
Medicale. Fiecare "miasmă" posedă o sosie
corespunzătoare, în medicamentul său.
|