Definitia bolii, si prin ea si cea a bolnavului,
diferã în homeopatie de cea subînteleasã în alopatie.
În homeopatie se percepe ceva anterior entitãtii bolii, spre
deosebire de felul cum aceasta este definitã în mod obisnuit.
Metodologia sa porneste de la
ceea ce este material, pentru a urca la imaterial, printr-un proces
care ne permite sã urmãrim drumul parcurs de la începutul
(imaterial) pânã la sfârsitul (material) bolii, într-o însiruire
continuã de simptome. Legând efectul (cel material) de cauzã
(cea imaterialã), acest proces ne permite sã stabilim
originea problemei pe care trebuie sã o rezolvãm.
Acest
concept este cel care ne permite sã întelegem în profunzime semnificatia
primului paragraf din Organon:
"Prima,
unica vocatie a medicului este sã redea sãnãtatea
persoanelor bolnave, cea pe care o denumim vindecare." (Organon §
1 )
Astfel,
centrul discutiei îl constitue
semnificatia precisã si veritabilã a cuvântului "bolnav".
Acesta este principiul, distinct si esential, pe baza cãruia
medicul poate sã lucreze si sã se perfectioneze. Munca
sa se bizuie pe legi stabilite si conduce la definirea a tot ceea ce
constitue în fapt omul bolnav. Notiunea referitoare la ceea ce este
intern, ceea ce este extern, notiunea de energie vitalã, conceptul
de esentã elementarã, toate sunt necesare pentru a întelege
o cauzã, si un raport între acea cauzã si efectele ei.
Este
vorba de o definitie a însãsi intimitãtii fiintei bolnave
care este în joc, ca si a conceptului de neclintit cã subiectul
este bolnav înainte de localizarea bolii. Acest punct este important
pentru cã de interesul timpuriu al medicului pentru simptomul
functional va depinde
prevenirea stadiului urmãtor, cel lezional.
Omul
este "anterior" organelor sale si evolutia bolii - si deci
a procesului de vindecare - porneste de la fiinta sa si nu în sens contrar.
Ceva,
prealabil alterãrii tesuturilor, a fost dereglat.
Acest ceva dispare odatã cu moartea, atunci când rãmâne
doar invelisul fizic, material, somatic.
Omul
simte, gustã, vede, aude, gândeste si trãieste; el vrea,
doreste si întelege. În consecintã, ceea ce dispare la moarte
este reprezentat de ceea ce numim "viatã": vointã
si întelegere. Medicul trebuie, înainte de toate, sã tinã
cont de acel ceva, si pe acesta trebuie sã se bizuie El este
elementul primordial în raport cu corpul.
Combinatia
acestor facultãti constituie omul.
Omul sãnãtos este produsul functionãrii
coordonate a vointei si inteligentei si el este gãzduit în corpul
sãu material.
Unica
datorie a medicului este de a vindeca bolnavul, deci nu rezultatele
bolii ci boala însãsi, dar pentru aceasta trebuie restabilitã
ordinea din interiorul economiei, altfel spus, restituitã armonia
dintre vointã si ratiune. La origine existã tulburãri
centrale ale cãror actiuni dereglate încep dinãuntru înafarã,
din centru la periferie si sfârsesc prin a se materializa în diverse
alteratii patologice în tesuturi. Microbii nu sunt decât consecintele
bolilor si fac parte din procesul material al bolii.
Cu
cât medicul se îndârjeste sã se cantoneze
la numele unei boli (în sensul alopatic al termenului), cu atât cercetarea
remediului riscã sã fie tot mai încâlcitã. În astfel
de rationamente, de fapt, mintea sa se agatã mai degrabã
de rezultatele bolii, decât de cauza lor primordialã. El nu vede
acea imagine exprimatã prin simptome. În fata unei alterãri
tisulare oarecare, denumitã în mod comun boalã, el de
fapt face stânga-n-prejur, întorcând cursul vietii pentru a alerga sã
regãseascã doar o verigã a lantului simptomatologic,
înainte de a putea stabili o prescriptie rationalã.
A
prescrie pe baza rezultatelor patologice nu reuseste dacât sã
adaoge modificãri în rezultatele stãrii morbide a pacientului,
dar nicidecum în cea a bolii consideratã în ansamblul ei, dacã
nu chiar sã ducã la precipitarea evolutiei acesteia.
Se pot observa caracteristici
si originalitãti (ciudãtenii) care se dezvoltã
ereditar într-un mare numãr de familii. Prin simptome subiective
mai întâi, si mai târziu, obiective, se exprimã, la debut, stadiul
initial al oricãrei stãri morbide, si nu este rar ca întrega
familie sã aibã nevoie
de acelasi medicament (dacã nu, mãcar înrudit cu acesta).
Dar în timp ce, la unul dintre membrii acestei
familii, evolutia patologicã va evolua progresiv într-un
sens, la un altul, ea se va termina într-un alt sens. Este extrem de
important de a întelege bine aceastã conditie fundamentalã,
bazã a afectiunilor morbide ale speciei umane. Fãrã
aceastã cunoastere, va fi imposibil sã întelegem bolile
acute ce vor fi abordate ulterior.
Este
destul de curentã constatarea cã existã persoane
sensibile la anumite influente precise, în timp ce altele nu reactioneazã
deloc. O epidemie se abate asupra unei zone: numai un anumit numãr
de indivizi vor fi atinsi. Dece oare unii sunt atinsi, dece ceilalti
sunt crutati ? Aceste întrebãri trebuie rezolvate în lumina metodologiei
homeopatice. Omul bolnav va cãdea bolnav în orice împrejurare,
spre deosebire de omul sãnãtos. Bineînteles, medicul trebuie
sã îndepãrteze cauzele ocazionale (locuinte nesãnãtoase,
apã, alimentatie...). Dar prioritatea sa este, înainte de toate,
aceea de a cãuta simptomele bolii, pânã când gãseste
remediul similar care le acoperã. Acest remediu este stãpânul
situatiei, pentru cã poate produce la omul sãnãtos
simptome asemãnãtoare. El este deci si cel care va restabili
"ordinea" în economie, cea care cuprinde în acelasi timp facultãtile
morale si mentale ale oricãrui individ, si care, datoritã
acestui fapt, va vindeca pacientul.
Bolile
pot fi studiate prin cercetarea dovezilor desprinse în urma experimentelor
medicamentoase fãcute pe organisme sãnãtoase. Simptomele
mentale au fost dintotdeauna considerate ca fiind cele mai importante,
atât cele manifestate în cursul unei boli cât si cele produse de un
medicament. Toate medicamentele experimentate afecteazã mai întâi
psihicul, adicã moralul si mentalul, apoi, pornind de aici, cuceresc
fizicul. Toate remediile actioneazã primitiv asupra mentalului
si sensibilitãtii individului, si, numai în ultimã instantã,
asupra celorlalte functii si tesuturilor. Remediile trebuie sã
fie studiate de aceastã manierã pentru a fi utilizate
în mod optim: tocmai pe acestã bazã se bizuie Materia
Medicalã.
Trebuie
deci sã se studieze boala comparând de o manierã extrem
de minutioasã simptomele morbide cu simptomele medicamentoase.
Simptome terminale, functionale, senzoriale, si mentale: toate au utilitatea
lor, si niciunul din ele nu trebuie sã fie neglijat sau ignorat.
Perceptia
si întelegerea notiunii de boalã la om, sunt paralele
cu cele ale bolii pe care materia medicalã ne-o
dezvãluie. În aceiasi manierã în care ajungem sã
discernem natura unei boli într-o fizionomie medicamentoasã,
trebuie sã ajungem sã putem discerne si natura bolii la
o fiintã umanã.