|
|
POSOLOGIA HOMEOPATICĂ Considerații preliminare de ordin doctrinar (Referat general prezentat laCea de a XIII-a Conferință Națională de
Homeopatie București 1997) |
|
Să compari și să diferențiezi fără încetare, aceasta este munca de toată viața a aceluia care studiază Materia medicală homeopatică, așa își începe H.C. ALLEN introducerea la importanta sa lucrare tratând despre Simptomele-cheie și caracteristicele unora dintre principalele remedii și nozode ale materiei medicale. Aș zice că, din fericire, acest lucru se
poate învăța din cărțile cele mai bine puse la punct, apărute până în prezent.
Dar aș adăoga că munca de toată viața a
practicianului homeopat, poate nu atât de dură cât mai ales plină de teribile
temeri și semne de întrebare, este, în al doilea rând, cea legată de stabilirea cât mai adecvată a
posologiei homeopate, cea legată de diluții, ritm de administrare, succesiune
de remedii, cuprinse într-o expresie mai moderna și anume cea de strategie terapeutică. Cel mai mult își dă seama de acest lucru debutantul homeopat și i se întâmplă cam imediat după ce trece de la entuziasm la treabă serioasă. El își pune, astfel, bântuit de multe incertitudini, o serie de întrebări, înainte de a începe ostilitățile impuse de instituirea unui tratament homeopatic: va fi, oare, remediul acesta cel mai bine ales, sau va fi, poate, în loc de simillimum, un simille sau deloc? Apoi, desigur, întrebarea: va fi, oare, aceasta, acea diluție la care va reacționa pacientul în mod cert, de o manieră rapidă, blândă și permanentă, așa cum scrie la carte? Sau: va fi, oare, suficient, acest remediu, pentru a vindeca bolnavul sau va fi nevoie și de un alt sau de alte remedii complementare sau succesive, și care ar putea fi acelea? Ca să nu mai vorbim că apar și probleme nelegate de bolnav. Când începi tratamentul ești sigur unicist; dar, dacă ești obligat să tot treci de la un remediu la altul și o mai faci și fără răbdarea necesară, ajutat și de unii bolnavi, devii pluralist încâlcit, iar la angoasele precedente, se mai adaogă una, să-i zicemdoctrinară, ceea care îți conferă mai mult sau mai puțin gratuit neșansa de a fi expus la o serie de bănuieli din partea unor colegi, care fac, de fapt tot ca și tine dar bravează altfel, ca și când nu sunt suficiente emoțiile prin care treci și așa, după ce te-ai decis să faci homeopatie. Alegerea remediilor și stabilirea diluțiilor constitue, fără indoială, deci, cele două mari probleme, determinante pentru reușita demersului homeopatic. Teoretic vorbind, orice remediu, în orice
diluție, este activ, el are forța vitală reglatoare, corespunzătoare patogeneziei
sale proprii. Se întâmplă, însă, că în practică, în multe cazuri, lucrurile
nu se petrec așa de simplu și aceasta pentru că sigur, ele nu sunt, prin
natura lor, așa de simple. Încep îndoielile! O luăm de la început? Continuăm
să schimbăm diluțiile, potențele, ca să demareze efectele? Nu cumva o facem cu prea mare
grabă? Poate ar fi mai bine să mai așteptăm? Cât? Ar putea fi nevoie, oare,
de un remediu care să să elimine posibila barieră ce se opune acțiunii
remediului homeopatic bine ales? Este acesta efectul unei unei supresii (o
altă pacoste alopat-colegială, pe capul homeopatului) ? etc. etc. Iată, deci, cam multe semne de întrebare și
deci tot atâtea probleme de surmontat pe care le ridică homeopatia, în
general și conducerea unui tratament homeopatic, în special. Expresia posologie, care în
alopatie se referă la concentrație și ritm de administrare, în homeopatie
pare să sugereze mult mai mult, elementele sale acoperind sfera unui veritabil câmp strategic. Ea
este legată, pe de o parte, de particularitățile specifice diferitelor
concentrații ( de diluții și dinamizări), iar pe de altă parte, de contextul
patogenetic al organismului, de profunzimea bolii, de puterea reactivă a
bolnavului și de alți factori. Fără îndoială că spectrul de cea
mai mare complexitate, în cadrul acestor elemente, îl constitue organismul
receptor și de aceea homeopatia de succes va aparține totdeauna atributelor
cunoașterii medicale de cea mai bună calitate, și aș insista pe cunoașterea
fiziopatologică și clinică, fără de care nu poate exista competență deplină
și viziune de perspectivă în general în medicină.. Cu toții știm că informațiile
fundamentale în acest domeniu au fost, sunt și vor rămâne cele pe care
homeopatia le datorează creatorului ei SAMUEL HAHNEMANN, iar ca lucrare de
bază, Organon-ul. Hahnemann, însă, a lăsat loc, încă din timpul
vieții sale, oricăror alte elemente de progres pe linia cercetării și
practicii homeopatice. El a dat un suprem exemplu, chiar în acest domeniu al
diluțiilor, spre sfârșitul carierei sale, arătând că lucrurile sunt încă
perfectibile. Pledoaria sa pentru folosirea unor diluții încă mai active și blânde, ca acțiune, LM-urile, ne-a
confirmat că precizia atinsă pe acestă linie are încă evoluția ei spre mai
bine. Jocul diluțiilor, care nu e joc
ci o știință, folosirea cât mai precisă a unor anume diluții în anumite
situații, cu anume remedii, constitue încă, mai degrabă o artă în mâna celor
mai buni homeopați și ea pare să fie cu atât mai precisă cu cât experiența
adaogă noi fapte de observație și confirmă ipoteza că, în homeopatie, sunt
foarte importante patogeneziile rezultate din experiment dar nu mai puțin
importante sunt și confirmările sau adăogirile pe care practica ni le oferă,
întrucât personalitatea pacientului cu
boală naturală, în cazul multor remedii, nu se calchează perfect pe tabloul
patogenetic al experimentului pe omul sănătos. Așa cum homeopatia ne învață că
organismul supus acțiunii unei substanțe în mod repetat, în experiment,
dezvoltă patogenezia substanței respective, tot așa trebue să înțelegem că
poate și o altă substanță concomitentă sau un posibil grup de substanțe pot
avea efectele lor, determinând simptome intricate și că dificultatea
diagnosticului homeopatic poate fi transferată, astfel, în zona nevoii de
detectare a unei posibile dominante clinice homeopatice (expresia îmi
aparține). Aceasta ne cere, în fapt, un fel de precizare a unui remediu între
remedii, terapeutica homeopatică necesitând, până la urmă, un demers în trepte succesive sau, cum
se mai spune, in foi de ceapă, cu mențiunea că patogeneziile nu se învăluie
chiar așa, una în jurul alteia, ci probabil se intrică, complicând și mai
mult efortul de discriminare semiologică a ceea ce ține, și în ce măsură, de
un remediu sau de un altul. Nu vom pierde însă din vedere că
și în cazul aceluiași remediu, deci a unei patogenezii clar înfățișate,
potrivit legii energetice medicamentoase, la care se referă Hahnemann în
paragraful 136 din Organon, există
diferențe între indivizii dintr-un lot experimental, deși sănătoși toți, în
sensul că nu se produc aceleași
alterații subiective și funcționale
la toți; iar aceasta, spune Maestrul, ține de constituție și temperament. În virtutea aceleiași legi, când
un medicament este aplicat unui bolnav ale cărui simptome principale sunt
asemănătoare acelora ale medicamentului, el poate desfășura și produce
diversele și multilpele sale capacități potențiale, chiar și cele pe care nu
le-a produs decât rar în cursul experimentelor. Aceasta mărește și mai mult
diversitatea și deci mobilitatea tablourilor de simptome în fața cărora se
află medicul homeopat înainte de a purcede la defrișarea obstacolelor și
dificultăților care se opun unui diagnostic homeopatic linear, corect,
diagnostic de care depinde până la urmă strategia terapeutică cea mai
adecvată din punct de vedere homeopatic. Trebue să remarcăm faptul că Hahnemann, în efortul de a cunoaște
cât mai precis acțiunea remediilor, nu
a stabilit nici limite și nu a dat nici exclusivitate constatărilor sale. În Materia medica pura sunt cuprinse, alături de descrierea
remediilor cu datele rezultate din cercetările sale, și pe cele ale elevilor și colaboratorilor săi,
inclusiv date rezultate din practica clinică.
Mă refer la acest subiect pentru că uneori patogeneziile pure sunt privite de
noi cu un anume fetișism, și, de teama de a nu devia de la rigoarea
științifică a provingurilor, am dori să le regăsim în practica noastră ca
atare. Nimeni de fapt nu le neagă, dar nu trebue privite nici ca niste dogme împietrite,imuabile.
Hahnemann, în aceeași lucrare, arată că descrierea simptomelor se bizuie
desigur pe experiment dar și pe datele toxicologice ale timpului, iar la
unele remedii el chiar atrage atenția că la
bolnavii tratați existau simptome care
nu prezentau același grad de fiabilitate cu cele rezultate din experimentele
pure, cele făcute pe omul sănătos; acestea, clinice, fiind prezentate
separat de cele toxicologice. În lucrarea sa Medicina experienței, apărută în
1805, Hahnemann insistă asupra necesității de a opera
experimente pe oamenii sănătoși dar lasă totodată poarta deschisă și în
privința obsevațiilor legate de acțiunea medicamentelor în cazul bolnavilor,
și chiar pe animale, conchizând că
experiența terapeutică este singura probă susceptibilă de a valoriza
simptomatologia experimentală. Tot aici revine asupra noțiunii de
individualizare a substanțelor medicamentoase care răspund stărilor morbide,
formulând fraza care urma să devină unul din pilierii doctrinei sale, astfel:
...Nu este, deci, niciodată necesar să se folosească mai mult decât un
medicament simplu, deodată, când găsim pe acela care se adaptează bine stării
morbide (citat de dr.Jacques Bauer, la prezentarea traducerii în l.franceză a Materiei medica
pura). De la apariția Organon-ului, în
1810, și până în 1830, Hahnemann n-a schimbat nimic din metodologia
respectivă. În 1830 el va începe să folosească a 30-a dinamizare centesimală,
pe care o recomandă cu date probatoare în cea de a 5-a ediție, din 1833, a
Organon-ului. Să presupunem că, până acum, am
reușit să intrăm în contextul doctrinar al lucrurilor, și că e cazul să
mergem mai departe în abordarea subiectului. Vor mai fi oare și alte probleme
de surmontat, legat de utilizarea homeopatică a preparatelor terapeutice? -
Desigur ! Medicul homeopat nu este un simplu
clinician, nici un terapeut oarecare; el trebue să aibă cunoștințe suficiente
într-o serie intreagă de componente ale procesului terapeutic. Pierre Schmith, se referă cu precizia
maestrului, la acestea, așa cum rezultă ele din lucrările de bază ale
homeopatiei, în speță în opera lui Hahnemann, și menționează, printre altele,
următoarele discipline:
v
farmacogenie = origina medicamentelor,
respectiv a oricărei substanțe capabilă de a provoca simptome;
v
farmacografie = ce privește descrierea
remediilor în stare brută;
v
farmacologie = studiul medicamentelor în stare
brută și dinamizată;
v
farmacodinamie = studiul acțiunii agenților
medicamentoși asupra organismului sănătos;
v
farmacoterapie = studiul folosirii terapeutice a
medicamentelor și studiul acțiunii remediilor asupra organismului bolnav;
v
farmacotaxie = clasificarea medicamentelor;
v
farmacochronie = durata de acțiune a unei
singure doze; starea în timpul căreia se dezvoltă ondulațiile dinamismului
său în organism;
v
farmacolexie = alegerea remediului;
v
farmaconomie = administrarea remediilor la
bolnavi; maniera de a le administra;
v
farmaconeozie = administrarea unui nou remediu;
a 2-a prescripție;
v
farmacopollaxie = repetarea remediului;
v
farmacopausie = suspendarea remediului;
v
farmacophysie = fizionomie medicamentoasă,
prezentare, imagine; Se adaogă, încă, în special pentru
farmaciștii homeopați:
v
farmacopee = arta de a prepara medicamentele
și codex-ul oficial al acestora;
v
farmacopraxie = prepararea remediilor. În acest context, posologia,
respectiv indicarea dozei ce trebue administrată, care în alopatie este
legată de cantitatea medicamentului, devine, pentru homeopatie, un termen
care trebue înțeles în sensul său relativ. Hahnemann, în Organon, se referă extrem
de des la noțiunea de doză și
chiar în paragraful 3 arată că medicul homeopat, după ce cunoaște de o
manieră evidentă proprietățile curative ale medicamentului și ceea ce fiecare
medicament este capabil să vindece, trebue să fie capabil să estimeze
cantitatea (doza) și calitatea (dinamizarea, cea care dă potența) acestuia,
adăogând apoi și necesitatea de a judeca asupra momentului oportun în care
această doză cere să fie repetată. Deci, doza presupune o cantitate
ponderabilă, obiectivă. Este de remarcat că în ultima ediție a Organon-ului,
noțiunea de doză este oarecum revizuită, întrucât chiar dinamizarea
homeopatică, reprezentând într-un fel o doză suprimată, este dată într-o
cantitate determinată, iar Hahnemann recomandă a nu lua, după noua sa metodă de preparare
a LM-urilor, decât o singură granulă deodată; o granulă unică dizolvată
într-o cantitate oarecare de apă, din care se administreze o linguriță, mai
mică sau mai mare, la intervalele ce se stabilesc în funcție de caz. Noțiunea de doză, respectiv de concentrație
a substanței active, în scrierile sale, capătă o semnificație profundă, în
care cantitativul și calitativul se află în conexiune obligatorie, numai
astfel remediul căpătând potența necesară declanșării efectului terapeutic,
acest efect, la rândul său, fiind legat de reactivitatea organismului. În paragraful 156, vorbind despre
acest efect, Hahnemann menționează: Cu toate acestea, aproape că nu există
remediu homeopatic care să nu producă, în special când doza a fost prea puternică, cel puțin în timpul
duratei acțiunii sale, la bolnavii nervoși și hipersensibili, anumite
perturbații neobișnuite, adică ceva ca un mic simptom nou, apoi, în
paragraful următor, referindu-se la agravarea homeopatică, pune punctul pe i,
scriind : ... aproape întotdeauna (remediul) suscită un fel de mică agravare
reactivă. Aceasta se produce rapid, adică la una sau mai multe ore după
administrare, numai dacă doza a fost prea puternică sau dinamizarea prea
joasă, sau, încă, atunci când cele două procedee sunt combinate .... Fenomenele acestea, legate de doză, se
remarcă și în experimente, de această dată în sensul producerii adesea
parțiale și nu a totalității efectelor patogenetice de care este capabilă
substanța respectivă (paragraf 128). Astfel, preparatele în diluție joasă,
fiind mai aproape de forma lor brută, înglobează și forțe ascunse, latente, care numai la o
anumită scară mai înaltă de diluare și de dinamizare devin manifeste la subiecții sănătoși și bine
înțeles, nu totdeauna în aceeași măsură la toți acești subiecți. De aceea Hahnemann a pledat în ediția 5-a a Organon-ului pentru
folosirea, chiar în experiment, a celei de a 30-a diluții centesimale. În paragraful 137, se arată, cu
unele detalii grăitoare, același fapt ... dacă doza este excesivă, sau
dinamizarea prea redusă, adică apropiată dozelor materiale, sau ambele
întrunite, nu numai că vor apare simultan numeroase acțiuni secundare printre
simptome ci chiar efectele primitive se vor manifesta de o manieră atât de
precipitată, atât de violentă și atât de confuză, încât va fi imposibil de a
mai face vreo observație precisă; sau remarca: Reapariția acelorași
simptome (la unii subiecți) în timpul experimentării, probează că numai
constituția fizică particulară a unei persoane, care are o predispoziție
specială, le face să apară; în acst caz, ele sunt, de bună seamă, efectele
medicamentului experimentat, pentru că nu se poate admite că ele ar putea să
vină de la sine într-un moment în care un puternic agent medicinal domină
economia întregului organism. Un mare și important capitol,
subordonat posologiei homeopatice, îl constitue ritmul de administrare a remediilor și posibilitatea trecerii de la un remediu la altul. Acest ritm este dictat desigur de calitățile
intrinseci ale preparatului, în conjuncție cu natura îmbolnăvirilor și
momentul stării de reactivitate a
organismului bolnav. Materiile medicale apărute, cu
mici excepții, nu prea se mai referă cu suficientă precizie la această
noțiune și anume la durata de acțiune a
diferitelor remedii, această durată fiind apreciată în mod diferit, sau
în orice caz, raportată doar la câteva jaloane clasice, pornindu-se de la
scara, mai mult sau mai puțin standardizată, de diluții: joase, mijlocii sau
înalte.E prea puțin ! iar indicațiile posologice nediscriminative pot duce la
insuccese sigure. Dăm pacientului o rețetă cu unul sau mai multe remedii,
notând diluția și indicând la ce interval (zile, ore) de timp să fie
administrate, cam câte granule să cuprindă o priză, și cam atât cu posologia.
Scurt - și aș adăoga, de multe ori și fără rezultatul scontat! Este semnificativ că în lucrarea
sa Materia medica pura, Hahnemann precizează la fiecare remediu descris, în
mod obligator, și durata de acțiune, iar acest lucru este tratat, în
Organon, aproape axiomatic, ca ceva
efectiv determinant în terapeutica homeopatică. Ne amintim totodată, cât de
mult ne îndeamnă Hahnemann, și apoi Kent și alți titani ai homeopatiei, să
lăsăm timp remediului să acționeze, să avem răbdarea necesară în acest sens
și să observăm atent starea bolnavului, modificările simptomatologice
apărute, agravările posibile, etc. Nu vom insista asupra lor pentru
că sunt în general cunoscute. Ne interesează mai mult aspectele de profundă
înțelegere că procesul de vindecare, mersul acestuia, face parte din
strategie și că trebue urmărit. Aș spune că el este chiar cel care ne oferă posibilitatea de a trage propriile noastre concluzii de
aplicare corectă a metodei și că . se prea poate, ca marii homeopați să
fi atins performanțele lor de renume tocmai pătrunzând cât mai adânc în
miezul acestei probleme. Să recurgem, în continuare, la
izvoare. Astfel, în paragraful 247 din ultima ediție a Organon-ului, ca și în
toate edițiile anterioare, Hahnemann atrage atenția, spunând: În mod absolut
trebue evitată repetarea, chiar și o singură dată a prizei unui
remediu homeopatic, cu grad identic de dinamizare, deci fără a-l modifica
și încă și mai rău dacă îl administrăm în mod repetat, la intervale
apropiate, dacă vrem să nu distrugem vindecarea". Fenomenul, știm, se explică prin
faptul că reinnoirea unei prize cu dinamizare nemodificată nu mai are nici o
noimă dacă nu poate produce acea opoziție reactivă din partea energiei vitale
distorsionate. Ori, prima priză a remediului, este de așteptat să fi produs
deja modificările sale asupra principiului vital haotic al bolii, demarând
astfel acțiunea sa benefică. Venind, intempestiv, cu aceeași dinamizare, deci
cu o priză repetată a aceluiași remediu, acesta nu va mai găsi condițiile
întrunite, acel dezacord energetic
(mai nou cel informațional sau ondulatoriu), pentru a exersa o acțiune
analogă în reactivitatea organismului ( Pierre Schmith o denumește sugestiv saturație terapeutică), întrucât
aceste condiții au fost deja
modificate de prima priză. Ca atare, priza nejustificată va
putea genera chiar ea, patogenetic, o reacție medicamentoasă de posibilă
întoarcere, provocând tulburări ce țin, de această dată, numai de
medicamentul nostru și astfel, până la urmă, vom adăoga sau vom amplifica
chiar noi suferințele inițiale ale bolnavului, inrăutățindu-i starea (este
vorba aici de fenomenul de addiție
morbidă homeopatică). Inchipuiți-vă că acest lucru
(Doamne, ce neșansă !), îl putem comite chiar în cazul unui remediu perfect
ales din punct de vedere homeopatic. Numai modificând, cu ocazia
fiecărei prize, gradul de dinamizare (reacordând potența în limitele ei
vindecătoare), vom evita inconvenientele menționate, chiar dacă vom ridica
la o limită de necrezut numărul de sucusiuni. Desigur, nevoia de a recurge
la prize repetate ale aceluiași remediu, dar cu dinamizări progresiv mărite,
tine seama de ritmul vindecării, de necesitatea ca principiul vital să fie
restabilit în toată integritatea sa și pe toată aria de intindere a
dezacordurilor sale, diluțiile și dinamizările nefiind altceva decât cheile
miraculoase dar sigure, de acces spre aceste dezacorduri. În acest caz, n-aș vrea să insist
prea mult, Hahnemann recomandă (paragraf 248) ca de fiecare dată, înainte de
a da o priză, diluția cu care se începe să fie dinamizată prin 10-12
sucusiuni ale flaconului respectiv, din care să se dea 1-2 lingurițe, odată
pe zi sau la două zile, în bolile cronice, sau la 6,4,3,2 ore (și mai des) în
cazurile urgente sau în bolile acute. În acest fel succesul va fi progresiv,
o poțiune putând fi folosită 7-8 zile, după care se poate prepara o alta,
dacă indicația remediului persistă, cu granule în diluție crescândă. Deci, pe
de o parte, poțiuni preparate din granule cu diluții crescânde pentru circa 7
zile fiecare, iar pe de altă parte, 10-12 dinamizări repetate, ca să modifice
favorabil potența la fiecare nouă priză. Așa se face că în locul posologiei
clasice, de a recomanda prize succesive la intervale mai mici sau mai mari,
în funcție de gradul diluției, își face drum această posologie revizuită
chiar de Hahnemann, care din păcate a fost târziu remarcată de școlile
homeopatice (din cauza publicării tardive a ultimei ediții a Organonului), și
care reduce marile temeri legate de stabilirea, ce părea atât de riguroasă, a
ritmurilor de administrare a remediilor. În acest fel, tratamentul se
continuă îndelung, atâta timp cât ameliorarea persistă, cu condiția de a nu
apare noi tulburări sau stări noi, caz în care o nouă evaluare a simptomelor
ar impune un alt remediu. Din contră, dacă spre finele
tratamentului unei boli cronice, când bolnavul este net ameliorat, va apare
ceea ce se numește o agravare
homeopatică tardivă (paragraful 161), după repetarea frecventă,
cumulativă, aproape zilnică a remediului bine ales, aceasta se datorează unor
simptome induse de remediu, după dispariția în fapt a afecțiunii patologice
primitive. În aceste cazuri trebue:
v
fie să micșorăm și mai mult cantitatea prizelor (să creștem diluția);
v
fie să le repetăm la distanțe și mai
mari;
v
fie să întrerupem complet orice
medicație timp de mai multe zile pentru a lăsa convalescența să-și revină de
la sine (farmacopausie). Piatra de încercare a homeopatiei, se poate spune că este oferită
îndeosebi de maniera de abordare în tratamentul bolilor cronice,
respectiv a acelor îmbolnăviri care pătrund adânc, alterând profund funcțiile
organismului. Mă voi referi, de aceea, la câteva idei de
valoare strategică, dacă putem spune astfel, gândite în scris de Hahnemann în
referirile sale asupra fenomenologiei
psorei. În primul rând, se pune pe drept cuvânt
problema dacă putem trata oricând și cu ce șanse, această miasmă, care știm
că este comparată cu o hidră monstruoasă, cu
mii de capete, care apar, dispar, etc. Ei bine, da ! Există un moment
mai favorabil, de declanșare a tratamentului anti-psoric și anume atunci când simptomul local exterior este
prezent la nivelul pielii. Problema momentului în care acțiunea
remediului este mai mare sau mică , știm că se pune, într-un sens sau altul
și în bolile acute, sau când simptomul dominant se află în plină expansiune. Nu
totdeauna a combate o insomnie ce te copleșește o jumătate de noapte, poate
fi stăvilită recurgând la o priză de Coffea cruda. Așa se întâmplă uneori și
cu remediile cu efect asupra febrei, date în timpul efervescenței febrile. Momentul
este legat, în homeopatie, de disponibilitatea de reactivitate a
organismului, care nu trebue să fie surprinsă la polii săi opuși. Dar să revenim la psoră. Hahnemann se referă, în urma
acumulării experienței sale de-a lungul anilor, și la un alt fapt, înțeles
greșit din ignoranță, arătând în mod incontestabil că psora latentă, cea din interior, sau boala cronică, nu va putea ceda în fața oricărui alt remediu antipsoric, dacă el este folosit singur. Ajutorul unor alte remedii succesive este indispensabil
pentru vindecare ( pagina 136, Bolile cronice, tradus în franceză de
dr.Bigel, lucrare apărută în 1852). Oricât de stranii ar apărea aceste
aserțiuni, nu ne mai mirăm dacă luăm în considerare că psora este o miasmă
cronică, de o specie cu totul particulară, pe care au parcurs-o în mii de
ani, milioane de organisme umane, suferind un același număr de mutații care
au furnizat elementele nenumărate ale acestor boli cronice care apasă
umanitatea, ale cărei forme variază în raport cu diversitatea situațiilor
fizice, morale și sociale ale indivizilor. Vom înțelege ușor că nu se poate
ca un singur și unic remediu să răspundă acestor forme multiplicate. Nu
aceasta a fost prima mea gândire; o muncă de 12 ani consecutivi, de
tratamente nereușite sau imperfecte, de noi experiențe, m-au condus la acest
adevăr și nu pot decât să mă felicit (aplaud) de a fi corectat această lacună
în domeniul doctrinei homeopatice, căreia îi lipsea această perfecțiune. Fără comentarii ! Mă voi referi totuși și la un exemplu, cel
pe care-l dă Hahnemann în continuare, spunând că ...deși e adevărat că
poți vindeca complet o psoră recentă, însoțită de simptomul ei local, nu este
același lucru atunci când psora a îmbătrânit deja, atât la nivelul pielii cât
și în interiorul organismului. Aici, Sulful unic nu mai este suficient pentru
vindecare, fiind necesar concursul succesiv al mai multor dintr-acestea.
Este, de asemenea, interesant de citat faptul că
Hahnemann, intrând în detaliile unor tratamente ale psorei, face remarci
extrem de subtile, care demonstrează spiritul său deschis, mobil, căutător de
soluții impuse de evoluția bolnavilor, arătând de exemplu, că dacă în cursul
curei anti-psorice, apare nevoia unei a doua doze de sulf, trebuind deci să
se recurgă la o diluție superioară, este bine să se dea, cu 6-7 zile mai
înainte de aceasta, Nux vomica; el scrie clar că scopul acestui remediu intermediar (de fapt remediu interdiatezic) este acela de a distruge
iritabilitatea nervoasă, atât de contrară acțiunii Sulfurului, acesta din
urmă convenind în special persoanelor pe care aerul liber le incomodează,
care sunt inamici ai mișcării, prieteni ai scaunului și patului și al căror
caracter iubește contradicția cu ceilalți. Continuând, el spune că după a
doua doză de Sulphur, nu trebue în nici un caz să se recurgă la un alt
anti-psoric, decât după ce trec 30-40 de zile de așteptare, iar un mare
indiciu de a avea încredere în Sulphur este prezența constipației care ține
mai multe zile, cu scaun cu bulgări și
cu nevoi frecvente și false de evacuare. Și, ceea ce este, la fel, foarte
interesant, este că Hahnemann citează, alături de Sulphur (care știm că era asociat cu Nitric acid în
tratamentul multor psorici), Cărbunele
de lemn, ca și Cărbunele animal, menționând că aceste două remedii nu sunt
mai puțin dotate cu o mare virtute anti-psorică decât Sulphurul, chiar dacă
descrierea lor patogenetică le conferă altă identitate dominantă, mai bine
precizată. Cărbunele, de exemplu, are particularitatea
de a exercita un efect ameliorator, paleativ, deși uneori după 8-9 zile poate apare o
exacerbare a simptomelor bolii, exacerbare ușor de neutralizat prin inhalare
de Camphor sau prin diluții de Coffea cruda (o bilionime), după care se
continuă cura cu remedii alese cu adevărat homeopatic. Iar Hahnemann arată
care sunt simptomele de psoră care necesită unul sau altul dintre aceste două
remedii intermediare, ambele având o durată de acțiune de 3-4 săptămâni. Este, poate, nedrept că astăzi recurgem
relativ rar la prescrierea de ex. a remediilor Carbo și în special Carbo
animalis, în boli cronice în care componenta sa psorică este certă, încercând
să căutăm fără spor remediul pur simillimum. Hahnemann folosea acest remediu
intermediar la bolnavii cu următoarele simptome psorice pregnante: amețeli și
acufene, secreție abundentă de cerumen, gust amărui, senzație de slăbiciune
la stomac și deranjamente gastrice după toate felurile de alimente,
regurgitații dureroase care nu ameliorează, grețuri nocturne, greutate și
înțepături la ficat, încarcerare a gazelor, catar nazal uscat, redoare
artritică a degetelor cu scăderea forței de apucare a obiectelor în mâini,
sudori debilitante în special la coapse, și altele. Îmi cer scuze pentru a vă
fi reținut puțin cu astfel de amânunte, dar ele nu sunt amănunte, le întâlnim
destul de des în practică, fără a ne gândi că
Hahnemann se bizuia în mare măsură pe astfel de remedii în
tratamentele sale. Subiectul pus în discuție de Conferința
noastră este extrem de vast. Posologia are mult mai multe fațete, ea
referindu-se tot atât de bine și la:
v
efectul selectiv al mărimii
unor diluții asupra unor constante biologice alterate de boală: secreții,
leziuni morfologice, psihism;
v
tropismul celular, tisular și parenchimatos al unor remedii și diluții
homeopatice;
v
complementaritatea și succesiunea de remedii ca și posibila potențare
sau anulare a efectelor;
v
remedii și diluții de deblocare sau de penetrare a barajelor induse de
diferite terapeutici sau de starea reactivității organismului;
v
mijloacele adjuvante care concură la asigurarea succesului în
terapeutica homeopată;
v
momentele cele mai prielnice de administrare, în funcție de orarul și
gravitatea unor manifestări, de stările fiziologice, etc.;
v
modul de îmbinare corectă a terapeuticii homeopatice cu celelalte
terapeutici curente, în vederea stabilirii ordinii de prioritate în cazurile
grave, și a desfășurării paralele a tratamentelor în vederea evitării
efectelor inhibante și realizării scopului comun;
v
conduita homeopatică în tratarea anumitor stări deosebite, în care
stabilirea diluțiilor, potenței și a ritmului de administrare cere o
individualizare ireproșabilă și un înalt profesionalism;
v
căi de administrare și formele variate de prezentare a remediilor, cu
avantajele și limitele lor; factorii care pot compromite acțiunea acestora;
v
factori favorizanți sau dăunători, pe perioada tratamentului
homeopatic (regim de viață, activitate, alimentație etc.).
v
și altele.... Aceasta a fost desigur numai o punere în temă,
în speranța că ea va suscita discuții și competările de rigoare, spre folosul
tinerei noastre homeopatii românești, făurită în ultimii ani sub ochii
noștri, de o mână de oameni cărora recunoștința celor mulți trebue să le dea
liniștea și deplina certitudine că ceea ce au făcut au făcut bine, spre
folosul societății. **
** ** **
** |
|