POSOLOGIA HOMEOPATICĂ

Considerații preliminare de ordin doctrinar

 

(Referat general prezentat la“Cea de a XIII-a Conferință Națională de Homeopatie” București 1997)

 

 

 

 

“Să compari și să diferențiezi fără încetare, aceasta este munca de toată viața a aceluia care studiază Materia medicală homeopatică”, așa își începe H.C. ALLEN introducerea la importanta sa lucrare tratând despre “Simptomele-cheie și caracteristicele unora dintre principalele remedii și nozode ale materiei medicale”.

             Aș zice că, din fericire, acest lucru se poate învăța din cărțile cele mai bine puse la punct, apărute până în prezent. Dar aș adăoga că munca de toată viața a practicianului homeopat, poate nu atât de dură cât mai ales plină de teribile temeri și semne de întrebare, este, în al doilea rând,  cea legată de stabilirea cât mai adecvată a posologiei homeopate, cea legată de diluții, ritm de administrare, succesiune de remedii, cuprinse într-o expresie mai moderna  și anume cea de “strategie terapeutică”.

             Cel mai mult își dă seama de acest lucru debutantul homeopat  și i se întâmplă cam imediat după ce trece de la entuziasm la treabă  serioasă. El își pune, astfel, bântuit de multe incertitudini, o serie de întrebări, înainte de a începe ostilitățile impuse de instituirea unui tratament homeopatic: va fi, oare, remediul acesta cel mai bine ales, sau va fi, poate, în loc de simillimum, un simille sau deloc? Apoi, desigur, întrebarea: va fi, oare, aceasta, acea diluție la care va reacționa pacientul în mod cert, de o manieră  rapidă, blândă și permanentă, așa cum scrie la carte? Sau: va fi, oare, suficient, acest remediu, pentru a vindeca bolnavul sau va fi nevoie și de un alt sau de alte remedii complementare sau succesive, și care ar putea fi acelea?

Ca să nu mai vorbim că apar și probleme nelegate de bolnav. Când începi tratamentul ești sigur “unicist”; dar, dacă ești obligat să tot treci de la un remediu la altul și o mai faci și fără răbdarea necesară, “ajutat” și de unii bolnavi, devii “pluralist încâlcit”, iar la angoasele precedente, se mai adaogă una, să-i zicem“doctrinară”, ceea care îți conferă mai mult sau mai puțin gratuit neșansa de a fi expus la o serie de bănuieli din partea unor colegi, care fac, de fapt tot ca și tine dar bravează altfel, ca și când nu sunt suficiente emoțiile prin care treci și așa, după ce  te-ai decis să faci homeopatie.

             Alegerea remediilor și stabilirea diluțiilor constitue, fără indoială, deci, cele două mari probleme, determinante pentru reușita demersului homeopatic.

             Teoretic vorbind, orice remediu, în orice diluție, este activ, el are forța vitală reglatoare, corespunzătoare patogeneziei sale proprii. Se întâmplă, însă, că în practică, în multe cazuri, lucrurile nu se petrec așa de simplu și aceasta pentru că sigur, ele nu sunt, prin natura lor, așa de simple. Încep îndoielile! O luăm de la început? Continuăm să schimbăm diluțiile, potențele, ca să demareze efectele? Nu cumva o facem cu prea mare grabă? Poate ar fi mai bine să mai așteptăm? Cât? Ar putea fi nevoie, oare, de un remediu care să să elimine posibila barieră ce se opune acțiunii remediului homeopatic bine ales? Este acesta efectul unei unei supresii (o alt㠓pacoste” alopat-colegială, pe capul homeopatului) ? etc. etc.

             Iată, deci, cam multe semne de întrebare și deci tot atâtea probleme de surmontat pe care le ridică homeopatia, în general și conducerea unui tratament homeopatic, în special.

 

Expresia “posologie”, care în alopatie se referă la concentrație și ritm de administrare, în homeopatie pare să sugereze mult mai mult, elementele sale acoperind  sfera unui veritabil câmp strategic. Ea este legată, pe de o parte, de particularitățile specifice diferitelor concentrații ( de diluții și dinamizări), iar pe de altă parte, de contextul patogenetic al organismului, de profunzimea bolii, de puterea reactivă a bolnavului și de alți factori.

Fără îndoială că spectrul de cea mai mare complexitate, în cadrul acestor elemente, îl constitue organismul receptor și de aceea homeopatia de succes va aparține totdeauna atributelor cunoașterii medicale de cea mai bună calitate, și aș insista pe cunoașterea fiziopatologică și clinică, fără de care nu poate exista competență deplină și viziune de perspectivă în general în medicină..

Cu toții știm că informațiile fundamentale în acest domeniu au fost, sunt și vor rămâne cele pe care homeopatia le datorează creatorului ei SAMUEL HAHNEMANN, iar ca lucrare de bază, Organon-ul. Hahnemann, însă, a lăsat loc, încă din timpul vieții sale, oricăror alte elemente de progres pe linia cercetării și practicii homeopatice. El a dat un suprem exemplu, chiar în acest domeniu al diluțiilor, spre sfârșitul carierei sale, arătând că lucrurile sunt încă perfectibile. Pledoaria sa pentru folosirea unor diluții “încă mai active” și blânde, ca acțiune, LM-urile, ne-a confirmat că precizia atinsă pe acestă linie are încă evoluția ei spre mai bine.

“Jocul diluțiilor”, care nu e joc ci o știință, folosirea cât mai precisă a unor anume diluții în anumite situații, cu anume remedii, constitue încă, mai degrabă o artă în mâna celor mai buni homeopați și ea pare să fie cu atât mai precisă cu cât experiența adaogă noi fapte de observație și confirmă ipoteza că, în homeopatie, sunt foarte importante patogeneziile rezultate din experiment dar nu mai puțin importante sunt și confirmările sau adăogirile pe care practica ni le oferă, întrucât  personalitatea pacientului cu boală naturală, în cazul multor remedii, nu se calchează perfect pe tabloul patogenetic al experimentului pe omul sănătos.

Așa cum homeopatia ne învață că organismul supus acțiunii unei substanțe în mod repetat, în experiment, dezvoltă patogenezia substanței respective, tot așa trebue să înțelegem că poate și o altă substanță concomitentă sau un posibil grup de substanțe pot avea efectele lor, determinând simptome intricate și că dificultatea diagnosticului homeopatic poate fi transferată, astfel, în zona nevoii de detectare a unei posibile “dominante clinice homeopatice” (expresia îmi aparține). Aceasta ne cere, în fapt, un fel de precizare a unui remediu între remedii, terapeutica homeopatică necesitând, până la urmă, un demers “în trepte succesive” sau, cum se mai spune, “in foi de ceapă”, cu mențiunea că patogeneziile nu se învăluie chiar așa, una în jurul alteia, ci probabil se intrică, complicând și mai mult efortul de discriminare semiologică a ceea ce ține, și în ce măsură, de un remediu sau de un altul.

Nu vom pierde însă din vedere că și în cazul aceluiași remediu, deci a unei patogenezii clar înfățișate, potrivit “legii energetice medicamentoase”, la care se referă Hahnemann în paragraful 136 din Organon, există diferențe între indivizii dintr-un lot experimental, deși sănătoși toți, în sensul că nu se produc “aceleași alterații subiective și funcționale” la toți; iar aceasta, spune Maestrul, ține de constituție și temperament.

În virtutea aceleiași legi, “când un medicament este aplicat unui bolnav ale cărui simptome principale sunt asemănătoare acelora ale medicamentului, el poate desfășura și produce diversele și multilpele sale capacități potențiale, chiar și cele pe care nu le-a produs decât rar în cursul experimentelor”.

Aceasta mărește și mai mult diversitatea și deci mobilitatea tablourilor de simptome în fața cărora se află medicul homeopat înainte de a purcede la defrișarea obstacolelor și dificultăților care se opun unui diagnostic homeopatic linear, corect, diagnostic de care depinde până la urmă strategia terapeutică cea mai adecvată din punct de vedere homeopatic.

Trebue să remarcăm faptul că Hahnemann, în efortul de a cunoaște cât mai precis acțiunea remediilor, nu a stabilit nici limite și nu a dat nici exclusivitate constatărilor sale.    

În “Materia medica pura” sunt cuprinse, alături de descrierea remediilor cu datele rezultate din cercetările sale, și pe cele  ale elevilor și colaboratorilor săi, inclusiv date rezultate din practica  clinică. Mă refer la acest subiect pentru că uneori patogeneziile pure sunt privite de noi cu un anume fetișism, și, de teama de a nu devia de la rigoarea științifică a provingurilor, am dori să le regăsim în practica noastră ca atare. Nimeni de fapt nu le neagă, dar nu trebue privite nici ca niste dogme împietrite,imuabile. Hahnemann, în aceeași lucrare, arată că descrierea simptomelor se bizuie desigur pe experiment dar și pe datele toxicologice ale timpului, iar la unele remedii el chiar atrage atenția că la bolnavii tratați existau simptome care nu prezentau același grad de fiabilitate cu cele rezultate din “experimentele pure”, cele făcute pe omul sănătos; acestea, clinice, fiind prezentate separat de cele toxicologice.

În lucrarea sa “Medicina experienței”, apărută în 1805, Hahnemann  insistă asupra necesității de a opera experimente pe oamenii sănătoși dar lasă totodată poarta deschisă și în privința obsevațiilor legate de acțiunea medicamentelor în cazul bolnavilor, și chiar pe animale, conchizând  că experiența terapeutică este singura probă susceptibilă de a valoriza simptomatologia experimentală. Tot aici revine asupra noțiunii de individualizare a substanțelor medicamentoase care răspund stărilor morbide, formulând fraza care urma să devină unul din pilierii doctrinei sale, astfel: “...Nu este, deci, niciodată necesar să se folosească mai mult decât un medicament simplu, deodată, când găsim pe acela care se adaptează bine stării morbide (citat de dr.Jacques Bauer, la prezentarea  traducerii în l.franceză a Materiei medica pura).

De la apariția Organon-ului, în 1810, și până în 1830, Hahnemann n-a schimbat nimic din metodologia respectivă. În 1830 el va începe să folosească a 30-a dinamizare centesimală, pe care o recomandă cu date probatoare în cea de a 5-a ediție, din 1833, a Organon-ului.

Să presupunem că, până acum, am reușit să intrăm în contextul doctrinar al lucrurilor, și că e cazul să mergem mai departe în abordarea subiectului.

Vor mai fi oare și alte probleme de surmontat, legat de utilizarea homeopatică a preparatelor terapeutice? - Desigur !

Medicul homeopat nu este un simplu clinician, nici un terapeut oarecare; el trebue să aibă cunoștințe suficiente într-o serie intreagă de componente ale procesului terapeutic.

Pierre Schmith, se referă cu precizia maestrului, la acestea, așa cum rezultă ele din lucrările de bază ale homeopatiei, în speță în opera lui Hahnemann, și menționează, printre altele, următoarele discipline:

v     farmacogenie = origina medicamentelor, respectiv a oricărei substanțe capabilă de a provoca simptome;

v     farmacografie = ce privește descrierea remediilor în stare brută;

v     farmacologie = studiul medicamentelor în stare brută și dinamizată;

v     farmacodinamie = studiul acțiunii agenților medicamentoși asupra organismului sănătos;

v     farmacoterapie = studiul folosirii terapeutice a medicamentelor și studiul acțiunii remediilor asupra organismului bolnav;

v     farmacotaxie = clasificarea medicamentelor;

v     farmacochronie = durata de acțiune a unei singure doze; starea în timpul căreia se dezvolt㠓ondulațiile dinamismului său” în organism;

v     farmacolexie = alegerea remediului;

v     farmaconomie = administrarea remediilor la bolnavi; maniera de a le administra;

v     farmaconeozie = administrarea unui nou remediu; a 2-a prescripție;

v     farmacopollaxie = repetarea remediului;

v     farmacopausie = suspendarea remediului;

v     farmacophysie = fizionomie medicamentoasă, prezentare, imagine;

 

 

Se adaogă, încă, în special pentru farmaciștii homeopați:

v     farmacopee = arta de a prepara medicamentele și codex-ul oficial al acestora;

v     farmacopraxie = prepararea remediilor.

 

În acest context, posologia, respectiv indicarea dozei ce trebue administrată, care în alopatie este legată de cantitatea medicamentului, devine, pentru homeopatie, un termen care trebue înțeles în sensul său relativ.

           

            Hahnemann, în Organon, se referă extrem de des la noțiunea de “doz㔠și chiar în paragraful 3 arată că medicul homeopat, după ce cunoaște de o manieră evidentă proprietățile curative ale medicamentului și ceea ce fiecare medicament este capabil să vindece, trebue să fie capabil să estimeze cantitatea (doza) și calitatea (dinamizarea, cea care dă potența) acestuia, adăogând apoi și necesitatea de a judeca asupra momentului oportun în care această doză cere să fie repetată.

             Deci, doza presupune o cantitate ponderabilă, obiectivă. Este de remarcat că în ultima ediție a Organon-ului, noțiunea de doză este oarecum revizuită, întrucât chiar dinamizarea homeopatică, reprezentând într-un fel o doz㠓suprimată”, este dată într-o cantitate determinată, iar Hahnemann recomandă  a nu lua, după noua sa metodă de preparare a LM-urilor, decât o singură granulă deodată; o granulă unică dizolvată într-o cantitate oarecare de apă, din care se administreze o linguriță, mai mică sau mai mare, la intervalele ce se stabilesc în funcție de caz.

             Noțiunea de doză, respectiv de concentrație a substanței active, în scrierile sale, capătă o semnificație profundă, în care cantitativul și calitativul se află în conexiune obligatorie, numai astfel remediul căpătând potența necesară declanșării efectului terapeutic, acest efect, la rândul său, fiind legat de reactivitatea organismului.

În paragraful 156, vorbind despre acest efect, Hahnemann menționează: “ Cu toate acestea, aproape că nu există remediu homeopatic care să nu producă, în special când doza  a fost prea puternică, cel puțin în timpul duratei acțiunii sale, la bolnavii nervoși și hipersensibili, anumite perturbații neobișnuite, adică ceva ca un mic simptom nou”, apoi, în paragraful următor, referindu-se la agravarea homeopatică, pune punctul pe i, scriind :

“ ... aproape întotdeauna (remediul) suscită un fel de mică agravare reactivă. Aceasta se produce rapid, adică la una sau mai multe ore după administrare, numai dacă doza a fost prea puternică sau dinamizarea prea joasă, sau, încă, atunci când cele două procedee sunt combinate ....”

Fenomenele acestea, legate de doză, se remarcă și în experimente, de această dată în sensul producerii adesea parțiale și nu a totalității efectelor patogenetice de care este capabilă substanța respectivă (paragraf 128). Astfel, preparatele în diluție joasă, fiind mai aproape de forma lor brută, înglobează  și forțe ascunse, latente, care numai la o anumită scară mai înaltă de diluare și de dinamizare devin  manifeste la subiecții sănătoși și bine înțeles, nu totdeauna în aceeași măsură la toți acești subiecți. De aceea Hahnemann a pledat în ediția 5-a a Organon-ului pentru folosirea, chiar în experiment, a celei de a 30-a diluții centesimale.

În paragraful 137, se arată, cu unele detalii grăitoare, același fapt “... dacă doza este excesivă, sau dinamizarea prea redusă, adică apropiată dozelor materiale, sau ambele întrunite, nu numai că vor apare simultan numeroase acțiuni secundare printre simptome ci chiar efectele primitive se vor manifesta de o manieră atât de precipitată, atât de violentă și atât de confuză, încât va fi imposibil de a mai face vreo observație precisă”; sau remarca: “Reapariția acelorași simptome (la unii subiecți) în timpul experimentării, probează că numai constituția fizică particulară a unei persoane, care are o predispoziție specială, le face să apară; în acst caz, ele sunt, de bună seamă, efectele medicamentului experimentat, pentru că nu se poate admite că ele ar putea să vină de la sine într-un moment în care un puternic agent medicinal domină economia întregului organism”.

Un mare și important capitol, subordonat posologiei homeopatice, îl constitue ritmul de administrare a remediilor și posibilitatea trecerii de la un remediu la altul.

Acest ritm este dictat desigur de calitățile intrinseci ale preparatului, în conjuncție cu natura îmbolnăvirilor și momentul stării de reactivitate  a organismului bolnav.

Materiile medicale apărute, cu mici excepții, nu prea se mai referă cu suficientă precizie la această noțiune și anume la durata de acțiune a diferitelor remedii, această durată fiind apreciată în mod diferit, sau în orice caz, raportată doar la câteva jaloane clasice, pornindu-se de la scara, mai mult sau mai puțin standardizată, de diluții: joase, mijlocii sau înalte.E prea puțin ! iar indicațiile posologice nediscriminative pot duce la insuccese sigure. Dăm pacientului o rețetă cu unul sau mai multe remedii, notând diluția și indicând la ce interval (zile, ore) de timp să fie administrate, cam câte granule să cuprindă o priză, și cam atât cu posologia. Scurt - și aș adăoga, de multe ori și fără rezultatul scontat!

Este semnificativ că în lucrarea sa “Materia medica pura”, Hahnemann precizează la fiecare remediu descris, în mod obligator, și durata de acțiune, iar acest lucru este tratat, în Organon,  aproape axiomatic, ca ceva efectiv determinant în terapeutica homeopatică. Ne amintim totodată, cât de mult ne îndeamnă Hahnemann, și apoi Kent și alți titani ai homeopatiei, să lăsăm timp remediului să acționeze, să avem răbdarea necesară în acest sens și să observăm atent starea bolnavului, modificările simptomatologice apărute, agravările posibile, etc.

Nu vom insista asupra lor pentru că sunt în general cunoscute. Ne interesează mai mult aspectele de profundă înțelegere că procesul de vindecare, mersul acestuia, face parte din strategie și că trebue urmărit. Aș spune că el este chiar cel care ne oferă posibilitatea de a trage propriile noastre concluzii de aplicare corectă a metodei și că . se prea poate, ca marii homeopați să fi atins performanțele lor de renume tocmai pătrunzând cât mai adânc în miezul acestei probleme.

Să recurgem, în continuare, la izvoare.

Astfel, în paragraful 247  din ultima ediție a Organon-ului, ca și în toate edițiile anterioare, Hahnemann atrage atenția, spunând: “În mod absolut trebue evitată repetarea, chiar și o singură dată a prizei unui remediu homeopatic, cu grad identic de dinamizare, deci fără a-l modifica și încă și mai rău dacă îl administrăm în mod repetat, la intervale apropiate, dacă vrem să nu distrugem vindecarea".

Fenomenul, știm, se explică prin faptul că reinnoirea unei prize cu dinamizare nemodificată nu mai are nici o noimă dacă nu poate produce acea opoziție reactivă din partea energiei vitale distorsionate. Ori, prima priză a remediului, este de așteptat să fi produs deja modificările sale asupra principiului vital haotic al bolii, demarând astfel acțiunea sa benefică. Venind, intempestiv, cu aceeași dinamizare, deci cu o priză repetată a aceluiași remediu, acesta nu va mai găsi condițiile întrunite, acel dezacord energetic (mai nou cel informațional sau ondulatoriu), pentru a exersa o acțiune analogă în reactivitatea organismului ( Pierre Schmith o denumește sugestiv “saturație terapeutică”), întrucât aceste condiții au fost deja  modificate de prima priză.

Ca atare, priza nejustificată va putea genera chiar ea, patogenetic, o reacție medicamentoasă de posibilă întoarcere, provocând tulburări ce țin, de această dată, numai de medicamentul nostru și astfel, până la urmă, vom adăoga sau vom amplifica chiar noi suferințele inițiale ale bolnavului, inrăutățindu-i starea (este vorba aici de fenomenul de “addiție morbid㔠homeopatică).

Inchipuiți-vă că acest lucru (Doamne, ce neșansă !), îl putem comite chiar în cazul unui remediu perfect ales din punct de vedere homeopatic.

Numai modificând, cu ocazia fiecărei prize, gradul de dinamizare (reacordând potența în limitele ei vindecătoare), vom evita inconvenientele menționate, chiar dacă vom ridica “la o limită de necrezut” numărul de sucusiuni. Desigur, nevoia de a recurge la prize repetate ale aceluiași remediu, dar cu dinamizări progresiv mărite, tine seama de ritmul vindecării, de necesitatea ca principiul vital să fie restabilit în toată integritatea sa și pe toată aria de intindere a dezacordurilor sale, diluțiile și dinamizările nefiind altceva decât cheile miraculoase dar sigure, de acces spre aceste dezacorduri.

În acest caz, n-aș vrea să insist prea mult, Hahnemann recomandă (paragraf 248) ca de fiecare dată, înainte de a da o priză, diluția cu care se începe să fie dinamizată prin 10-12 sucusiuni ale flaconului respectiv, din care să se dea 1-2 lingurițe, odată pe zi sau la două zile, în bolile cronice, sau la 6,4,3,2 ore (și mai des) în cazurile urgente sau în bolile acute. În acest fel succesul va fi progresiv, o poțiune putând fi folosită 7-8 zile, după care se poate prepara o alta, dacă indicația remediului persistă, cu granule în diluție crescândă. Deci, pe de o parte, poțiuni preparate din granule cu diluții crescânde pentru circa 7 zile fiecare, iar pe de altă parte, 10-12 dinamizări repetate, ca să modifice favorabil potența la fiecare nouă priză.

Așa se face că în locul posologiei clasice, de a recomanda prize succesive la intervale mai mici sau mai mari, în funcție de gradul diluției, își face drum această posologie revizuită chiar de Hahnemann, care din păcate a fost târziu remarcată de școlile homeopatice (din cauza publicării tardive a ultimei ediții a Organonului), și care reduce marile temeri legate de stabilirea, ce părea atât de riguroasă, a ritmurilor de administrare a remediilor. În acest fel, tratamentul se continuă îndelung, atâta timp cât ameliorarea persistă, cu condiția de a nu apare noi tulburări sau stări noi, caz în care o nouă evaluare a simptomelor ar impune un alt remediu.

Din contră, dacă spre finele tratamentului unei boli cronice, când bolnavul este net ameliorat, va apare ceea ce se numește o agravare homeopatică tardivă (paragraful 161), după repetarea frecventă, cumulativă, aproape zilnică a remediului bine ales, aceasta se datorează unor simptome induse de remediu, după dispariția în fapt a afecțiunii patologice primitive.

În aceste cazuri trebue:

v     fie să micșorăm și mai mult cantitatea prizelor (să creștem diluția);

v     fie să le repetăm la distanțe și mai mari;

v     fie să întrerupem complet orice medicație timp de mai multe zile pentru a lăsa convalescența să-și revină de la sine  (farmacopausie).

 

            Piatra de încercare a homeopatiei, se poate spune că este oferită îndeosebi de maniera de abordare în tratamentul bolilor cronice, respectiv a acelor îmbolnăviri care pătrund adânc, alterând profund funcțiile organismului.

             Mă voi referi, de aceea, la câteva idei de valoare strategică, dacă putem spune astfel, gândite în scris de Hahnemann în referirile sale asupra fenomenologiei psorei.

             În primul rând, se pune pe drept cuvânt problema dacă putem trata oricând și cu ce șanse, această miasmă, care știm că este comparată cu o hidră monstruoasă, cu  mii de capete, care apar, dispar, etc. Ei bine, da ! Există un moment mai favorabil, de declanșare a tratamentului anti-psoric și anume atunci când simptomul local exterior este prezent la nivelul pielii. Problema momentului în care acțiunea remediului este mai mare sau mică , știm că se pune, într-un sens sau altul și în bolile acute, sau când simptomul dominant se află în plină expansiune. Nu totdeauna a combate o insomnie ce te copleșește o jumătate de noapte, poate fi stăvilită recurgând la o priză de Coffea cruda. Așa se întâmplă uneori și cu remediile cu efect asupra febrei, date în timpul efervescenței febrile. “Momentul” este  legat, în homeopatie,  de disponibilitatea de reactivitate a organismului, care nu trebue să fie surprinsă la polii săi opuși.

             Dar să revenim la psoră. Hahnemann se referă, în urma acumulării experienței sale de-a lungul anilor, și la un alt fapt, înțeles greșit din ignoranță, arătând în mod incontestabil că psora latentă, cea “din interior”, sau boala cronică, nu va putea ceda în fața oricărui alt remediu antipsoric, dacă el este folosit singur. Ajutorul unor alte remedii succesive este indispensabil pentru vindecare ( pagina 136, “Bolile cronice”, tradus în franceză de dr.Bigel, lucrare apărută în 1852).

             “ Oricât de stranii ar apărea aceste aserțiuni, nu ne mai mirăm dacă luăm în considerare că psora este o miasmă cronică, de o specie cu totul particulară, pe care au parcurs-o în mii de ani, milioane de organisme umane, suferind un același număr de mutații care au furnizat elementele nenumărate ale acestor boli cronice care apasă umanitatea, ale cărei forme variază în raport cu diversitatea situațiilor fizice, morale și sociale ale indivizilor. Vom înțelege ușor că nu se poate ca un singur și unic remediu să răspundă acestor forme multiplicate. Nu aceasta a fost prima mea gândire; o muncă de 12 ani consecutivi, de tratamente nereușite sau imperfecte, de noi experiențe, m-au condus la acest adevăr și nu pot decât să mă felicit (aplaud) de a fi corectat această lacună în domeniul doctrinei homeopatice, căreia îi lipsea această perfecțiune”.  Fără comentarii !

             Mă voi referi totuși și la un exemplu, cel pe care-l dă Hahnemann în continuare, spunând c㠓...deși e adevărat că poți vindeca complet o psoră recentă, însoțită de simptomul ei local, nu este același lucru atunci când psora a îmbătrânit deja, atât la nivelul pielii cât și în interiorul organismului. Aici, Sulful unic nu mai este suficient pentru vindecare, fiind necesar concursul succesiv al mai multor dintr-acestea”.

Este, de  asemenea, interesant de citat faptul că Hahnemann, intrând în detaliile unor tratamente ale psorei, face remarci extrem de subtile, care demonstrează spiritul său deschis, mobil, căutător de soluții impuse de evoluția bolnavilor, arătând de exemplu, că dacă în cursul curei anti-psorice, apare nevoia “unei a doua doze de sulf”, trebuind deci să se recurgă la o diluție superioară, este bine să se dea, cu 6-7 zile mai înainte de aceasta, Nux vomica; el scrie clar că scopul acestui “remediu intermediar” (de fapt remediu interdiatezic) este acela de a distruge iritabilitatea nervoasă, atât de contrară acțiunii Sulfurului, acesta din urm㠓convenind în special persoanelor pe care aerul liber le incomodează, care sunt inamici ai mișcării, prieteni ai scaunului și patului și al căror caracter iubește contradicția cu ceilalți”. Continuând, el spune că după a doua doză de Sulphur, nu trebue în nici un caz să se recurgă la un alt anti-psoric, decât după ce trec 30-40 de zile de așteptare, iar un mare indiciu de a avea încredere în Sulphur este prezența constipației care ține mai multe zile, cu  scaun cu bulgări și cu nevoi frecvente și false de evacuare. Și, ceea ce este, la fel, foarte interesant, este că Hahnemann citează, alături de Sulphur  (care știm că era asociat cu Nitric acid în tratamentul multor psorici),  Cărbunele de lemn, ca și Cărbunele animal, menționând că aceste două remedii nu sunt mai puțin dotate cu o mare virtute anti-psorică decât Sulphurul, chiar dacă descrierea lor patogenetică le conferă altă identitate dominantă, mai bine precizată.

             Cărbunele, de exemplu, are particularitatea de a exercita un efect ameliorator, paleativ, deși  uneori după 8-9 zile poate apare o exacerbare a simptomelor bolii, exacerbare ușor de neutralizat prin inhalare de Camphor sau prin diluții de Coffea cruda (o bilionime), după care se continuă cura cu remedii alese cu adevărat homeopatic. Iar Hahnemann arată care sunt simptomele de psoră care necesită unul sau altul dintre aceste două remedii intermediare, ambele având o durată de acțiune de 3-4 săptămâni.

             Este, poate, nedrept că astăzi recurgem relativ rar la prescrierea de ex. a remediilor Carbo și în special Carbo animalis, în boli cronice în care componenta sa psorică este certă, încercând să căutăm fără spor remediul pur simillimum. Hahnemann folosea acest remediu intermediar la bolnavii cu următoarele simptome psorice pregnante: amețeli și acufene, secreție abundentă de cerumen, gust amărui, senzație de slăbiciune la stomac și deranjamente gastrice după toate felurile de alimente, regurgitații dureroase care nu ameliorează, grețuri nocturne, greutate și înțepături la ficat, încarcerare a gazelor, catar nazal uscat, redoare artritică a degetelor cu scăderea forței de apucare a obiectelor în mâini, sudori debilitante în special la coapse, și altele. Îmi cer scuze pentru a vă fi reținut puțin cu astfel de amânunte, dar ele nu sunt amănunte, le întâlnim destul de des în practică, fără a ne gândi că  Hahnemann se bizuia în mare măsură pe astfel de remedii în tratamentele sale.

 

             Subiectul pus în discuție de Conferința noastră este extrem de vast. Posologia are mult mai multe fațete, ea referindu-se tot atât de bine și la:

v     efectul selectiv al  mărimii unor diluții asupra unor constante biologice alterate de boală: secreții, leziuni morfologice, psihism;

v     tropismul celular, tisular și parenchimatos al unor remedii și diluții homeopatice;

v     complementaritatea și succesiunea de remedii ca și posibila potențare sau anulare a efectelor;

v     remedii și diluții de deblocare sau de penetrare a barajelor induse de diferite terapeutici sau de starea reactivității organismului;

v     mijloacele adjuvante care concură la asigurarea succesului în terapeutica homeopată;

v     momentele cele mai prielnice de administrare, în funcție de orarul și gravitatea unor manifestări, de stările fiziologice, etc.;

v     modul de îmbinare corectă a terapeuticii homeopatice cu celelalte terapeutici curente, în vederea stabilirii ordinii de prioritate în cazurile grave, și a desfășurării paralele a tratamentelor în vederea evitării efectelor inhibante și realizării scopului comun;

v     conduita homeopatică în tratarea anumitor stări deosebite, în care stabilirea diluțiilor, potenței și a ritmului de administrare cere o individualizare ireproșabilă și un înalt profesionalism;

v     căi de administrare și formele variate de prezentare a remediilor, cu avantajele și limitele lor; factorii care pot compromite acțiunea acestora;

v     factori favorizanți sau dăunători, pe perioada tratamentului homeopatic (regim de viață, activitate, alimentație etc.). 

v     și altele....

 

             Aceasta a fost desigur numai o punere în temă, în speranța că ea va suscita discuții și competările de rigoare, spre folosul tinerei noastre homeopatii românești, făurită în ultimii ani sub ochii noștri, de o mână de oameni cărora recunoștința celor mulți trebue să le dea liniștea și deplina certitudine că ceea ce au făcut au făcut bine, spre folosul societății.

  

**  **  **  **  **