M I A S M E L E

David Little

 

Acest articol a apărut în  “Homeopathy On Line” . El se referă la majoritatea problemelor de doctrină referitoare la miasme și oferă o informare generală extrem de profundă și clară  asupra acestui subiect.

 

(Traducere din limba franceză: Dr. Ioan Teleianu)

 

 

 

 

 

INTRODUCERE :

Homeopatia zilelor noastre a făcut progrese importante în privința aspectelor mentale ale Materiei Medicale ca și în privința înțelegerii noastre asupra manierei de a utiliza rubricile psihice ale repertoriului . Acestea au la origină Aforismul 211 din Organon în care Samuel Hahnemann evocă importanța stării mentale .

" Aceasta merge atât de departe încât starea de spirit a pacientului devine adesea, în selecția remediului homeopatic, elementul cel mai determinant, ea constituind una din manifestările cele mai caracteristice și mai esențiale ale bolii și care, dintre toate celelalte, stă cel mai puțin ascunsă ochiului medicului obișnuit să facă observații exacte. " (Trad. Dr.I.T.)

Cu o atât de imensă importanță acordată simptomelor mentale , mai este necesar oare să se mai studieze natura bolii, etiologia sau clasica teorie miasmatică ?  În completare , Hahnemann , în aforismele 5 et 206 , afirmă necesitatea unei bune înțelegeri a miasmelor pentru tratarea bolilor cronice complexe .

Este posibil pentru homeopat să stabilească un tablou complet al unui individ fără a ști cum miasmele cronice formează straturile bolii  în sânul constituției ? Am putea noi în mod real să abordăm terapeutic un caz cronic fără a lua în considerare stările primare, latente și cele secundare ale miasmelor fundamentale ? În această expunere , voi încerca să evoc acest subiect adesea controversat cu ajutorul documentelor istorice asociate experienței practice regăsite în scrierile maeștrilor noștri . Intenția nostră este de a arăta că ceea ce Hahnemann ne-a învățat în Organon și în Bolile Cronice este o alegere meticuloasă (minuțioasă) între purul vitalism și o înțelegere aprofundată a patogeneziei bolilor miasmatice. Această  abordare la hotarul dintre două părți ale aceluiași drum ajută la depășirea  aparentei dichotomii dintre aspectele psihologice și fiziologice ale artei noastre și dă homeopatului instrumentele necesare pentru a răspunde unei mari varietăți de situații.

 

ÎN CĂUTAREA ETIOLOGIEI FUNDAMENTALE

De la începutul carierei sale Samuel Hahnemann a avut un mare succes în tratamentul bolilor acute dar din anul 1816 el și-a dat seama că sănătatea constituțională a pacienților săi părea să evolueze lent spre declin. Cum el reflecta asupra rațiunii acestei deteriorări progresive a sănătății pacienților săi, a început să caute o explicație mai profundă a proceselor care se ascund in spatele bolilor cronice. El își zicea, despre bolile respective, lamentându-se " Debutul lor este plin de promisiuni , urmarea este mai puțin favorabilă iar rezultatul fără speranță . " Hahnemann începe să reflecteze asupra cauzei acestor boli cronice complicate care rezistau tratamentului său . Cum el continua să administreze remediile sale, își dădu seama că anumiți pacienți cronici care la debut, răspundeau bine la tratament, după aceea fie că recădeau, fie că se agravau lent . Despre această experiență el spunea : “Remediul care era eficace la începutul tratamentului, se dovedea apoi mai puțin util, și repetat în continuare devenea și mai puțin eficient”.

Cum Hahnemann examina cu mare atenție pacienții săi, el a remarcat că apăreau noi simptome care se adăogau celor vechi, acestea din urmă nefiind decât " parțial și imperfect " dispărute, suprimate. Din nou, el dădea remediul homeopatic cel mai adecvat dar fiecare doză era și mai puțin eficace și până la sfârșit nu mai avea niciun efect nici ca ce a unui simplu paliativ " .

Aceasta a fost constatarea care a condus pe Hahnemann la cercetarea cauzei acestor forme complicate de boală cronică care rezistau la tratamentul său.

 

Timp de 12 ani , Hahnemann a făcut, în liniște, cercetări asupra cauzei fundamentale a bolilor cronice care distrugeau în mod lent sănătatea pacienților săi . Rezultatul acestor cercetări a fost publicat în 1828 în prima ediție a celebrei sale opere, Bolile Cronice, Cauza lor Specifică și Tratamentul lor homeopatic , conoscut de toți sub denumirea de Bolile Cronice .

In cursul următorilor unsprezece ani , el a publicat 4 ediții complementare ale acestei  opere, apărute în 1830 , 1835 , 1837 et 1839 . În aceste ediții consecutive , Hahnemann aduce date noi ca și prefațe în care el prezenta ideile sale cele mai recente cu privire la prepararea diluțiilor și la dozele date pacienților. Această muncă a fost completată în 1829 de omologul său filozofic, cea de a 4-a ediție a Organonului . În aceste lucrări , Hahnemann face publică, pentru prima dată , teoria sa despre miasmele cronice . Totul pică în perioada cea mai controversată s istoriei Învățământului Homeopatiei și produce prima mare schizmă din istoria Homeopatiei . Odată cu introducerea teoriei Psorei și miasmelor cronice , și în plus cu a celei de a 30-a dinamizări , Hahnemann părea unora din discipolii săi  cei mai tradiționaliști, că merge prea departe.

Ei se simțeau mai în securitate cu Homeopatia pe care Maestrul o practica la debut și nu se puteau adapta perspectivelor deschise de lucrările mai recente ale lui Hahnemann . Chiar și Hahnemann era conștient că ideile sale erau mult în avans față de epoca respectivă, și puțin înainte de publicarea descoperirilor sale, el îi scria Dr. Stapf cu privire la ceea ce gândea el asupra posibilei reacții a discipolilor săi și anume :

" Vor fi necesare mai mult de șase luni înainte ca ei să-și revină din frica și stupefacția lor legată de această enormă chestiune și încă de șase luni înainte de a le deveni credibilă. Ca atare, le vor trebui cam trei ani până o vor folosi în mod uzual" .

Gândind în acest fel, despre felul cum vor primi proprii săi discipoli homeopați noile sale cercetări, Hahnemann își putea imagina ce ce va gândi încă comunitatea medicală convențională . Vorbind de aceștia din urmă , el spunea că deja a prevăzut o “huiduială general㔠din partea alopaților. Tot ce a prevăzut Hahnemann a avut loc dar mai rău decât și-ar fi putut el închipui.

 

IMPORTANȚA ETIOLOGIEI

De la începuturile istoriei Medicinii, a existat o cercetare constantă pentru a cunoaște cauzele bolilor acute și cronice care afectează umanitatea. Această cercetare a făcut progrese importante atunci când medicul Greciei, Hippocrate , învăța că toate bolile erau datorate unei predispoziții inerente constituției naturale și mai degrabă susceptibilității sale la o multitudine de factori decât unei singure cauze. În conceptele filozofiei grecești din acele timpuri , boala este datorată unui ansamblu independent de circumstanțe care perturbă fluxul și refluxul natural al “pneumei” (forța vitală) în sânul organismului. În Organon-ul Artei de a vindeca , Samuel Hahnemann distingea două cauze la origina îmbolnăvirii, cauzele declanșante și cauzele fundamentale . Astfel, în Aforismul 5 , cauzele bolii, scrie: “ Medicul, pentru a obține vindecarea, este ajutat de particularitățile celei mai probabile cauze declanșante  a maladiei acute, ca și de elementele cele mai semnificative ale istoriei complete a bolii cronice, ce îi permit să descopere cauza fundamentală, care este în general, o diateză cronică. În aceste cercetări trebuie să se ia în considerare constituția fizică a pacientului (indeosebi când este vorba de o boală cronică), caracterul său moral și intelectul său, ocupațiile, modul său de viață și obiceiurile sale, relațiile sale sociale și familiale, vârsta, viața sa sexuală, etc..”

Este indispensabil pentru homeopat să înțeleagă natura cauzelor declanșante ale bolilor acute și de asemenea  cauza fundamentală subiacentă a bolilor de lungă durată, care este de obicei datorată unei miasme cronice. Bolile acute sunt tulburări care se limitează de la sine și au un debut rapid, evoluție rapidă și o tendință a evolua spre un deznodământ apropiat. Numeroase boli acute nu sunt în fond decât tresăriri ale stărilor cronice subiacente provocate de factorii declanșanți. Boala miasmatică cronică este lentă și insidioasă la debutul său și evoluează de o manieră progresivă . Aceste alterații se accentuează gradat ajungându-se la patologii complexe, cauze eventuale de îmbătrânire precoce și de deces. Miasmele cronice sunt datorate  unor infecții având o tendință extensivă fără limite, responsabile de alterații profunde ale sistemului imunitar, ale forței vitale și ale constituției. Hahnemann ne-a învățat că predispoziția la factorii declanșanți depindea de cauza fundamentală, ea însăși legată de miasmele cronice . Etiologia unei maladii , constituția și temperamentul  subiectului , ca și totalitatea semnelor și simptomelor sunt cei trei factori care constitue tabloul complet al unei boli .

În homeopatie , noi considerăm adesea totalitatea simptomelor ca fiind necesară la alegerea remediului, dar câteodată uităm să includem aici și factorii etiologici, miasmele și natura constituției fizice a pacientului. Ințelegerea terenului înăscut este fundamentală tratamentului homeopatic pentru că aceasta permite să se prevadă predispoziția individuală și totodată miasmele cronice transmise de ascendenți . Din aceste considerente Hahnemann includea la examenul clinic o descriere fizică minuțioasă a constituției pacientului. Unii sunt slabi, vioi și calzi în timp ce alții sunt lenți, friguroși și grași. Caracteristicele fizice ale diferitelor constituții au fost asociate diferitelor miasme și remediilor constituționale . De exemplu , Phosphorus convine bine temperamentelor sanguine , subiecților înalți și subțiri, cu torace strâmt și cili fini, păr suplu, subiecți profund afectați de miasma tuberculinică . Asteria Rubens, invers , convine mai mult constituțiilor limfatice, obeze, friguroase produse de Sicoză sau de Cancerinism . Fiecare din aceste constituții răspund acelorași stimuli de o manieră complet diferită care ajută la determinarea remediilor lor anti-miasmatice.

 

 

CE SUNT MIASMELE ? 

Hippocrate a fost primul medic care a folosit termenul de miasmă, termen plecat  din limba greacă, semnificând pată sau greșeală. El pleca de la ipoteza că anumite boli infecțioase erau transmise oamenilor de aerul și apa murdărită de miasme. La sfârșitul secolului 18, se obișnuia să se creadă că miasmele erau gaze impure, responsabile de propagarea epidemiilor în rândul populației. Hahnemann și-a dat seama că aerul putea vehicula boli infecțioase dar, după părerea sa, elementul patologic nu putea să fie gazos. La sfârșitul anului 1790, Hahnemann s-a sesizat că sifilisul era o boală a sângelui putând să se ascundă sub masca unor numeroase alte boli.  La debutul vieții sale profesionale, el creiase un preparat special denumit Mercurius Solubilis Hahnemanni, care era tratamentul clasic al sifilisului în toată Europa. El a descoperit rapid că Mercurul în dinamizare homeopatică avea și mai multă eficacitate asupra sifilisului decât toxicul sub forma sa brută și a reușit mai multe vindecări complete.

 

Un naturalist german, Van Leeuwenhoek a inventat microscopul și a publicat înainte de moartea sa, în 1723, observațiile sale asupra unor mici " animalcule " vivante. Această informație i-a permis lui Hahnemann să presupună că aceste micro-organisme erau la originea numeroaselor boli infecțioase. Pe această bază, el a susținut ideile celor ce susțineau rolul “animalcule”-lor dar în același timp a apărat importanța predispoziției organismului-gazdă. Tot la debutul vieții sale profesionale, Hahnemann a sugerat că anumite erupții cutanate, ca acele “cruste de lapte”, trebuiau să fie datorate microscopicelor vietăți (animalcule) miasmatice, adică micro-organismelor. În această epocă, existau patru teorii principale privind bolile cu propagare de tip infecțios.

  1. Miasme sub aspectul unui gaz fetid.
  2. Teoria “animalcule”-lor.
  3. Teoria zimotică.
  4. Teoria generației spontanee.

 

Apărătorii generației spontanee credeau că germenii apăreau de fiecare dată atunci când erau realizate condițiile care permiteau dezvoltarea lor cu necesitatea de reproducere. Într-un anume sens, este adevărat până la întrebarea “De unde provine primul germene ? ". Susținătorii teoriei zymotice presupuneau că anumite substanțe denumite

" zyme " ce erau inerte la exteriorul corpului, puteau rămâne în stare latentă până în momentul când terenul intern le dădea posibilitatea de a se înmulți și de a provoca bolile lor specifice. Observațiile zimotiștilor sunt foarte aproape de activitățile materialului viral din sânul organismului. Cuvântul zymotic poate fi regăsit în literatura homeopatică veche și există chiar o rubrică în Generalitățile repertoriului lui Kent. Hahnemann a făcut o sinteză a ipotezelor  asupra “ animalcule”- lor și “ zyme”- lor și a redefinit termenul hippocratic " miasmă " pentru a exprima perturbările constituționale provocate de infecțiile parazite. El distinge de o manieră minuțioasă miasmele acute, de bolile de lungă durată și purcede la creiarea unei materii medicale specifice ca și a unui repertoriu pentru tratamentul bolilor cronice.

Deci, în Homeopatia hahnemanniană, semnificația termenului " miasmă " se referă la efectele unui micro-organism asupra forței vitale, incluzând și simptomele transmise de generațiile precedente. Aceste miasme cronice sunt capabile de a produce maladii degenerative, boli auto-imune, am zice noi astăzi, și pot ajunge până la o imuno-deficiență.

Hahnemann a remarcat că fiecare boală cronică cuprindea trei faze, o fază primară, latentă, una secundară si alta terțiară. Efectele acestor miasme se transmiteau de la o generație la alta prin ereditate și provocau predispoziții la anumite boli. Cele trei miasme cronice pe care Hahnemann le-a introdus în 1828 sunt Psora (Psora : miasma pruriginoasă), Sicoza (Sycosis : miasma gonoreei) și Lueza (miasma șancrului sifilitic). Hahnemann a publicat această teorie cu mult înainte ca prezența germenilor să fi fost larg acceptată și majoritatea prescriptorilor contemporani cu el au avut dificultăți în înțelegerea acestei teorii sofisticate despre bolile contagioase . Încă de pe vremea lui Hippocrate, oamenii de profesie ai medicinii bănuiau existența de organisme invizibile responsabile de producerea bolilor dar Hahnemann este cel care a creiat conceptul modern de infecție. În fapt deci, patologia homeopatică este de bună seamă mult mai avansată de cât modernul său echivalent alopatic care nu înțelege totdeauna efectele procesului miasmatic, nici sindroamele constituționale transmise.

În prefața de la Organon-ul tradus de Charles Hempel, Constantin Hering povestea că la sfârșitul vieții sale, Hahnemann făcuse descoperiri complementare și dezvoltase un nou aspect al teoriei Psorei, cu introducerea unei miasme noi pe care a denumit-o Pseudo-Psora.

" Hahnemann a stabilit o distincție între miasmele veneriene, adică Sifilis și Sicoză; și de asemenea a creiat o subgrupă în Psoră, Pseudo-psora. " (Hering) 

Teoria miasmatică a lui Hahnemann cuprindea de atunci două miasme veneriene și două neveneriene, responsabile de boli cronice de lungă durată. Cele două miasme neveneriene sunt deci  Psora (boala pruriginoasă) și Pseudo-psora (boala tuberculoasă). Cele două miasme veneriene sunt Sicoza (boala “negilor”) et Lueza (șancrul). Hahnemann a remarcat că evoluția câtorva cazuri care păreau a depinde de Psoră nu erau legate de o manieră exclusivă de o erupție cutanată. El a observat că acest tip de afecțiune era de natură infecțioasă și avea simptome primare, latente și secundare ca și elemente ereditare. El a conchis că această afecțiune era datorată unui agent miasmatic cu o etiologie distinctă, cu simptome pe care le-a deosebit de psoră și a creiat astfel o nouă afecțiune miasmatică pe care a denumit-o Pseudo-psora, miasma tuberculinică .Toate aceste miasme pot fi dobândite plecând de la o infecție sau prin transmitere ereditară.

S-a emis, uneori, ideea că Hahnemann ar fi înțeles că toate bolile de lungă durată erau datorate miasmelor cronice. Acest lucru nu este în intregime exact.

În Organon, el menționează trei  categorii de maladii cronice:

   cele datorate unor stress-uri  continui (tulburări legate de cauze persistente care prin natura lor nu sunt forțamente tulburări cronice, Aforismul 73),

   cele datorate unei toxicități medicamentoase și unor erori terapeutice (cauze medicale, Aforismul 74), și 

   cele datorate miasmelor infecțioase  (cauze naturale, Aforismul 78).

În zilele noastre, bolile datorate toxicelor fabricate de om trebuie să includă miile de produse chimice potențial nocive eliminate în jurul nostru de complexe industriale, diateza vaccinală datorată imunizărilor obligatorii, și marele număr de noi medicamente produse de industria farmaceutică, cea de a doua categorie (cauze medicale) a crescut de o manieră considerabilă..

Bolile legate de aceste trei etiologii (stress permanent ; droguri, toxine, vaccinuri ; și miasme naturale) sunt din ce în ce mai greu de tratat căci aceste trei cauze se întrepătrund și formează situații și mai complexe..

 

 

DEZVOLTAREA TEORIEI MIASMATICE

 

Tendința modernă în Homeopatie este aceea de focalizare din ce în ce mai accentuată pe simptomele mentale și generale ale pacientului, preocupându-se mai puțin, dacă nu chiar deloc, de doctrina clasică a miasmelor cronice. Nu este o noutate că Baronul Von Boenninghausen în ale sale “Mici Scrieri” se plângea că numeroși prescriptori ignorau învățămintele lui Hahnemann despre miasme, cuprinse în  aforismele 5 și  206 din Organon. Chiar și Constantin Hering era sceptic atunci când Hahnemann a evocat pentru prima dată teoria miasmatică, dar după ce a perceput simptomele acestor miasme la pacienții săi, el a contribuit enorm la dezvoltarea doctrinei. Asocierea de o manieră sau de alta cu conceptul de patologie din medicina convențională este una din rațiunile declinului teoriei miasmelor în consultații . Sindroamele amănunțite referitoare la procesul miasmatic sunt oare doar o altă patologie lipsită de interes ? Am putea oare studia în mod real și de o manieră completă un caz clinic folosind numai simptomele generale singure, ignorând existența miasmelor dobândite sau transmise ereditar ?  

 

După fondatorii Homeopatiei, a uita doctrina lui Hahnemann privind Bolile Cronice ar însemna să nu înțelegi elementul principal al celui de al  5-lea aforism din Organon, care tratează despre importanța etiologiei, a constituției și a maladiilor cronice . Această trinitate constitue fundamentul anamnezei căruia i se alătură conceptul totalității semnelor și simptomelor in aforismele 5 , 6 și 7.

Hahnemann a clasat anumite remedii  în categorii anti-miasmatice întrucât și-a dat seama că anumite medicamente de acțiune profundă aveau o patogenezie asemănătoare sindroamelor produse de miasme.

 

Ce gândea Kent despre această teorie și în ce măsură el se folosea de aceste observații ? Să vedem deci, el ce spunea despre această doctrină a miasmelor cronice.

" Punctul important ține de capacitatea medicului de a percepe ceea ce constitue miasma. Dacă el are o percepție lentă, el riscă să amestece simptomele care nu merg împreună. Hahnemann pare să fi avut o percepție de excepție, pentrucă el vedea acest lucru dintr-o privire. Hahnemann era abil în această privință pentru că lucra în mod dur asupra materiei medicale și o studia zilnic. " (Kent : Știința și Arta Homeopatiei, capitolul : Examenul bolnavului.)

Ce vrea să spună Kent prin: amestecul  simptomelor care “nu merg împreună”, dacă vrem să ținem cont de totalitatea simptomelor ? Dece ar trebui să înțelegem care anume dintre simptome constitue o miasmă ? Dece Kent elogiază pe Hahnemann  pentru percepția miasmelor succesive dacă învățătura sa privind bolile cronice nu mai ajuta la nimic în practica clasică a homeopatiei ? Adevărul este că, în expunerea sa asupra remediului Natrum Sulphuricum, Kent se referă în mod expres la  insuficiențele prescripției, potrivit totalității simptomelor, dacă nu se ține cont de miasmele subiacente.

" Astmul, când este ereditar, este una din bolile sicotice ale lui Hahnemann … Timp de ani buni eu am rămas perplex în legătură cu tratamentul astmului. Când o persoană mi se adresa spunându-mi " Doctore , puteți să mă vindecați de astm ? " Eu răspundeam " Nu ". Dar  acum eu încep a fi mult mai în largul meu după ce am învățat că astmul este o boală sicotică, și, după ce am aplicat cu judiciozitate aceste anti-psorice, sunt capabil să ameliorez sau să vindec un mare număr de astfel de cazuri. Veți descoperi în istoria Medicinii că, dacă au existat vindecări ale cazurilor de astm, acestea au fost obținute grație remediilor anti-sicotice. Aceasta este una din situațiile  observate de mine și anume că, în afara acestor remedii, nu veți ajunge decât rar să vindecați un astm. “ (Kent : Lectures de la Matière Médicale.)

Kent continuă să vorbească de limitele utilizării în mod unic a simptomelor în homeopatie fără a ține cont de miasmele subiacente și de sindromele acestora:

" Chiar dacă Ipeca, Spongia și Arsenicum par să corespundă cât mai acoperitor posibil simptomelor de criză și celorlalte date ale cazului, pe care le descoperiți, care vor fi acțiunile lor ? Ele reprimă simptomele ; dar astmul cazului tratat nu va evolua mai bine, bolnavul nu  este vindecat.”

Din aceste câteva citate, noi putem constata că Kent aplica cu adevărat învățămintele lui Hahnemann, înțelegând validitatea teoriei remediilor anti-miasmatice. El declara în mod clar, de asemenea, că utilizarea totalității simptomelor fără a ține cont de miasme, nu putea să ducă decât la o simplă paliere sau supresie a bolii.

De aceea aforismul 5 din Organon insistă asupra necesității de a ține cont de cauzele fundamentale și tot atât de bine de totalitatea simptomelor. Ipeca, Spongia, Arsenicum nu vindecă în aceste cazuri pentru că nu sunt anti-sicotice.

Un alt homeopat experimentat H.C. Allen a publicat opinia sa, legat de utilizarea totalității simptomatice fără a ține seama de miasmele cronice și de interferențele lor, în cartea sa intitulată  Miasmele Cronice.

" Aud deseori pe mulți spunând: oare totalitatea semnelor nu este toată boala ? Da, dar pentru mine, trebuie ținut cont și de cea ce este în spatele acestui ansamblu. Dacă nu faceți așa dumneavoastră prescrieți la întâmplare (au  pifomètre)". Nu veți putea urmări evoluția procesului de vindecare ; nu veți putea nici chiar prescrie regimul adecvat pacientului, dacă nu cunoașteți miasma de bază. Bine  înțeles, bolile prezente vă vor ajuta într-o oarecare măsură, dar nu veți avea nici o certitudine de a cunoaște câtuși de puțin tulburarea de bază subiacentă acestei perturbări a vieții ".

Exemplul cu " pifometrul " vechiului nostru prieten , Dr. Allen , este absolut ilustrativ. Dacă homeopatul nu cunoaște organizarea diatezelor după ordinea lor corectă el nu va ști ce să caute după aceea, ce ar putea apare în viitor, și astfel orice complicație dramatică ar putea “surveni” în mod imprevizibil. Cei care au studiat învățămintele lui Hahnemann sunt mai bine pregătiți  cu privire la ceea ce evoluția pacientului le poate pune în față și vor ști ce să facă atunci când un obstacol apare. Referindu-se la această lege sacră a totalității simptomelor și la utilizarea ei ca ghid în alegerea remediului, Dr. Allen ne-a împărtășit astfel sentimentul său :

" Noi nu aducem nici o critică acestei legi ; nici o vindecare nu poate fi obținută în afara ei. Dar noi suntem convinși că este necesar să cunoaștem dacă simptomatologia prezentă a unui anume caz este de origină sicotică, sifilitică sau tuberculinică; ca atare, ansamblul complet al simptomelor trebuie să fie în raport cu miasma activă.”

 

În acest fel, noi constatăm că după metoda lui Hahnemann, totalitatea simptomelor cuprinde semnele și simptomele miasmelor clasate în funcție de evoluția lor și repertorizate după dezvoltarea lor. Miasma activă este piatra unghiulară pe care se clădește totalitatea simptomelor chiar dacă remediul ales se opune sindroamelor miasmatice subiacente  Simptomele ar trebui să fie puse în ordine de așa manieră încât medicului homeopat să-i fie ușor să vadă stadiile diferite și astfel să prevadă viitorul .

 

Hahnemann explică  în Bolile Cronice că în cazurile cronice severe, homeopatul poate fi în situația de a folosi o serie de remedii  anti-miasmatice pentru a desăvârși vindecarea. Aceasta deoarece în bolile complexe diferitele stadii pot avea multiple etiologii și miasmele pot necesita diferite remedii pe măsură ce ele sunt puse în evidență.

 

Allen scrie în termenii ce urmează cu privire la nevoia de a cunoaște diferitele straturi ale unui caz cronic :

" Aceste vindecări strălucite, realizate din timp în timp cu un singur remediu, survin atunci când la origina simptomatologiei este o singură miasmă, dar atunci când sunt asociate mai multe miasme, nu mai avem vindecări strălucite de acest fel, și tocmai în aceste cazuri este indispensabil de a ține cont de ordinea apariției lor ."

 

Anumiți homeopați petrec tot timpul lor în a căuta remediul constituțional unic al pacientului. Când imaginea remediului corespunde remediului Phosphorus, ei conchid că pacientul lor este un " Phosphorus”  Astfel, ei sunt în căutarea remediului unic specific care va rezolva toate problemele pacientului. Homeopații mai în vârstă, cu ani petrecuți în homeopatie, ar putea spune " În ce moment, această persoană era Phosphorus ? La naștere ? Acum ? Pentru totdeauna ?  Când a avut ea pneumonie ? Pentru că ea a moștenit de la ascendenții săi miasma tuberculinică ? “

Cercetarea marelui remediu constitutional poate permite homeopatului să clădească principii permanente plecând numai de la ceva în perpetuă schimbare.

Bolile cronice complexe sunt adesea compuse mai degrabă din numeroase elemente interdependente decât

dintr-un singur și unic factor constituțional. Cu toate că numeroase cazuri au putut fi ameliorate de o singură prescripție, răspunsuri atât de miraculoase nu se produc decât în cel mai fericit dintre cazuri . Homeopații care doresc să trateze cazuri cronice trebuie să fie pregătiți și pentru situațiile cele mai puțin fericite ! Într-o boală cronică mai complicată, el poate să nu mai clasifice atât de ușor totalitatea cazului clinic în constelația unui singur remediu. Va fi poate necesar să recurgă la o serie de remedii înrudite pentru a rezolva păturile miasmatice, pe măsura evoluției către starea de sănătate. De aceea este indispensabil să cunoască ordinea acestor straturi constituite în cursul vieții, în scopul de a le descurca în ordinea inversă a apariției lor.

 

SIMPTOMATOLOGIA CONSTITUȚIONALĂ ȘI MIASMELE

 

Etiologia unei boli, temperamentul constituțional al pacientului și totalitatea semnelor și simptomelor sunt cei trei factori care constitue tabloul complet al unei maladii. În homeopatie noi vorbim adesea despre totalitatea semnelor ca fiind la baza alegerii remediului homeopatic, dar adesea uităm de a asocia acestora factorii etiologici, miasmele și constituția fizică a subiectului. Semnele fizice ale individului sunt fundamentale pentru tratamentul tulburărilor cronice întrucât constituția și temperamentul reflectă moștenirea miasmatică. Noi trebuie să contăm în mod unic pe istoria personală și familială a individului pentru a descoperi miasmele. Miasmele sunt prezente în însăși simptomatologia pacientului. Sindroamele produse de miasme atrag atenția asupra cauzei fundamentale chiar și atunci când ea nu poate fi legată, în cadrul observației, de un factor etiologic specific.

 

Fiecare miasmă cronică are semne caracteristice care fac parte integrantă din totalitatea simptomelor.

De exemplu:

   Psora are tendință de a induce iritație, inflamație și hipersensibilitate ;

   Sicoza: infiltrație, indurție, și excrescențe ;

   Pseudo Psora are tendință de a induce tuberculi, fibroze și supurații ;

   Sifilisul , granulație, degenerescență și ulcerație.

 

 

 

Atât cât permite constituția fizică:

 

   Psora face ca organismul să devină intoxicat, pielea nesănătoasă și să perturbe funcțiile digestive și eliminatorii.

   Pseudo Psora are  tendința de a produce oase lungi și fine, un torace strâmt, obraji scobiți și ochi strălucitori.

   Sicoza duce la formarea de oase grele, la retenție de apă, la excrescențe de țesuturi și la o lentoare a metabolismului.

   Sifilisul  are tendința de a produce  malformații congenitale, o structură osoasă asimetrică, dinți malformați și o față buhăită de tip buldog.

 

Temperamentul:

   Temperamentul psoric este plin de idei pseudo-științifice, filozofice, politice, religioase. Ei sunt foarte expresivi, vorbăreți, se supraestimează și pot gândi că ei sunt geniali, dar pentru alții ei par nesocotiți și nerealiști.

   Pseudo Psoricul (Tuberculinism) este romantic, erotic, monden, extrovertit, cosmopolit, schimbător, optimist, dar nesatisfăcut și dorește să-și schimbe locul, slujba, partenerii, etc.

   Sicozicul est pesimist, realist fără concesiuni, septic, secret, bănuitor, gelos, cu idei fixe și un ascuns dezgust pentru sine însuși.

   Sifiliticul este un amestec de nebunie și de geniu cu un simț ascuțit al ironiei care-l conduce la obsesia morții și destrucției. Ei au tendință de a se culpabiliza, au tendință suicidară și pot evolua spre idiotie, demență sau suicid.

Durerile:

   Psora resimte ca dureri: mâncărimi, senzații de reptații furnicătoare, gâdileli și arsuri ;

   Pseudo-Psoricii  resimt dureri nevralgice, acute, penetrante, perforante , înțepături lancinante;

   Sicoza are dureri bruște, intense, spasmodice, de tipul crampelor sau colicilor ;

   Sifilis: durerile par absente în etapa actuală sau sunt profunde, nedefinite și acute, groaznice și în special agravate noaptea.

Scurgerile:

   Psora are scurgeri destul de puțin abundente, iritante, pruriginoase ;

   Pseudo Psora  are scurgeri purulente, galbene, sângerânde, cu miros de mucegai ;

   Sicoza are scurgeri apoase, verzui sau murdar închis cu miros acru, de pește ;

   Lueza are scurgeri foarte urât mirositoare, ca de infecție, fetide, foarte puternice.

 

Pielea:

   Pielea la Psora est uscată, aspră, neîngrijită, cea mai mică plagă infectându-se ușor iar leziunile sunt pruriginoase cu secreție purulentă abundentă.

   Pielea la Pseudo Psora este diafană, delicată, netedă, se lezează și sângerează cu ușurință, producând multe secreții purulente.

   Pielea la Sicoză este acoperită de veruci, pete, puncte de frumusețe, excrescențe, de culoare închisă cu dezvoltare excesivă a pilozității.

   Pielea la Lueză prezintă pete roșii închise, sau culoare arămie, cu erupții fără prurit dar cu tendința de a ulcera cu ușurință.

 

 

 

CLASAMENTUL RUBRICILOR MIASMATICE

 

Această listă de rubrici de mai sus ar putea continua fără sfârșit dar cele câteva exemple arată cam în ce fel simptomatologia fiecărei diateze se prezintă în simptomatologia pacientului. Asemenea tablouri simptomatice sunt cele care orientează homeopatul către diatezele prezente în sânul constituției individuale. Astfel etiologia ne orientează către simptome iar simptomele ne atrag atenția asupra etiologiei. În acest fel homeopatul simte ce straturi diatezice sunt în stare latentă, inactivă sau activă. Toți acesti factori indică remediile anti-miasmatice potrivite, și aceasta nu însemnează că ele sunt în majoritatea cazurilor nozodele.

 

De exemplu, la o consultație, observăm că un pacient se prezintă ca o persoană amabilă, plină de voie bună, căreia îi place să călătorească și care are mulți prieteni (Tuberculinism), dar care în timpul ultimilor câțiva ani  și-a schimbat stilul său de viață și a devenit mai prudent. Majoritatea prietenilor săi n-au remarcat schimbarea sa înafara faptului că lasă impresia c㠓s-a ajuns”. Alții gândesc că el s-a ameliorat și aceasta pentru că el încearcă să ascundă faptul că are senzația că și-ar fi pierdut luciditatea (Sicoză) ca și simpatia pentru ceilalți (Sicoză).  

Studiind și mai mult modificările din cadrul temperamentului acestei persoane, homeopatul descoperă că el a contractat o gonoree legată de stilul său cosmopolit de viață (Sicoză câștigată) ceea ce a dus la o schimbare în percepțiile sale (un nou strat). El se tratase cu antibiotice care au “vindecat” imediat simptomele sale (supresie) dar el s-a simțit contaminat din acea etapă (Sicoză și Sifilis). După insistențe în cercetarea cazului, noi descoperim că de atunci (niciodată nu s-a mai simțit bine de atunci) el suferea de culpabilitate (Sicoză), pierderea memoriei pe termen scurt (Sicoză), a devenit mai iritabil, temător și introvertit (Sicoză). Îi plăcea să aibă lume în jurul lui (miasma Tuberculinică) dar acum nu-i mai mai plac vizitatorii, în special persoanele străine (Sicoză). În mod special este tulburat de faptul că are unele dificultăți în a se exprima și în a găsi cuvintele corecte (Sicoză), când el altădată se exprima extrem de clar (Psora și miasma Tuberculinică. De obicei era fără griji (Tuberculinism), dar acum psihismul său a devenit obsesiv și stereotip (îmbâcsit) (Sicoză). Articulațiile și mușchii săi au devenit mai dureroși și rigizi (Sicoză) apărându-i și un miros de pește la nivelul axilelor și organelor genitale (Sicoză). Constituția sa este înaltă, subțire, cu oase ca fluierul pipei (Tuberculinism transmis), dar de când este bolnav a prins proporții anormale în zona șoldurilor, burții și coapselor (Sicoză), devenind friguros (Sicoză). Pielea este destul de palidă și translucidă (Tuberculinisme), însă de curând au început să apară câteva pete închise la culoare și verucoase (Sicoză).

 

Noi putem deduce din toate acestea că constituția înăscută a acestui om este reflectată de un Tuberculinism transmis dar că un sindrom sicotic dobândit l-a refulat. Tuberculinismul a afectat temperamentul său de bază și favorizat excesele modului său de viață care l-a împins să contracteze o boală transmisă sexual. Tuberculinismul este în acest moment în stare latentă pentru că el a fost refulat de simptomele miasmatice active legată de gonoree și de supresia ei. Evoluția temperamentului său natural, transformând un om extravertit, sociabil, cosmopolit (Tuberculinism) într-un subiect neîncrezător, înțepenit, rezervat cu sentimente de culpabilitate și lipsă de încredere (Sicoză), constitue în esență baza celor mai importante simptome în cazul său.

Putem constata că totalitatea simptomelor sale prezente sunt efectiv sicotice și deci trebuie să căutăm pentru starea sa actuală un remediu dintre remediile anti-sicotice. Cineva care prescrie după diateză s-ar putea gândi că ar trebui să folosească Medorrhinum, în timp ce toate simptomele ne orientează net spre Thuya. Thuya va șterge pătura sicotică și individul va redeveni tuberculinic. Acum cazul său trebuie să fie reluat și remediul său constituțional din naștere va trebui să fie căutat printre remediile care trimit la diateza Pseudo Psorică. Acest din urmă remediu este cel care va face să dispară excesele miasmei tuberculinice ale personalității sale și-l vor ajuta să evite a mai face acele lucruri care l-au condus la contractarea acelei gonorei de la origină !

 

Înțelegerea relației dintre remediile constituționale și miasme este un element fundamental al materiei medicale din cadrul bolii cronice.

Este ceea ce Hahnemann vroia să indice atunci când a publicat Bolile Cronice în 1828 și a introdus ideea de a clasa remediile cu acțiune profundă asupra miasmelor cronice. Aceasta face parte integrantă din moștenirea noastră homeopatică și nu va trebui să fie niciodată uitată dacă vrem să vindecăm formele cele mai complexe de boală cronică.

 

Sper că acest articol asupra miasmelor clasice se va dovedi util celor ce studiază homeopatia  și doresc să urmeze căile croite de Samuel Hahnemann. Homeopatia este un dar al Celui de Sus ca și sumum-ul multelor experiențe a numeroase generații de homeopați care au dus o muncă dură. Acest articol este dedicat celor care ne-au părăsit, celor care practică acum și în același timp celor care vor veni mai târziu.

În definitiv, așa cum a demonstrat Hahnemann, Homeopatia este Medicina Viitorului.

 

top