M I A S M E L E
David Little
Acest articol a apărut în Homeopathy On Line . El se referă la majoritatea problemelor de
doctrină referitoare la miasme și oferă o informare generală extrem de profundă
și clară asupra acestui subiect. (Traducere din limba franceză: Dr. Ioan
Teleianu) |
|
|
INTRODUCERE : Homeopatia zilelor noastre a făcut progrese
importante în privința aspectelor mentale ale Materiei Medicale ca și în
privința înțelegerii noastre asupra manierei de a utiliza rubricile psihice
ale repertoriului . Acestea au la origină Aforismul 211 din Organon în care Samuel Hahnemann evocă importanța stării mentale . " Aceasta merge atât de departe încât
starea de spirit a pacientului devine adesea, în selecția remediului
homeopatic, elementul cel mai determinant, ea constituind una din
manifestările cele mai caracteristice și mai esențiale ale bolii și care,
dintre toate celelalte, stă cel mai puțin ascunsă ochiului medicului obișnuit
să facă observații exacte. " (Trad. Dr.I.T.) Cu o atât de
imensă importanță acordată simptomelor mentale , mai este necesar oare să se
mai studieze natura bolii, etiologia sau clasica teorie miasmatică ? În completare , Hahnemann , în aforismele 5 et 206 , afirmă necesitatea unei bune înțelegeri a
miasmelor pentru tratarea bolilor cronice complexe . Este posibil pentru homeopat să stabilească un
tablou complet al unui individ fără a ști cum miasmele cronice formează
straturile bolii în sânul
constituției ? Am putea noi în mod real să abordăm terapeutic un caz
cronic fără a lua în considerare stările primare, latente și cele secundare
ale miasmelor fundamentale ? În această expunere , voi încerca să evoc
acest subiect adesea controversat cu ajutorul documentelor istorice asociate
experienței practice regăsite în scrierile maeștrilor noștri . Intenția
nostră este de a arăta că ceea ce Hahnemann ne-a învățat în Organon și în
Bolile Cronice este o alegere meticuloasă (minuțioasă) între purul vitalism
și o înțelegere aprofundată a patogeneziei bolilor miasmatice. Această abordare la hotarul dintre două părți
ale aceluiași drum ajută la depășirea
aparentei dichotomii dintre aspectele psihologice și fiziologice ale
artei noastre și dă homeopatului instrumentele necesare pentru a răspunde
unei mari varietăți de situații. ÎN CĂUTAREA
ETIOLOGIEI FUNDAMENTALE De la începutul carierei sale Samuel Hahnemann a
avut un mare succes în tratamentul bolilor acute dar din anul 1816 el și-a
dat seama că sănătatea constituțională a pacienților săi părea să evolueze
lent spre declin. Cum el reflecta asupra rațiunii acestei deteriorări
progresive a sănătății pacienților săi, a început să caute o explicație mai
profundă a proceselor care se ascund in spatele bolilor cronice. El își zicea,
despre bolile respective, lamentându-se " Debutul lor este plin de
promisiuni , urmarea este mai puțin favorabilă iar rezultatul fără speranță .
" Hahnemann începe să
reflecteze asupra cauzei acestor boli cronice complicate care rezistau
tratamentului său . Cum el continua să administreze remediile sale, își dădu
seama că anumiți pacienți cronici care la debut, răspundeau bine la
tratament, după aceea fie că recădeau, fie că se agravau lent . Despre
această experiență el spunea : Remediul care era eficace la începutul
tratamentului, se dovedea apoi mai puțin util, și repetat în continuare
devenea și mai puțin eficient. Cum Hahnemann examina cu mare atenție pacienții
săi, el a remarcat că apăreau noi simptome care se adăogau celor vechi,
acestea din urmă nefiind decât " parțial și imperfect " dispărute,
suprimate. Din nou, el dădea remediul homeopatic cel mai adecvat dar fiecare
doză era și mai puțin eficace și până la sfârșit nu mai avea niciun efect
nici ca ce a unui simplu paliativ " . Aceasta a fost constatarea care a condus pe Hahnemann la cercetarea cauzei acestor forme complicate de boală
cronică care rezistau la tratamentul său. Timp de 12
ani ,
Hahnemann a făcut, în liniște, cercetări asupra cauzei fundamentale a bolilor
cronice care distrugeau în mod lent sănătatea pacienților săi . Rezultatul
acestor cercetări a fost publicat în 1828 în prima ediție a celebrei sale
opere, Bolile Cronice, Cauza lor Specifică și Tratamentul lor homeopatic
, conoscut de toți sub denumirea de Bolile Cronice . In cursul următorilor unsprezece ani , el a
publicat 4 ediții complementare ale acestei
opere, apărute în 1830 , 1835 , 1837 et 1839 . În aceste
ediții consecutive , Hahnemann aduce date noi ca și prefațe în care el
prezenta ideile sale cele mai recente cu privire la prepararea diluțiilor și
la dozele date pacienților. Această
muncă a fost completată în 1829 de omologul său filozofic, cea de a 4-a
ediție a Organonului . În aceste lucrări , Hahnemann face publică, pentru prima dată , teoria sa despre miasmele
cronice . Totul pică în perioada cea mai controversată s istoriei
Învățământului Homeopatiei și produce prima mare schizmă din istoria
Homeopatiei . Odată cu introducerea teoriei Psorei și miasmelor
cronice , și în plus cu a celei de a 30-a dinamizări , Hahnemann părea unora din discipolii
săi cei mai tradiționaliști, că merge prea departe. Ei se simțeau mai în securitate cu Homeopatia pe
care Maestrul o practica la debut și nu se puteau adapta perspectivelor
deschise de lucrările mai recente ale lui Hahnemann . Chiar și Hahnemann era
conștient că ideile sale erau mult în avans față de epoca respectivă, și
puțin înainte de publicarea descoperirilor sale, el îi scria Dr. Stapf cu
privire la ceea ce gândea el asupra posibilei reacții a discipolilor săi și
anume : " Vor
fi necesare mai mult de șase luni înainte ca ei să-și revină din frica și
stupefacția lor legată de această enormă chestiune și încă de șase luni
înainte de a le deveni credibilă. Ca atare, le vor trebui cam trei ani până o
vor folosi în mod uzual" . Gândind în acest fel, despre felul cum vor primi
proprii săi discipoli homeopați noile sale cercetări, Hahnemann își putea
imagina ce ce va gândi încă comunitatea medicală convențională . Vorbind de
aceștia din urmă , el spunea că deja a prevăzut o huiduială generală din
partea alopaților. Tot ce a prevăzut Hahnemann a avut loc dar mai rău decât
și-ar fi putut el închipui. IMPORTANȚA
ETIOLOGIEI De la începuturile
istoriei Medicinii, a existat o cercetare constantă pentru a cunoaște cauzele
bolilor acute și cronice care afectează umanitatea. Această cercetare a făcut
progrese importante atunci când medicul Greciei, Hippocrate , învăța că toate
bolile erau datorate unei predispoziții inerente constituției naturale și mai
degrabă susceptibilității sale la o multitudine de factori decât unei singure
cauze. În conceptele filozofiei grecești din acele timpuri , boala este
datorată unui ansamblu independent de circumstanțe care perturbă fluxul și
refluxul natural al pneumei (forța vitală) în sânul organismului. În
Organon-ul Artei de a vindeca , Samuel Hahnemann distingea două cauze la
origina îmbolnăvirii, cauzele
declanșante și cauzele fundamentale . Astfel, în Aforismul 5 , cauzele
bolii, scrie: Medicul, pentru a obține vindecarea, este ajutat de particularitățile
celei mai probabile cauze declanșante
a maladiei acute, ca și de elementele cele mai semnificative ale
istoriei complete a bolii cronice, ce îi permit să descopere cauza
fundamentală, care este în general, o diateză cronică. În aceste
cercetări trebuie să se ia în considerare constituția fizică a pacientului
(indeosebi când este vorba de o boală cronică), caracterul său moral și
intelectul său, ocupațiile, modul său de viață și obiceiurile sale, relațiile
sale sociale și familiale, vârsta, viața sa sexuală, etc.. Este indispensabil pentru homeopat să înțeleagă
natura cauzelor declanșante ale bolilor acute și de asemenea cauza fundamentală subiacentă a bolilor de
lungă durată, care este de obicei datorată unei miasme cronice. Bolile
acute sunt tulburări care se limitează de la sine și au un debut rapid,
evoluție rapidă și o tendință a evolua spre un deznodământ apropiat.
Numeroase boli acute nu sunt în fond decât tresăriri ale stărilor cronice
subiacente provocate de factorii declanșanți. Boala miasmatică cronică este lentă și insidioasă la debutul său și
evoluează de o manieră progresivă . Aceste alterații se accentuează
gradat ajungându-se la patologii complexe, cauze eventuale de îmbătrânire
precoce și de deces. Miasmele cronice
sunt datorate unor infecții având o
tendință extensivă fără limite, responsabile de alterații profunde ale
sistemului imunitar, ale forței vitale și ale constituției. Hahnemann
ne-a învățat că predispoziția la factorii declanșanți depindea de cauza fundamentală,
ea însăși legată de miasmele cronice . Etiologia
unei maladii , constituția și temperamentul
subiectului , ca și totalitatea semnelor și simptomelor
sunt
cei trei factori care constitue tabloul complet al unei boli . În homeopatie , noi considerăm adesea totalitatea
simptomelor ca fiind necesară la alegerea remediului, dar câteodată uităm să
includem aici și factorii etiologici, miasmele și natura constituției fizice
a pacientului. Ințelegerea
terenului înăscut este fundamentală tratamentului homeopatic pentru că aceasta permite să se prevadă predispoziția individuală și totodată miasmele
cronice transmise de ascendenți . Din aceste considerente
Hahnemann includea la examenul clinic o descriere fizică minuțioasă a
constituției pacientului. Unii sunt slabi, vioi și calzi în timp ce
alții sunt lenți, friguroși și grași. Caracteristicele fizice ale diferitelor
constituții au fost asociate diferitelor miasme și remediilor constituționale
. De exemplu , Phosphorus convine bine temperamentelor sanguine , subiecților
înalți și subțiri, cu torace strâmt și cili fini, păr suplu, subiecți profund
afectați de miasma tuberculinică . Asteria Rubens, invers , convine mai mult
constituțiilor limfatice, obeze, friguroase produse de Sicoză sau de
Cancerinism . Fiecare din aceste constituții răspund acelorași stimuli de o
manieră complet diferită care ajută la determinarea remediilor lor
anti-miasmatice. CE SUNT
MIASMELE ? Hippocrate a fost primul medic care a folosit termenul de miasmă, termen plecat din limba greacă, semnificând pată sau greșeală. El pleca de la ipoteza că anumite
boli infecțioase erau transmise oamenilor de aerul și apa murdărită de
miasme. La sfârșitul secolului 18, se obișnuia să se creadă că miasmele erau
gaze impure, responsabile de propagarea epidemiilor în rândul populației. Hahnemann și-a dat seama că aerul
putea vehicula boli infecțioase dar, după părerea sa, elementul patologic nu
putea să fie gazos. La sfârșitul anului 1790, Hahnemann s-a sesizat că
sifilisul era o boală a sângelui putând să se ascundă sub masca unor
numeroase alte boli. La debutul
vieții sale profesionale, el creiase un preparat special denumit Mercurius Solubilis Hahnemanni, care era
tratamentul clasic al sifilisului în toată Europa. El a descoperit rapid că Mercurul în dinamizare
homeopatică avea și mai multă eficacitate asupra sifilisului decât toxicul
sub forma sa brută și a reușit mai multe vindecări complete. Un naturalist german, Van Leeuwenhoek a inventat microscopul
și a publicat înainte de moartea sa, în 1723, observațiile sale asupra unor
mici " animalcule " vivante. Această informație i-a permis lui
Hahnemann să presupună că aceste micro-organisme erau la originea
numeroaselor boli infecțioase. Pe această bază, el a susținut ideile celor ce
susțineau rolul animalcule-lor dar în același timp a apărat importanța
predispoziției organismului-gazdă. Tot la debutul vieții sale profesionale,
Hahnemann a sugerat că anumite erupții cutanate, ca acele cruste de lapte,
trebuiau să fie datorate microscopicelor vietăți (animalcule) miasmatice,
adică micro-organismelor. În această epocă, existau patru teorii principale
privind bolile cu propagare de tip infecțios.
Apărătorii generației spontanee credeau că
germenii apăreau de fiecare dată atunci când erau realizate condițiile care
permiteau dezvoltarea lor cu necesitatea de reproducere. Într-un anume sens,
este adevărat până la întrebarea De unde provine primul germene ? ".
Susținătorii teoriei zymotice
presupuneau că anumite substanțe
denumite " zyme " ce erau inerte
la exteriorul corpului, puteau rămâne în stare latentă până în momentul când terenul intern le
dădea posibilitatea de a se înmulți și de a provoca bolile lor specifice.
Observațiile zimotiștilor sunt foarte aproape de activitățile materialului
viral din sânul organismului. Cuvântul zymotic
poate fi regăsit în literatura homeopatică veche și există chiar o
rubrică în Generalitățile repertoriului lui Kent. Hahnemann a făcut o sinteză a
ipotezelor asupra animalcule- lor
și zyme- lor și a redefinit termenul hippocratic " miasmă " pentru
a exprima perturbările constituționale provocate
de infecțiile parazite. El distinge de o manieră minuțioasă
miasmele acute, de bolile de lungă durată și purcede la creiarea unei materii
medicale specifice ca și a unui repertoriu pentru tratamentul bolilor cronice. Deci, în Homeopatia
hahnemanniană, semnificația termenului
" miasmă " se referă la efectele unui micro-organism asupra forței
vitale, incluzând și simptomele transmise de generațiile precedente. Aceste miasme cronice sunt capabile de a
produce maladii degenerative, boli auto-imune, am zice noi astăzi, și pot
ajunge până la o imuno-deficiență. Hahnemann a remarcat că fiecare boală cronică cuprindea
trei faze, o fază primară, latentă, una secundară si alta terțiară.
Efectele acestor miasme se transmiteau de la o generație la alta prin
ereditate și provocau predispoziții la anumite boli. Cele trei miasme
cronice pe care Hahnemann le-a introdus în 1828 sunt Psora (Psora
: miasma pruriginoasă), Sicoza (Sycosis : miasma gonoreei) și Lueza
(miasma șancrului sifilitic). Hahnemann a publicat această teorie cu mult
înainte ca prezența germenilor să fi fost larg acceptată și majoritatea
prescriptorilor contemporani cu el au avut dificultăți în înțelegerea acestei
teorii sofisticate despre bolile contagioase . Încă de pe vremea lui
Hippocrate, oamenii de profesie ai medicinii bănuiau existența de organisme
invizibile responsabile de producerea bolilor dar Hahnemann este cel care a creiat conceptul modern de infecție. În
fapt deci, patologia homeopatică este de bună seamă mult mai avansată de cât
modernul său echivalent alopatic care nu înțelege totdeauna efectele
procesului miasmatic, nici sindroamele constituționale transmise. În prefața de la Organon-ul tradus de Charles
Hempel, Constantin Hering povestea că la sfârșitul vieții sale, Hahnemann făcuse descoperiri
complementare și dezvoltase un nou aspect al teoriei Psorei, cu introducerea
unei miasme noi pe care a denumit-o Pseudo-Psora. " Hahnemann a stabilit o distincție între miasmele veneriene, adică Sifilis și Sicoză; și de asemenea a creiat o subgrupă în Psoră, Pseudo-psora. " (Hering) Teoria miasmatică a lui Hahnemann cuprindea de
atunci două miasme veneriene și două neveneriene, responsabile de boli
cronice de lungă durată. Cele două miasme neveneriene sunt deci Psora (boala pruriginoasă) și Pseudo-psora
(boala tuberculoasă). Cele două miasme veneriene sunt Sicoza (boala
negilor) et Lueza (șancrul). Hahnemann a remarcat că evoluția câtorva
cazuri care păreau a depinde de Psoră nu erau legate de o manieră exclusivă
de o erupție cutanată. El a observat că acest tip de afecțiune era de natură
infecțioasă și avea simptome primare, latente și secundare ca și elemente
ereditare. El a conchis că această afecțiune era datorată unui agent
miasmatic cu o etiologie distinctă, cu simptome pe care le-a deosebit de psoră
și a creiat astfel o nouă afecțiune miasmatică pe care a denumit-o
Pseudo-psora, miasma tuberculinică .Toate aceste miasme pot fi dobândite
plecând de la o infecție sau prin transmitere ereditară. S-a emis,
uneori, ideea că Hahnemann ar fi înțeles că toate bolile de lungă durată erau
datorate miasmelor cronice. Acest lucru nu este în intregime exact. În Organon, el menționează trei categorii de maladii cronice: cele datorate unor stress-uri continui (tulburări legate de
cauze persistente care prin natura lor nu sunt forțamente tulburări cronice, Aforismul
73), cele datorate unei toxicități medicamentoase și
unor erori terapeutice (cauze medicale, Aforismul 74),
și cele datorate miasmelor infecțioase (cauze naturale, Aforismul 78). În zilele noastre, bolile datorate toxicelor
fabricate de om trebuie să includă miile de produse chimice potențial nocive
eliminate în jurul nostru de complexe industriale, diateza vaccinală datorată
imunizărilor obligatorii, și marele număr de noi medicamente produse de
industria farmaceutică, cea de a doua categorie (cauze medicale) a crescut de
o manieră considerabilă.. Bolile legate de aceste trei etiologii (stress
permanent ; droguri, toxine, vaccinuri ; și miasme naturale) sunt din ce în
ce mai greu de tratat căci aceste trei cauze se întrepătrund și formează
situații și mai complexe.. DEZVOLTAREA
TEORIEI MIASMATICE Tendința modernă în Homeopatie este aceea de focalizare din ce în ce
mai accentuată pe simptomele mentale și generale ale pacientului, preocupându-se
mai puțin, dacă nu chiar deloc, de doctrina clasică a miasmelor cronice. Nu este o noutate că
Baronul Von Boenninghausen în ale sale Mici Scrieri se plângea că numeroși
prescriptori ignorau învățămintele lui Hahnemann despre miasme, cuprinse
în aforismele 5 și 206 din Organon. Chiar și Constantin
Hering era sceptic atunci când Hahnemann a evocat pentru prima dată teoria
miasmatică, dar după ce a perceput simptomele acestor miasme la pacienții
săi, el a contribuit enorm la dezvoltarea doctrinei. Asocierea de o manieră
sau de alta cu conceptul de patologie din medicina convențională este una din
rațiunile declinului teoriei miasmelor în consultații . Sindroamele
amănunțite referitoare la procesul miasmatic sunt oare doar o altă patologie
lipsită de interes ? Am putea oare studia în mod real și de o manieră
completă un caz clinic folosind numai simptomele generale singure, ignorând
existența miasmelor dobândite sau transmise ereditar ? După fondatorii Homeopatiei, a uita doctrina lui
Hahnemann privind Bolile Cronice ar însemna să nu înțelegi elementul principal al celui de al 5-lea aforism din Organon, care
tratează despre importanța etiologiei,
a constituției și a maladiilor cronice . Această trinitate constitue fundamentul
anamnezei căruia i se alătură conceptul totalității semnelor și
simptomelor in aforismele 5 , 6 și 7. Hahnemann a clasat anumite remedii în categorii anti-miasmatice întrucât și-a
dat seama că anumite medicamente de acțiune profundă aveau o patogenezie
asemănătoare sindroamelor produse de miasme. Ce gândea Kent
despre această teorie și în ce măsură el se folosea de aceste observații ? Să
vedem deci, el ce spunea despre această doctrină a miasmelor cronice. " Punctul important ține de capacitatea medicului
de a percepe ceea ce constitue miasma. Dacă el are o percepție lentă, el riscă să amestece simptomele care
nu merg împreună. Hahnemann pare să fi avut o percepție de excepție,
pentrucă el vedea acest lucru dintr-o privire. Hahnemann era abil în această
privință pentru că lucra în mod dur asupra materiei medicale și o studia
zilnic. " (Kent : Știința și Arta Homeopatiei, capitolul : Examenul
bolnavului.) Ce vrea să spună Kent prin: amestecul simptomelor care nu merg împreună,
dacă vrem să ținem cont de totalitatea simptomelor ? Dece ar trebui să
înțelegem care anume dintre simptome constitue o miasmă ? Dece Kent
elogiază pe Hahnemann pentru
percepția miasmelor succesive dacă învățătura sa privind bolile cronice nu
mai ajuta la nimic în practica clasică a homeopatiei ? Adevărul este că, în
expunerea sa asupra remediului Natrum
Sulphuricum, Kent se referă în mod expres la
insuficiențele prescripției, potrivit totalității simptomelor, dacă nu
se ține cont de miasmele subiacente. " Astmul, când este ereditar, este una
din bolile sicotice ale lui Hahnemann
Timp de ani buni eu am rămas
perplex în legătură cu tratamentul astmului. Când o persoană mi se adresa
spunându-mi " Doctore , puteți să mă vindecați de astm ? " Eu
răspundeam " Nu ". Dar acum
eu încep a fi mult mai în largul meu după ce am învățat că astmul este o
boală sicotică, și, după ce am aplicat cu judiciozitate aceste anti-psorice,
sunt capabil să ameliorez sau să vindec un mare număr de astfel de cazuri.
Veți descoperi în istoria Medicinii că, dacă au existat vindecări ale
cazurilor de astm, acestea au fost obținute grație remediilor anti-sicotice.
Aceasta este una din situațiile
observate de mine și anume că, în afara acestor remedii, nu veți ajunge
decât rar să vindecați un astm. (Kent
: Lectures de la Matière Médicale.) Kent continuă să vorbească de limitele utilizării
în mod unic a simptomelor în homeopatie fără a ține cont de miasmele
subiacente și de sindromele acestora: " Chiar dacă Ipeca, Spongia și Arsenicum par
să corespundă cât mai acoperitor posibil simptomelor de criză și celorlalte
date ale cazului, pe care le descoperiți, care vor fi acțiunile lor ? Ele
reprimă simptomele ; dar astmul cazului tratat nu va evolua mai bine,
bolnavul nu este vindecat. Din aceste câteva citate, noi putem constata că
Kent aplica cu adevărat învățămintele lui Hahnemann, înțelegând validitatea
teoriei remediilor anti-miasmatice. El declara în mod clar, de asemenea, că utilizarea totalității simptomelor fără a
ține cont de miasme, nu putea să ducă decât la o simplă paliere sau supresie
a bolii. De aceea aforismul
5 din Organon insistă asupra necesității
de a ține cont de cauzele fundamentale și tot atât de bine de totalitatea
simptomelor. Ipeca, Spongia,
Arsenicum nu vindecă în aceste cazuri pentru că nu sunt anti-sicotice. Un alt homeopat experimentat H.C. Allen a publicat opinia sa, legat de utilizarea totalității
simptomatice fără a ține seama de miasmele cronice și de interferențele lor,
în cartea sa intitulată Miasmele
Cronice. " Aud deseori pe mulți spunând: oare
totalitatea semnelor nu este toată boala ? Da, dar pentru mine, trebuie ținut
cont și de cea ce este în spatele acestui ansamblu. Dacă nu faceți așa
dumneavoastră prescrieți la întâmplare (au
pifomètre)". Nu veți putea urmări evoluția procesului de vindecare ; nu veți putea nici
chiar prescrie regimul adecvat pacientului, dacă nu cunoașteți
miasma de bază. Bine înțeles,
bolile prezente vă vor ajuta într-o oarecare măsură, dar nu veți avea nici o
certitudine de a cunoaște câtuși de puțin tulburarea de bază subiacentă
acestei perturbări a vieții ". Exemplul cu " pifometrul " vechiului
nostru prieten , Dr. Allen , este absolut ilustrativ. Dacă homeopatul nu
cunoaște organizarea diatezelor după ordinea lor corectă el nu va ști ce să caute
după aceea, ce ar putea apare în viitor, și astfel orice complicație
dramatică ar putea surveni în mod imprevizibil. Cei care au studiat
învățămintele lui Hahnemann sunt mai bine pregătiți cu privire la ceea ce evoluția pacientului le poate pune în
față și vor ști ce să facă atunci când un obstacol apare. Referindu-se la
această lege sacră a totalității simptomelor și la utilizarea ei ca ghid în
alegerea remediului, Dr. Allen ne-a împărtășit astfel sentimentul său : " Noi nu aducem nici o critică acestei legi ;
nici
o vindecare nu poate fi obținută în afara ei. Dar noi suntem convinși că este
necesar să cunoaștem dacă simptomatologia prezentă a unui anume caz este de
origină sicotică, sifilitică sau tuberculinică; ca atare, ansamblul complet
al simptomelor trebuie să fie în raport cu miasma activă. În acest fel, noi constatăm că după metoda lui Hahnemann, totalitatea
simptomelor cuprinde semnele și simptomele miasmelor clasate în funcție de
evoluția lor și repertorizate după dezvoltarea lor. Miasma activă este piatra
unghiulară pe care se clădește totalitatea simptomelor chiar dacă remediul
ales se opune sindroamelor miasmatice subiacente Simptomele ar trebui să fie puse în ordine de așa manieră încât
medicului homeopat să-i fie ușor să vadă stadiile diferite și astfel să
prevadă viitorul . Hahnemann explică în Bolile
Cronice că în cazurile cronice severe, homeopatul poate fi în situația de a
folosi o serie de remedii
anti-miasmatice pentru a desăvârși vindecarea. Aceasta deoarece în
bolile complexe diferitele stadii pot avea multiple etiologii și miasmele pot
necesita diferite remedii pe măsură ce ele sunt puse în evidență. Allen scrie
în termenii ce urmează cu privire la nevoia de a cunoaște diferitele straturi
ale unui caz cronic : " Aceste vindecări strălucite, realizate din timp în timp cu un singur remediu, survin atunci când la origina simptomatologiei este o singură miasmă, dar atunci când sunt asociate mai multe miasme, nu mai avem vindecări strălucite de acest fel, și tocmai în aceste cazuri este indispensabil de a ține cont de ordinea apariției lor ." Anumiți homeopați petrec tot timpul lor în a căuta
remediul constituțional unic al pacientului. Când imaginea remediului
corespunde remediului Phosphorus, ei conchid că pacientul lor este un "
Phosphorus Astfel, ei sunt în
căutarea remediului unic specific care va rezolva toate problemele
pacientului. Homeopații mai în vârstă, cu ani petrecuți în homeopatie, ar
putea spune " În ce moment, această persoană era Phosphorus ? La naștere
? Acum ? Pentru totdeauna ? Când a
avut ea pneumonie ? Pentru că ea a moștenit de la ascendenții săi miasma
tuberculinică ? Cercetarea marelui remediu constitutional poate
permite homeopatului să clădească principii permanente plecând numai de la
ceva în perpetuă schimbare. Bolile
cronice complexe sunt adesea compuse mai degrabă din numeroase elemente
interdependente decât dintr-un
singur și unic factor constituțional. Cu toate că numeroase cazuri au putut fi ameliorate
de o singură prescripție, răspunsuri atât de miraculoase nu se produc decât
în cel mai fericit dintre cazuri . Homeopații care doresc să trateze cazuri
cronice trebuie să fie pregătiți și pentru situațiile cele mai puțin fericite
! Într-o boală cronică mai
complicată, el poate să nu mai clasifice atât de ușor totalitatea cazului
clinic în constelația unui singur remediu. Va fi poate necesar să recurgă la
o serie de remedii înrudite pentru a rezolva păturile miasmatice, pe măsura
evoluției către starea de sănătate. De aceea este indispensabil să cunoască
ordinea acestor straturi constituite în cursul vieții, în scopul de a le
descurca în ordinea inversă a apariției lor. SIMPTOMATOLOGIA
CONSTITUȚIONALĂ ȘI MIASMELE
Etiologia unei boli, temperamentul constituțional
al pacientului și totalitatea semnelor și simptomelor sunt
cei trei factori care constitue tabloul complet al unei maladii. În
homeopatie noi vorbim adesea despre totalitatea semnelor ca fiind la baza
alegerii remediului homeopatic, dar adesea uităm de a asocia acestora
factorii etiologici, miasmele și constituția fizică a subiectului. Semnele
fizice ale individului sunt
fundamentale pentru tratamentul tulburărilor cronice întrucât constituția și
temperamentul reflectă moștenirea miasmatică. Noi trebuie să contăm în mod
unic pe istoria personală și familială a individului pentru a descoperi
miasmele. Miasmele sunt prezente în însăși simptomatologia pacientului.
Sindroamele produse de miasme atrag atenția asupra cauzei fundamentale
chiar și atunci când ea nu poate fi legată, în cadrul observației, de un
factor etiologic specific. Fiecare
miasmă cronică are semne caracteristice care fac parte integrantă
din totalitatea simptomelor. De exemplu: Psora are tendință de a
induce iritație, inflamație și
hipersensibilitate ; Sicoza: infiltrație, indurție, și excrescențe ; Pseudo Psora are tendință de a induce tuberculi, fibroze și supurații ; Sifilisul , granulație, degenerescență și ulcerație. Atât cât permite constituția fizică: Psora face
ca organismul să devină intoxicat, pielea nesănătoasă și să perturbe funcțiile
digestive și eliminatorii. Pseudo Psora are
tendința de a produce oase lungi și fine, un torace strâmt, obraji
scobiți și ochi strălucitori. Sicoza duce la formarea de oase
grele, la retenție de apă, la
excrescențe de țesuturi și la o lentoare a metabolismului. Sifilisul are tendința de a
produce malformații congenitale, o
structură osoasă asimetrică, dinți malformați și o față buhăită de tip buldog. Temperamentul:
Temperamentul psoric este plin de idei
pseudo-științifice, filozofice, politice, religioase. Ei sunt foarte
expresivi, vorbăreți, se supraestimează și pot gândi că ei sunt geniali, dar
pentru alții ei par nesocotiți și nerealiști. Pseudo Psoricul
(Tuberculinism) este romantic, erotic, monden,
extrovertit, cosmopolit, schimbător, optimist, dar nesatisfăcut și dorește
să-și schimbe locul, slujba, partenerii, etc. Sicozicul est pesimist, realist fără concesiuni, septic, secret, bănuitor, gelos,
cu idei fixe și un ascuns dezgust pentru sine însuși. Sifiliticul este un amestec de nebunie și de geniu cu un simț ascuțit al ironiei
care-l conduce la obsesia morții și destrucției. Ei au tendință de a se
culpabiliza, au tendință suicidară și pot evolua spre idiotie, demență sau
suicid. Durerile: Psora resimte ca dureri: mâncărimi, senzații de reptații
furnicătoare, gâdileli și arsuri ; Pseudo-Psoricii resimt dureri nevralgice,
acute, penetrante, perforante , înțepături lancinante; Sicoza are
dureri bruște, intense, spasmodice, de
tipul crampelor sau colicilor ; Sifilis: durerile
par absente în etapa actuală sau sunt profunde, nedefinite și acute, groaznice
și în special agravate noaptea. Psora are scurgeri destul de puțin abundente, iritante, pruriginoase
; Pseudo Psora are scurgeri purulente, galbene,
sângerânde, cu miros de mucegai ; Sicoza are
scurgeri apoase, verzui sau murdar închis cu miros acru, de pește ;
Lueza are scurgeri foarte urât
mirositoare, ca de infecție, fetide,
foarte puternice. Pielea: Pielea la Psora est uscată, aspră,
neîngrijită, cea mai mică plagă infectându-se ușor iar leziunile sunt
pruriginoase cu secreție purulentă abundentă. Pielea la Pseudo Psora este diafană, delicată,
netedă, se lezează și sângerează cu ușurință, producând multe secreții
purulente. Pielea la Sicoză este acoperită de veruci,
pete, puncte de frumusețe, excrescențe, de culoare închisă cu dezvoltare
excesivă a pilozității. Pielea la Lueză prezintă pete roșii
închise, sau culoare arămie, cu erupții fără prurit dar cu tendința de a
ulcera cu ușurință. CLASAMENTUL RUBRICILOR MIASMATICE
Această listă de rubrici de mai sus ar putea continua
fără sfârșit dar cele câteva exemple arată cam în ce fel simptomatologia
fiecărei diateze se prezintă în simptomatologia pacientului. Asemenea
tablouri simptomatice sunt cele care orientează homeopatul către diatezele
prezente în sânul constituției individuale. Astfel etiologia ne orientează către simptome iar
simptomele ne atrag atenția asupra etiologiei. În acest fel homeopatul simte ce straturi diatezice
sunt în stare latentă, inactivă sau activă. Toți acesti factori indică
remediile anti-miasmatice potrivite, și aceasta nu însemnează că ele sunt în
majoritatea cazurilor nozodele. De exemplu, la o consultație,
observăm că un pacient se prezintă ca o persoană amabilă, plină de voie
bună, căreia îi place să călătorească și care are mulți prieteni (Tuberculinism),
dar care în timpul ultimilor câțiva ani
și-a schimbat stilul său de viață și a devenit mai prudent.
Majoritatea prietenilor săi n-au remarcat schimbarea sa înafara faptului că
lasă impresia că s-a ajuns. Alții gândesc că el s-a ameliorat și aceasta
pentru că el încearcă să ascundă faptul că are senzația că și-ar fi pierdut
luciditatea (Sicoză) ca și
simpatia pentru ceilalți (Sicoză).
Studiind și mai mult
modificările din cadrul temperamentului acestei persoane, homeopatul descoperă
că el a contractat o gonoree legată de stilul său cosmopolit de viață
(Sicoză câștigată) ceea ce a dus la o schimbare în percepțiile sale (un nou
strat). El se tratase cu antibiotice care au vindecat imediat simptomele sale
(supresie) dar el s-a simțit contaminat din acea etapă (Sicoză și Sifilis).
După insistențe în cercetarea cazului, noi descoperim că de atunci (niciodată
nu s-a mai simțit bine de atunci) el suferea de culpabilitate (Sicoză), pierderea
memoriei pe termen scurt (Sicoză), a devenit mai iritabil, temător și introvertit (Sicoză). Îi plăcea să aibă
lume în jurul lui (miasma Tuberculinică) dar acum nu-i mai mai plac
vizitatorii, în special persoanele străine (Sicoză). În mod special este
tulburat de faptul că are unele dificultăți în a se exprima și în a
găsi cuvintele corecte (Sicoză), când el altădată se exprima extrem de
clar (Psora și miasma Tuberculinică. De obicei era fără griji
(Tuberculinism), dar acum psihismul său a devenit obsesiv și stereotip
(îmbâcsit) (Sicoză). Articulațiile și mușchii săi au devenit mai
dureroși și rigizi (Sicoză) apărându-i și un miros de pește la
nivelul axilelor și organelor genitale (Sicoză). Constituția sa este înaltă,
subțire, cu oase ca fluierul pipei (Tuberculinism transmis), dar de când este
bolnav a prins proporții anormale în zona șoldurilor, burții și coapselor
(Sicoză), devenind friguros (Sicoză). Pielea este destul de palidă
și translucidă (Tuberculinisme), însă de curând au început să apară câteva
pete închise la culoare și verucoase (Sicoză). Noi putem deduce din toate
acestea că constituția înăscută a acestui om este reflectată de un
Tuberculinism transmis dar că un sindrom sicotic dobândit l-a refulat.
Tuberculinismul a afectat temperamentul său de bază și favorizat excesele
modului său de viață care l-a împins să contracteze o boală transmisă sexual.
Tuberculinismul este în acest moment în stare latentă pentru că el
a fost refulat de simptomele miasmatice active legată de gonoree și de
supresia ei. Evoluția temperamentului său natural, transformând un om
extravertit, sociabil, cosmopolit (Tuberculinism) într-un subiect
neîncrezător, înțepenit, rezervat cu sentimente de culpabilitate și lipsă de
încredere (Sicoză), constitue în esență baza celor mai importante simptome
în cazul său. Putem
constata că totalitatea simptomelor sale prezente sunt efectiv sicotice și
deci trebuie să căutăm pentru starea sa actuală un remediu dintre
remediile anti-sicotice. Cineva care prescrie după diateză s-ar putea
gândi că ar trebui să folosească Medorrhinum, în timp ce toate simptomele ne
orientează net spre Thuya. Thuya
va șterge pătura sicotică și individul va redeveni tuberculinic. Acum
cazul său trebuie să fie reluat și remediul său constituțional din naștere
va trebui să fie căutat printre remediile care trimit la diateza Pseudo
Psorică. Acest din urmă remediu este cel care va face să dispară
excesele miasmei tuberculinice ale personalității sale și-l vor ajuta să
evite a mai face acele lucruri care l-au condus la contractarea acelei
gonorei de la origină ! Înțelegerea relației
dintre remediile constituționale și miasme este un element fundamental al
materiei medicale din cadrul bolii cronice. Este ceea ce Hahnemann
vroia să indice atunci când a publicat Bolile Cronice în 1828 și a introdus
ideea de a clasa remediile cu acțiune profundă asupra miasmelor cronice.
Aceasta face parte integrantă din moștenirea noastră homeopatică și nu va
trebui să fie niciodată uitată dacă vrem să vindecăm formele cele mai
complexe de boală cronică. Sper că acest articol
asupra miasmelor clasice se va dovedi util celor ce studiază homeopatia și doresc să urmeze căile croite de Samuel
Hahnemann. Homeopatia este un dar al Celui de Sus ca și sumum-ul multelor experiențe
a numeroase generații de homeopați care au dus o muncă dură. Acest articol
este dedicat celor care ne-au părăsit, celor care practică acum și în același
timp celor care vor veni mai târziu. În definitiv, așa cum a demonstrat Hahnemann,
Homeopatia este Medicina Viitorului. |