CONCEPTUL DE “FORȚĂ VITALÔ – IN LUMINA ORGANON-ULUI LUI HAHNEMANN

 

Dr. Max Tétau

 

Homeopatia se bazează pe principiul similitudinii. Organonul ne reamintește în mod continuu acest lucru, Hahnemann apelând la un concept filozofic: forța vitală. Acest concept apare în Organon în paragraful 9, deci mult mai devreme decât principiul similitudinii, și este dezvoltat până la paragraful 18.

 

Paragraful 9 :  “…Forța vitală, imaterială, care animă corpul fizic și care prin natura sa dinamică asigură funcționarea armonioasă a acestuia”

 

Această forță vitală este esențială:

Paragraful 10 :  “… In absența acestei forțe vitale, organismul nu ar fi capabil să simtă vreo senzație, oricât de slabă ar fi ea sau să se mențină (autoprotejeze)”

 

Boala este produsă chiar de dereglarea acestei forțe vitale:

Paragraful 11 :  “ …Când cineva se îmbolnăvește, exact energia vitală aparentă la nivelul întregului organism este afectată chiar din primul moment, din cauza impactului dinamic cu agentul patogen. Numai acest principiu vital dereglat astfel poate produce senzațiile neplăcute și reacțiile neprevăzute, pe care le numim boală”.

 

Permite-ți-mi să continui:

Paragraful 12 :  “…Numai o perturbare a forței vitale poate determina apariția unei boli. O asemenea dereglare poate însemna că există boală în organism. Vindecarea tuturor simptomelor patologice depinde în întregime de restabilirea, de refacerea stării inițiale a principiului vital”

 

Există o identitate deplină între îmbolnăvirea organismului și îmbolnăvirea principiului vital – ultima cauzând-o pe prima:

Paragraful 15 :  “ …Dereglarea principiului dinamic, care este imaterial, și suma tuturor simptomelor vizibile  - materiale -  care sunt produse de acesta, constitue un întreg”.

 

Hahnemann arată în continuare că agenții perturbatori ai acestui principiu dinamic, de origine externă, “miasmele”, nu pot fi decât de natură energetică, imaterială. Logic deci, pentru a putea acționa împotriva acestei energii patologice, va fi avantajos să folosim remedii de tip energetic, care sunt în aceiași măsură imateriale și dinamice. Prin urmare, proprietățile curative ale unor asemenea medicamente nu pot fi cunoscute a priori. În special structura lor nu ne poate informa cu privire la puterea lor curativă. Pentru a determina acțiunea lor la nivelul forței vitale, sunt strict necesare experimentele pe oameni sănătoși.

Paragraful 22 :  Medicamentele pot deveni remedii, capabile să înlăture simptomele existente – adic㠓boala natural㔠– datorită capacității lor de a produce simptome, adică o “boală artificială”.

Găsim aici ideea îndrăgită de Hahnemann conform căreia în același organism nu pot coexista două boli, cea mai puternic㠖 respectiv cea indusă medical – înlăturând-o pe prima, pentru o perioadă scurtă de timp.

În continuare (p.22):  “…pentru a înlătura simptomele bolii, trebuie să găsim medicamentul cel mai potrivit, care să poată produce simptome fie similare, fie opuse simptomelor bolii.”

 

În concluzie, Hahnemann ne spune:

Paragraful 23 :  “ Toate cercetările și experimentele științifice m-au condus la concluzia că simptomele morbide nu numai că nu sunt înlăturate de simptome opuse, ci, după ce sunt calmate aparent, revin și mai puternic, într-o formă agravată.”

 

Deci – avem cheia – din paragraful 24  și metoda homeopatică.

 

Am avut și ceva mici îndoieli. Ciclul se închide – pornind de la forța vitală afectată (îmbolnăvită) și ajungând la dinamizările terapeutice, care sunt folosite în concordanță cu legea similitudinii.

 

Ce poate înțelege medicul modern despre această forță vitală ?

Pentru a o înțelege corect, trebuie să analizăm gândirea hahnemanniană în context istoric. Suntem la începutul secolului 18.  – Iluminismul. Gânditorii vremii își ziceau raționaliști. Forța rațiunii va risipi obscurantismul secolelor trecute. Au prioritate știința și tehnologia. Diderot și cei care I-au urmat au publicat Marea Enciclopedie. Dar acest tip de raționalism este profund impregnat de spiritualism. Nu se mai acordă aceiași importanță religiei dar oamenii cred într-un Dumnezeu care este Arhitectul Universului, a cărui operă o venerăm cu toții. Se dezvoltă masoneria.

În medicină înflorește vitalismul, care organizează totul. Bartez (1784-1806), promotor al Școlii medicale Montpellier, își publică manifestul.

“Ceea ce numesc principiu vital în ființa umană este cauza care produce și organizează toate procesele vitale din corpul uman”  (noțiune moștenită de la Hipocrate și de la Aristotel)

 

Bichat (1771-1802) dă celebra sa definiție vitalistă pentru viață, ca fiind “suma tuturor forțelor care se opun morții”.

 

Hahnemann aderă la sistemul vitalist, ca și vechiul său prieten Hufeland, care a scris “Eseu despre Forța Vital㔠în 1795, sau un alt scriitor german celebru al timpului – Reil – cu lucrarea sa: “Dizertație despre Forța Vital㔠în 1796.

 

Omul, ca orice altă vietate, are un corp care funcționerază după legile biologiei dar toate aceste procese sunt coordonate, ordonate în lupta împotriva morții de către o forță organizatoare energetică- specifică fiecăreia. Aici regăsim conceptul  Qi al  acupunctorilor chinezi, despre care Hahnemann nu avea cunoștință.

 

Nu există nici o urmă de metafizică aici. Sufletul, în care Hahnemann credea, ca un bun luteran ce era, există dincolo de toate acestea. Nu este vorba despre animismul lui Stahl. Aici avem de-a face cu un tip de energie care este, incontestabil, de natură imaterială, ca orice altă formă de energie, dar care determină latura meterialistă a vieții, astfel încât  “spiritul dăruit cu rațiune, ce există în fiecare, poate folosi instrumentul viu care este corpul, pentru atingerea idealului înalt al oricărei existențe” (par.9).

 

În ceea ce privește natura acestui proces vital, Hahnemann ne lasă într-o ignoranță universală, cum rezultă din nota la paragraful 12 :  “ Cum produce forța vitală boala ? Astfel de întrebări nu-I sunt de niciun folos medicului, pentru că răspunsurile nu-i vor fi niciodată accesibile (vor rămâne ascunse). Domnul Vieții a făcut accesibile simțurilor noastre numai ceea ce este necesar și suficient pentru a putea vindeca boala”.

 Cum nu se poate mai clar !

Definită în acest mod, forța dinamică a-tot-organizatoare este indispensabilă pentru a înțelege și a practica homeopatia, valorificând la maximum potențialul acesteia.

 

Desigur, se poate practica și aplicând legea similitudinii doar la primul nivel, dar este o activitate incompletă. Așa ne spune Hahnemann în prefața de la Bolile Cronice, în 1828.

 

Conceptul de energie vitală dinamică, invizibilă ca natură, dar vizibilă prin efectele produse, îmi permite să completez cele 3 noțiuni care sunt bazele practicii noastre.

 

   În primul  rând este ideea care ne clarifică înțelegerea bolilor cronice și pe care, asemeni lui Hahnemann, o considerăm fundamentală. Într-adevăr, la nivelul acestei forțe vitale dereglate există marcată amprenta diatezei, care va influența organismul încă de la concepție. Sicoza, lueza, psora sunt categorii vitaliste importante, nu doar simple modalități de reacție.

   Ideea de energie care animă întregul organism ne permite să înțelegem de ce nu există boală izolată, nu există semne fără o semnificație anume.

   Patologia, chiar dacă este localizată, privește întregul organism. Un tratament global este ales corespunzător (simillimum) pentru a contracara o patologie globală, determinând o reacție de vindecare la nivelul forței vitale.

De exemplu, o rinită spasmodică poate să sugereze pe plan simptomatic o boală de tip Allium cepa, Euphrasia, sau de alt tip. O vindecare totală, definitivă, necesită însă un remediu cu acțiune mai profundă, capabil să acționeze la nivelul forței vitale perturbate. Acesta va fi rolul unuia dintre marile noastre policreste diatezice, constituționale – Arsenicum, Pulsatilla, Calcarea.

În cele din urmă, deoarece rădăcina bolii este imaterială, de tip energetic,și pentru că dorim să atingem acest nivel primordial, vom folosi remedii diluate dincolo de limita materială. Forța diluției favorite a lui Hahnemann – 30 CH, sau 10.000 Korsakov, sau dincolo de aceasta – nu poate fi înțeleasă decât cunoscând faptul că energia curativă (din remedii) contracarează energia perturbat㠖 patologic – în mod evident la nivelul receptorilor sensibili la fluxul energetic respectiv.

Pe scurt, acțiunea remediilor noastre – aparent imateriale, dacă energia nu este material㠖 se obiectivează clinic la oameni și la animale și se pare că oferă dovada oficială a existenței unei energii vitale în orice ființă.

Trebuie să vă reamintesc faptul că Hahnemann a considerat homeopatia ca fiind logică și rațională. Este datoria noastră să-i continuăm opera, descoperind noi dovezi clinice și farmacologice legate de  ceea ce observăm empiric – în fiecare zi.

Homeopatia va continua să existe numai dacă știința va susține și confirma intuiția.

“Nu mai pot să mă mențin laolalt㔠scria Duras chiar înaintea morții.

Forța vitală este acel ceva care leagă ansamblul ce nu se mai poate menține laolaltă, care este incontestabil un sistem de conexiune, informațional, care acționează astfel încât întregul înseamnă mai mult decât suma tuturor componentelor sale.

 

(traducere din engleză: Dr. Silvia Nedelcu)